• 6
  • 7
2019-06-04, 17:00
Medlem
Tercios avatar
Ett annat mycket allvarligt problem med moderaterna som många verkar ha missat är att partiet är den främsta representanten för den politiska korruptionen i Sverige. Det var kanske inte lika allvarligt tidigare men blev tydligt, som så många andra problem, när Reinfeldt blev statsminister. Man sålde ut företag, lokaler, vårdcentraler och allmänna tillgångar till vrakpriser till sina olika kompisar och släktingar. Man missköter de offentliga finanserna, kanske allra bäst representerat av nya karolinska som man knappt klarar att ta in, där privata entreprenörer får ta ut fantasiavgifter från det offentliga, ofta 10 gånger eller mer av det egentliga värdet. Efteråt får moderata politiker sin belöning när de lämnat politiken i form av saftiga upplägg och rena no show jobs. Filippa Reinfeldt bl.a. gjorde just ett sånt här upplägg.

Danderyd är ett exempel i närtid som jag inte satt mig in i men där olika kommunala tillgångar sålts ut till vrakpriser. Nu kommer räkningen.

Moderaterna här helt enkelt inget regeringsdugligt parti och det är långt kvar innan moderaterna blir rumsrent och vettigt alternativ så att säga. Deras invandringspolitik är verkligen inte det enda problemet.
Citera
2020-09-11, 19:44
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Skit är skit. Rösta på AfS istället!
Citera
2021-12-12, 18:51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Moderaternas flört med kärnkraftsivrarna tycker jag hör till tråden. Förslaget kom på samma konferens som de Nya Gamla Moderaterna lanserades på:

Antibidragspartiet vill att kärnkraften ska subventioneras för att rädda den kvar. Jag tror inte att M är särskilt förtjusta i kärnkraften och dess helt oprivatiseringsbara kärnkraftverk, utan det handlar om att profilera sig rätt. Någon politisk rådgivare har kommit fram till att en del av väljarflykten till SD och KD beror på att de partierna upplevs som mer kärnkraftsvänliga och det vill man råda bot på. Borgerlig populism i sitt esse.

Magdalena Anderssons avhyvling av Ulf Kristerssons kärnkraftspolitik tycker jag är sevärd. Finns nämligen få saker som är så tillfredsställande som att se Kärnkraftsuffe bli fullkomligt ägd.
Med det sagt, så är det naturligtvis fritt fram för Fortum att bygga nya kärnkraftverk. Det jag säger att vi ser ingen som har gjort det ännu. Och om nu Ulf Kristersson menar att detta är viktigt, då bör man ju i så fall avsätta pengar för det i sin budget. Men det har man inte gjort. Och det är ett slitet uttryck, men så länge Ulf Kristersson inte avsätter skattbetalarnas pengar för detta i sin budget, så är hans prat om kärnkraft inget annat än tomma tunnor som skramlar mycket.

https://twitter.com/somosam/status/1470027195754110978
Citera
2021-12-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Magdalena Anderssons avhyvling av Ulf Kristerssons kärnkraftspolitik tycker jag är sevärd. Finns nämligen få saker som är så tillfredsställande som att se Kärnkraftsuffe bli fullkomligt ägd.
Med det sagt, så är det naturligtvis fritt fram för Fortum att bygga nya kärnkraftverk. Det jag säger att vi ser ingen som har gjort det ännu. Och om nu Ulf Kristersson menar att detta är viktigt, då bör man ju i så fall avsätta pengar för det i sin budget. Men det har man inte gjort. Och det är ett slitet uttryck, men så länge Ulf Kristersson inte avsätter skattbetalarnas pengar för detta i sin budget, så är hans prat om kärnkraft inget annat än tomma tunnor som skramlar mycket.

https://twitter.com/somosam/status/1470027195754110978
Man undrar vem som äger vem. Budgeten som S nu lever under är huvudsak deras egen, eller egentligen C's som de frontar som sin. Meningen med budgeten var att få bort MP. Att få bort MP är ett stort steg för att kunna få till nya kärnkraftverk. Och varför ska M ha med det i en budget? Möjligen kan staten mha riksgälden utfärda lånegarantier, men detta brukar inte vara föremål för riksdagsbeslut eller budgetar. Men det är naturligtvis mycket svårt för riskkapitalet att se projektet som möjligt att driva i hamn då MP finns i närheten av makten. Och det råder knappast någon tvekan om att S skulle stänga ner all kärnkraft på dagen om det gör att de får sitta kvar vid makten. Det är alltså S som måste ge garantier att de inte viker sig för MP i frågan.
Citera
2021-12-13, 08:38
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Innan man rensat ut alla Reinfeldt-medlöpare så går det absolut inte att lite på Moderaterna.

Dillandet om "mer integration" känns tröttsamt 2015. Nu är det återvandring som gäller.
Kodordet "integrering" borde bytas till "assimilering".
Och ovilja till assimilering borde vara skäl till utvisning.

M är helt enkelt rädda för att ställa krav och då blir det som det blir, lite ordbajs för att imponera!
Citera
2021-12-13, 11:06
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Man undrar vem som äger vem.

Jag förstår inte ens vad Magdalena babblar om. Ingen vill se statligt subventionerad kärnkraft, så varför skulle "kärnkrafts-Uffe" pynta upp pengar?

Snurr-Magda kommer å sin sida att vara tvungen att bistå med subventioner (som till största delen kommer att läggas på vanliga Svensson-elkunder) av inkopplingspunkter till ännu ej existerande havsbaserade vindsnurror i storleksordningen 500 miljarder för att skapa en byggboom i stil med den som också finansierades av elkunderna i form av elcertifikat (subventioner), snurror som i skrivande stund endast bidrar med mediokra 1723 MW (7.5%) av landets totala elproduktion.

Utöver dessa 500 miljarder så krävs även back-up i form av (fossila) gasturbiner för dagar då hög efterfrågan råder och det normalt inte blåser eftersom det inte brukar göra det när det är riktigt kallt.

Jag skulle kalla det uppkomna läget en lose-lose-situation.
Varken miljön eller elkunderna som bekostat eländet genom förhöjda elpriser och nätavgifter har vunnit på utvecklingen.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in