2019-04-06, 14:17
Medlem
Gx740s avatar
Hej

Har precis köpt ett hus. Vilka papper behöver jag från den tidigare ägaren ? Jag tänker på ritningar, avtal, fakturor och sånt. Men vad mera specifikt ?

Tack
Citera
2019-04-06, 14:29
Bannlyst
Du har redan nämnt det som bör samlas in.

När det gäller kartor, så se till att du får detaljerade ritningar över ledningar, vatten, brunnar och avledningsrör. Elen är viktig också, proppskåpet ska ha en beteckning om hur allt är kopplat.

Kvitton/fakturor... se till att få dessa för alla stora inköp när det gäller renoveringar/hushållsapparater/värmeanläggningar.

Se till så att du har namn på alla företag som haft något med huset att göra.
Citera
2019-04-06, 23:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gx740
Hej

Har precis köpt ett hus. Vilka papper behöver jag från den tidigare ägaren ? Jag tänker på ritningar, avtal, fakturor och sånt. Men vad mera specifikt ?

Tack

Har du inte köpt via mäklare?
Citera
2019-04-08, 17:41
Medlem
Myllass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibelSkribent
Du har redan nämnt det som bör samlas in.

När det gäller kartor, så se till att du får detaljerade ritningar över ledningar, vatten, brunnar och avledningsrör. Elen är viktig också, proppskåpet ska ha en beteckning om hur allt är kopplat.

Kvitton/fakturor... se till att få dessa för alla stora inköp när det gäller renoveringar/hushållsapparater/värmeanläggningar.

Se till så att du har namn på alla företag som haft något med huset att göra.

Jag skulle inte lämna ifrån mig original kvitton/fakturor för stora inköp vid renovering och värmeanläggning. De behöver ju säljaren troligen till sin deklaration. Så det bör man inte räkna med att få som köpare. Och detaljerade ritningar över vart el/vatten går är det nog inte helt vanligt att det finns kvar om det inte är nyligen gjort och sen är det viktigt att vara medveten om att ritningar inte alltid stämmer.
Citera
2019-04-10, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myllas
Jag skulle inte lämna ifrån mig original kvitton/fakturor för stora inköp vid renovering och värmeanläggning. De behöver ju säljaren troligen till sin deklaration. Så det bör man inte räkna med att få som köpare. Och detaljerade ritningar över vart el/vatten går är det nog inte helt vanligt att det finns kvar om det inte är nyligen gjort och sen är det viktigt att vara medveten om att ritningar inte alltid stämmer.

Man kan fråga efter kopior på kvittona. Beror på hur noggrann och tillmötesgående säljaren är. Vid ett köp fick jag med all dokumentation om alla renoveringar, inköp, reparationer samt ett köpekontrakt från 1910. Det gamla köpekontraktet var mest kul att ha som ett historiskt dokument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in