2025-04-16, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Då det uppenbarligen inte framgick övertydligt och det fanns uppenbarligen ett utrymme för feltolkning...

Nej,ett avställt fordon på månen är inte vållande om någon råkar avfyra sin påställda bil på den..

Men föraren av ett avställt fordon i trafik på allmän väg kommer väldigt sannolikt bli betalningsskyldig för uppkomna skador. Självklart inte alla skador i hela världen...
Föraren, alltså i den egenskapen, blir aldrig betalningsansvarig för skada som åsamkats av denne som förare av en bil, det är ägaren som blir det.
Om en bil som är avställd blir involverad i en krock så bedöms vållandet på samma sätt som vanligt, den avställda bilen har givetvis inte större ansvar än om den hade varit i trafik. Normalt är ej heller en avställd bil i sämre trafiksäkerhetsmässigt skick än om den varit påställd.
Citera
2025-04-16, 12:41
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Föraren, alltså i den egenskapen, blir aldrig betalningsansvarig för skada som åsamkats av denne som förare av en bil, det är ägaren som blir det.
Om en bil som är avställd blir involverad i en krock så bedöms vållandet på samma sätt som vanligt, den avställda bilen har givetvis inte större ansvar än om den hade varit i trafik. Normalt är ej heller en avställd bil i sämre trafiksäkerhetsmässigt skick än om den varit påställd.
Ja,så är det.
Dock är väl i många fall,ägaren och föraren ofta samma person.. lika så som den som står för fötsäkringen oftast ska vara den som mest brukar fordonet..(att ställa hojen på morsan som bor i Åmål,inte har mc-kort och själv bor man i Ronneby,funkar ett tag...men händer det något kan förs.bolaget bli griniga..)

Angående skick,så varierar väl det..kolla annons på avställd,obesiktad bil och jämför med nybesiktad,skattad..men avställd säger ju inte HUR rostig/trasig den är per se..
Citera
2025-04-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ja,så är det.
Dock är väl i många fall,ägaren och föraren ofta samma person.. lika så som den som står för fötsäkringen oftast ska vara den som mest brukar fordonet..(att ställa hojen på morsan som bor i Åmål,inte har mc-kort och själv bor man i Ronneby,funkar ett tag...men händer det något kan förs.bolaget bli griniga..)

Angående skick,så varierar väl det..kolla annons på avställd,obesiktad bil och jämför med nybesiktad,skattad..men avställd säger ju inte HUR rostig/trasig den är per se..
Ägaren och föraren kan givetvis vara samma person, men rätt ofta avviker det.
Frågan gällde avställda bilar, dylika behöver absolut inte vara i bristfälligt skick, är det körförbud blir det givetvis annorlunda.
Citera
2025-04-16, 17:29
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ägaren och föraren kan givetvis vara samma person, men rätt ofta avviker det.
Frågan gällde avställda bilar, dylika behöver absolut inte vara i bristfälligt skick, är det körförbud blir det givetvis annorlunda.
Nej,skicket behöver ju inte vara skrotbil för att den är avställd..

Är det verkligen ofta folk kör bilar som inte är deras,eller menat att de ska köra? Inget jag känner att jag direkt upplevt/sett i mina kretsar..men jag ser/vet ju inte allt..

Men en "kul grej" vore alltså att stjäla andras avställda bilar och köra på så mycket dyra andra fordon/saker som möjligt för att sänka någons ekonomi till att sitta hos kronofogden i överskådlig tid?
Då inte föraren,utan ägaren får stå med räkningen?
Låter ju när man tänker på det förvisso helt troligt i bak o fram landet Sverige..
Citera
2025-04-16, 17:33
Medlem
Citat:
Nej,skicket behöver ju inte vara skrotbil för att den är avställd..

Är det verkligen ofta folk kör bilar som inte är deras,eller menat att de ska köra? Inget jag känner att jag direkt upplevt/sett i mina kretsar..men jag ser/vet ju inte allt..

Men en "kul grej" vore alltså att stjäla andras avställda bilar och köra på så mycket dyra andra fordon/saker som möjligt för att sänka någons ekonomi till att sitta hos kronofogden i överskådlig tid?
Då inte föraren,utan ägaren får stå med räkningen?
Låter ju när man tänker på det förvisso helt troligt i bak o fram landet Sverige..
Många bilar ägs av företag, gäller även s.k. förmånsbilar. Försäkringen gäller oavsett vem som kör.
Citera
Idag, 00:40
Medlem
avcs avatar
Citat:
https://felkod.se/kora-avstalld-bil-straff/
Om du känner att du vill fördjupa dig i ämnet är det här mer nogrannt och korrekt beskrivet vad som gäller,då det verkar superviktigt för dig.
Läs och jämför med vad jag skrivit och förklara de största skillnaderna..
(jag kan nog tycka att bli betalningsskyldig för inblandade fordon,infrastruktur och eventuellt vårdkostnader,blir nära nog "vållande",även om man inte fallerade i själva körningen,då andra regler ger det tråkiga resultatet med att få stå för hela kalaset..)
Läste en del men det var ju spaltkilometer. Hittade ingenstans något som styrker ditt påstående, att alla andra lagar upphör att gälla om någon part framför ett avställt fordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in