2019-04-02, 21:27
Medlem
Funderar på att sätta upp två väggar och en dörr och således bygga om min tvåa till en trea. Den är på 72m2. Brukar värdet på bostaden generellt öka då det blir fler rum, eller går man endast på kvadratpriser? För storleken är ju densamma.

Vad tror ni?
Citera
2019-04-02, 21:38
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cazzette
Funderar på att sätta upp två väggar och en dörr och således bygga om min tvåa till en trea. Den är på 72m2. Brukar värdet på bostaden generellt öka då det blir fler rum, eller går man endast på kvadratpriser? För storleken är ju densamma.

Vad tror ni?

Du har ju en rätt stor tvåa. Jag har en trea som är ungefär lika stor, med rätt litet kök och minsta sovrum, men det stora sovrummet och vardagsrummet är helt acceptabla.

Jag tycker att värdet borde öka, eftersom du får ett litet rum till.
Citera
2019-04-02, 22:00
Medlem
Enligt det jag har märkt så brukar det kunna vara värt en del, ett barnrum/gästrum är värt mycket för vissa.

Inga garanterade summor såklart, beror ju på vilka som vill flytta in i området. Jag skulle ha övervägt det om du kan göra det själv/billigt, behöver ett extra rum, det inte försämrar den nuvarande planlösningen, och du tror att nyblivna föräldrar eller liknande målgrupp vill flytta dit.
Citera
2019-04-02, 23:49
Medlem
Låter väl vettigt. Glöm dock ej bort att en två är alltid lättare att sälja än en trea. Man har alltså i rregel mer spekulanter på en tvåa, än om den är på 70m3 eller ej
Citera
2019-04-03, 01:16
Medlem
ekmannens avatar
Att tänka på också är att om de ska få räknas som ett till rum måste det rummet ha ett fönster om jag inte minns helt fel
Senast redigerad av ekmannen 2019-04-03 kl. 01:28.
Citera
2019-04-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Att tänka på också är att om de ska få räknas som ett till rum måste det rummet ha ett fönster om jag inte minns helt fel

Om inte annat så skulle nog många räkna det som en skrubb, och då skulle värde snarare bli mindre.
Citera
2019-04-03, 12:46
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Vad tror ni?

Om jag pratar helt från min egen syn när vi letade lägenhet så hade det absolut spelat roll. Vi sökte någonting som kunde fungera för mig, sambon och dottern och ville ha ett eget rum till dottern. Då går ju alla tvåor bort. Däremot tror jag inte att många skulle tacka nej till en trea bara för att den är en "fusktrea" om priset är detsamma som för en tvåa. Snarare tvärtom, att det är en trea skulle ju göra att den "vinner" mot en liknande tvåa om valet stod mellan dom båda.
Citera
2019-04-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Inga problem. Finns ett stort fönster, element, eluttag och ethernetuttag i väggen förberett. Känns nästan som om det vore "förberett" för ett tredje rum.

Mäklaren som sålde lägenheten till oss kommer förbi nästa vecka och kollar, förhoppningsvis kan han bilda sig en uppfattning om värdeökning efteråt, ska bli intressant.
Citera
2019-04-04, 04:40
Medlem
Citat:
Inga problem. Finns ett stort fönster, element, eluttag och ethernetuttag i väggen förberett. Känns nästan som om det vore "förberett" för ett tredje rum.

Då så. Kan ni få till ett extra rum (bör helst vara minst 8 kvm) utan att planlösningen för lägenheten som helhet blir "konstig", så kör. Ni lär knappast förlora på det.

Vad är det för typ av område? Är det populärt bland barnfamiljer?

Har ni haft lägenheten i några år och vet med er att ni troligtvis kommer att göra en vinst iom försäljningen, kan ni väl dra av renoveringskostnaderna från den och på så vis få ner vinstskatten.
Citera
2019-04-04, 06:52
Medlem
Det kanske krävs tillstånd för att bygga om. Hur blir det med ventilationen till exempel? Måste styrelsen godkänna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in