Citat:
Ursprungligen postat av
Loyis
Polisen som kollar ditt pass innan du går till gaten, (tror det är gränspolisen). Dom frågar massa konstiga frågor om vad jag gör i Sverige (när dom klart och tydligt ser mitt Svenska pass) och vad jag skall göra i England. England lämnar tidigast 12 April har jag för mig. Har väldigt mycket ångest och vill helst inte freaka out då jag blir mer "misstänktsam". Är bara orolig att gränspoliserna inte släpper ut mig ur landet? Det kan dom väl inte göra förutom om jag är en säkerhetsrisk?
Ja, nu i kväll verkar britternas parlament ha godkänt de nya datumen, så allt resande bör funka som vanligt tills vidare.
Osäker på vad lagen säger om utresa, men (svensk medborgares)inresa får inte hindras. Jag tvivlar dock på att de av godtycke kan neka dig utresa.
Jag har mest passerat Schengengräns på Kastrup och där ligger gränskontrollen längst in vid en av pirerna, så det är inte uppenbart för polisen vilken gate/destination du ska till. Ingen har frågat mig om det och jag har aldrig visat upp någon biljett. Nu har de dessutom automater man kan använda, ungefär en sorts tunnelbanespärr. Någon övervakar antagligen, men ingen frågar.
En gång, på min lilla lokala flygplats, frågade gränspolisen om jag skulle till London, vilket var ända flyget som avgick från den avdelningen den närmsta tiden. Jag svarade bara "ja" och tror att jag fick något "trevlig resa" tillbaks.