2019-04-06, 18:57
Medlem
Scott Danielss avatar
Jag håller på att bättra på väggfärgen i bostaden, men funderar på om det är snyggast att måla ända upp till gränsen till taket (blå linje) eller nöja mig med att måla upp till den list som går längs väggarna (röd linje). Hur ska man tänka?

Själv kan jag spontant tycka att takhöjden känns lägre om det är olika kulörer, vilket det är i dagsläget. Taket + färgen ovanför listen är vitare än den nedanför listen.

Bilden är lite mörk, men förhoppningsvis fungerar den för att illustrera det hela.

https://ibb.co/zfVYx68
Citera
2019-04-06, 19:03
Medlem
Hela vägen upp.
Citera
2019-04-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Hela vägen upp.

Precis som denna tycker.

Det kommer se fördjävligt ut om du inte målar hela vägen upp, du kommer få två olika färger på väggen och en annan kulör i taket. Hela vägen upp. Och glöm ej att måla taket när du ändå håller på. Du skulle målat taket först men aja.. Lycka till.
Citera
2019-04-06, 19:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott Daniels
Jag håller på att bättra på väggfärgen i bostaden, men funderar på om det är snyggast att måla ända upp till gränsen till taket (blå linje) eller nöja mig med att måla upp till den list som går längs väggarna (röd linje). Hur ska man tänka?

Själv kan jag spontant tycka att takhöjden känns lägre om det är olika kulörer, vilket det är i dagsläget. Taket + färgen ovanför listen är vitare än den nedanför listen.

Bilden är lite mörk, men förhoppningsvis fungerar den för att illustrera det hela.

https://ibb.co/zfVYx68

Tänk på att du kan behöva två olika färgtyper. Bilden är luddig så du kan behöva väggfärg där nere och snickerifärg på listen.

I allmänhet är det så att börjar man måla något i ett rum så börjar resten se ut som skit.
Citera
2019-04-06, 19:53
Medlem
bax88s avatar
Det kan vara snyggt med s.k snobbkant också. Måla taket först och måla ner en bit på väggen. Sen om du nu inte behöver foga nått så tejpar du med 19 mm målartejp mot takvinkeln och målar därefter väggen. Men är det nå gamla betongtak som är grängade och ojämna och jävliga så måla upp till takvinkeln.

edit*
Va fan är det där för taklist?
Citera
2019-04-06, 20:47
Medlem
Scott Danielss avatar
Okej, tack för svaren. Jag har inte börjat måla ännu, men börjat förbereda lite smått med täckplast och målartvätt. Jag är nyinflyttad här och har därmed inte målat här tidigare. Föregående ägare hade däremot olika vita kulörer, vilket jag inte tycker är så snyggt. Taken funderar jag på att låta någon professionell målare fixa.
Citera
2019-04-11, 02:44
Medlem
polyuretans avatar
Är det bara jag som ser vad bilden föreställer eller ser jag fel? Jag tycker det ser ut som en rundad mjuk övergång mellan tak och vägg och en tunn bårdlist i övergången mellan väggfärgen och takfärgen? Vanligt i hus från 30-talet ungefär, putsade tak och väggar, takhöjd runt 275, ofta stuckatur runt taklampans krok.

Om jag har sett rätt blir det i så fall svårt att få till en snygg övergång mellan takets och väggens färg om du målar ända upp. Rundningen gör ju att det upplevs som en yta utan någon ecakt gräns mellan tak och vägg. Det ser också lätt lite konstigt ut med samma färg på båda sidor om bårdlisten och inte sällan kan det vara tapet under färgen upp till listen och då är det inte så lyckat att ta bort den heller om man enkelt vill få det snyggt.

Förstår inte varför du inte ska måla taket själv. Så svårt är det inte, bara du har långt skaft på rollern så du slipper springa upp och ner på stege.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in