Citat:
Ursprungligen postat av
helsvensken
På senare tid har jag börjat fundera på lite vad som är optimalt, att investera i en bostad (som man bor i) eller investera i fonder.
Jag skulle gärna vilja gå i pension mycket tidigare än vanligt (med tanke på hur den projekterade pensionsåldern ser ut i framtiden) och att spara ihop till egenkapital tar tid och stoppar väl en del av det 'cashflow' man annars skulle få för att kunna investera i fonder?
Jag skulle gärna vilja höra vad ni anser, fördelar-vs-nackdelar att hyra och köpa??? (ponera att tryggheten, upptagningsområde för skola etc är likvärdigt för hyra och köpa!
Tack!
Hyra gör dig rikare, köpa gör dina barn rikare.
Att köpa kommer göra din förmögenhet större men samtidigt ditt 'cashflow' lägre, vilket gör att du har mer pengar att leva för när du hyr.
Baserat på bostadsmarknaden i min kommun där det kostar 45 årshyror i insats för att sänka boendekostnaden med 20%. Jag skulle då behöva bli strax över 200år för att ta igen mitt cashflow.
Bor du istället där insatsen är 10 årshyror för att sänka boendekostnaden med 50% jobbar du lätt in ditt kassaflöde samtidigt som du bygger förmögenhet i ditt boende under din livstid.