• 1
  • 2
2019-03-27, 20:40
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Att ha en bostadsrätt innebär att du har en andel i en ekonomisk förening. D.v.s dom beslut som fattas på årsmötet påverkar din ekonomi. På årsmöten kan det fattas beslut som påverkar avgifter och även bostadens värde. Det är korkat att inte gå på årsmötet och bevaka sina intressen.

WORD

En bostadsrätt är inte en hyresrätt.

Det finns illa skötta föreningar som satt föreningen i skuld så till den grad att ingen får igen sin insats om det säljer.
Citera
2019-03-28, 08:51
Medlem
kostymnisses avatar
Inget tvång såklart, men vem vill inte skydda sin investering och kunna påverka via sin röst?
Motsatsen är ju bara korkad.

Vi snackar ju dessutom inte om att offra mer än några timmar/år. Naturligtvis kan det krocka med sedan länge inplanerade resor eller så men att "bara strunta i det för att man inte känner för det" är ju inte så smart.

Sedan kräver ju ingen att du ska ta en plats i en styrelse etc, men ideelt arbetande styrelser sliter ju hårt rätt ofta så har man den möjligheten kan man alltid ställa upp.
Citera
2019-03-28, 21:02
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Inget tvång såklart, men vem vill inte skydda sin investering och kunna påverka via sin röst?
Motsatsen är ju bara korkad.

Vi snackar ju dessutom inte om att offra mer än några timmar/år. Naturligtvis kan det krocka med sedan länge inplanerade resor eller så men att "bara strunta i det för att man inte känner för det" är ju inte så smart.

Sedan kräver ju ingen att du ska ta en plats i en styrelse etc, men ideelt arbetande styrelser sliter ju hårt rätt ofta så har man den möjligheten kan man alltid ställa upp.

Precis, man går på stämman för sin egen skull. Jag har skippat några stämmor i mina dagar, men går alltid på första stämman efter en flytt och numera går jag på stämman varje år. Egentligen skulle man gå på stämma i föreningen innan man köper, om det var möjligt. Det är lite fullbordat faktum att se att styrelsen är full med muppar när man redan har köpt lägenheten...
Citera
2019-03-29, 08:19
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Precis, man går på stämman för sin egen skull. Jag har skippat några stämmor i mina dagar, men går alltid på första stämman efter en flytt och numera går jag på stämman varje år. Egentligen skulle man gå på stämma i föreningen innan man köper, om det var möjligt. Det är lite fullbordat faktum att se att styrelsen är full med muppar när man redan har köpt lägenheten...

Det vore en bra variant ja, ett alternativ är ju att vara lite "detektiv" och kolla upp dom som sitter där innan, ofta har brf:er hemsidor eller iaf en facebook-sida så man kan se styrelsen och den vägen kolla lite vad det är för folk.
Givetvis ger inte det HELA bilden men det är ett steg på vägen. Hur är den sammansatt åldersmässigt? Hur är den sammansatt på alla möjliga sätt?
Känner man någon, eller känner någon som känner någon som kan berätta något om styrelsen eller folket däri innan etc.
Citera
2019-03-29, 14:39
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Det vore en bra variant ja, ett alternativ är ju att vara lite "detektiv" och kolla upp dom som sitter där innan, ofta har brf:er hemsidor eller iaf en facebook-sida så man kan se styrelsen och den vägen kolla lite vad det är för folk.
Givetvis ger inte det HELA bilden men det är ett steg på vägen. Hur är den sammansatt åldersmässigt? Hur är den sammansatt på alla möjliga sätt?
Känner man någon, eller känner någon som känner någon som kan berätta något om styrelsen eller folket däri innan etc.

Ja, alltså att köpa lägenhet utan att tråla föreningens hemsida, googla styrelsen och tröska årsredovisningen skulle jag aldrig göra. Men det ger som sagt inte hela bilden. Dock är det väldigt sällan som man har möjlighet att gå på stämman innan man köper, då ska det vara extremt vältajmat. Jag har dock varit med om det en gång, att en person som var spekulant var med på stämman.
Citera
2019-03-29, 22:23
Medlem
Citat:

Du bör även hitta den på exempelvis allabolag.se och liknande sidor. Dock brukar det ta lite tid innan det uppdateras efter en stämma. Vi hade stämman i maj och skickade in papper till bolagsverket i september och i slutet av december hade bolagsverket hanterat styrelseändringen :-)
Citera
2019-03-30, 09:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du bör även hitta den på exempelvis allabolag.se och liknande sidor. Dock brukar det ta lite tid innan det uppdateras efter en stämma. Vi hade stämman i maj och skickade in papper till bolagsverket i september och i slutet av december hade bolagsverket hanterat styrelseändringen :-)

Helt rätt, det ska man också göra.

Enkelt sagt ska man göra ALLT man kan inför en sådan investering. Det är få (om ens några för många) investeringar som är större i livet så det är sannerligen värt att kolla upp så mycket man bara kan.
Från hur fastigheten i stort sköts till vilka kakor som serveras till kaffet på stämman!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in