• 1
  • 2
2019-03-31, 20:36
Medlem
Ååååååååh vad jobbigt det här är. Man ska alltså oroa sig för att det dras mer watt varje gång man sätter ner foten på bandet också?

Har vi ingen elnisse här inne som förstår sig på det här?
Citera
2019-03-31, 21:22
Medlem
Normalt är 500 watt inte så mycket, en dammssugare kan dra långt mer, en kaffebryggare 800-1200 watt, hårtork samma, å maxeffekten borde vara när bandet går för fullt.
Går du långsamt borde inte bandet dra så mycket
Citera
2019-03-31, 21:57
Medlem
Nu har jag i vilket fall som helst beställt bandet som drar 500 watt, så får vi se.

För övrigt är det sjukt frustrerande att man måste betala hutlösa pengar om man vill ha ett band som är så pass långt att man kan ta ut stegen ordentligt. Jag hittade mitt drömband nyss - 140 cm långt, inga handtag, och drog bara 350 watt - och det kosade 6200 spänn. Det finns inte en chans att det kostar tillverkarna 4000 kr att utöka bandets längd med 40 cm.
Citera
2019-03-31, 23:13
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag måste ha ett löpband vars motor går på låg watt, och jag har hittat ett där det står att motoreffekten är 500w.

På en del andra löpband så finns det två olika watt angivna - ett som är maximal watt, och ett som är förbrukning.

Jag fattar ingenting av det här. Om löpbandet har en motor på 500w, betyder det då att det egentligen har högre watt än så, och att elskåpet kommer paja (igen)?

alltså elmotorstyrning och sånt är mer invecklat än så här...inget vi kan lära dig i textform här
Citera
2019-04-01, 01:14
Moderator
Falukropps avatar
Övrig hemelektronik --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2019-04-01, 11:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Är det inte typ i startögonblicket och korta stunder kan den dra mer watt. Annars när det rullar på ska den ligga på ca 650W

Ja, om motorn inte är reglerad så kan den dra typ 10 gånger högre effekt just i startögonblicket. Det är därför man har tröga säkringar. Men en trög säkring räcker inte om säkringen är belastad med andra prylar.

Viktigast är att skaffa ett löpband med elektroniskt reglerad motor som också kan mjukstarta utan kraftiga strömpulser. Då kan man köra den även på en relativt klen säkring.
Citera
2019-04-01, 11:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Ååååååååh vad jobbigt det här är. Man ska alltså oroa sig för att det dras mer watt varje gång man sätter ner foten på bandet också?

Har vi ingen elnisse här inne som förstår sig på det här?

Är motorn stor nog att hålla ett vettigt vridmoment så kommer den också att kunna jämna ut effektbehovet vid varje fotnedsteg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in