2019-04-08, 14:51
Medlem
getbigordietryings avatar
Har en frga ang hyreskontrakt.

Jag hyr ett garage av kommunen jag bor i.
Sedan start har jag inte ftt inte ftt ngon faktura efter flera terkopplingar till kommunen, men igr 26 mnader senare kommer allt p en gng. Har varit i kontakt med kommunen konstant sen jag skrev p kontrakt utan att f ngra svar p vart fakturorna r eller om dem ens r utskickade.

I kontraktet str det, 1000kr i hyresavgift och att den skall betalas mnadsvis, har dom rtt att skicka ut allt p en gng efter 26 mnader och krva hela beloppet?
r det inte deras fel att dem inte fakturerar rtt ?
Sedan var de otrevliga i telefon drav vill jag sabba fr dem!

Har sjlvklart lagt undan pengarna sen start s ja kan betala men skulle va roligt om det finns ngot kryphl.

Vad tror ni flashbackare ?
Citera
2019-04-08, 15:24
Medlem
I ett pgende hyresavtal r preskriptionstiden 10 r.

Din hyresvrd har ocks rtt till rnta p en obetalda hyran men det kanske de r snlla och stryker i detta fall.

https://lawline.se/answers/hyresgast...ingsskyldighet
Citera
2019-04-08, 20:55
Medlem
chimichurris avatar
Ibland undrar man hur folk r funtade. Du sger ju sjlv att det str i kontraktet att du skall betala 1000 kr per mnad. Betala d istllet! Hur svrt r det att leta upp bankgirot p bankgirocentralen och betala in? En faktura r bara att betrakta som en pminnelse och du borde betalt fr lngesedan. Sedan s finns det inte ngot besittningsskydd fr en parkering eller garage och du borde bli utsparkad enligt mitt tycke som har struntat att gra rtt fr dig.
Citera
2019-04-09, 14:54
Medlem
getbigordietryings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Ibland undrar man hur folk r funtade. Du sger ju sjlv att det str i kontraktet att du skall betala 1000 kr per mnad. Betala d istllet! Hur svrt r det att leta upp bankgirot p bankgirocentralen och betala in? En faktura r bara att betrakta som en pminnelse och du borde betalt fr lngesedan. Sedan s finns det inte ngot besittningsskydd fr en parkering eller garage och du borde bli utsparkad enligt mitt tycke som har struntat att gra rtt fr dig.

t en snickers.

De r ju kommunen som har gjort fel inte jag, jag har velat betala sedan start. Men har varken ftt eller hittat ngt bg/pg o betala till. Summan r inte hos ngot inkasso bolag eller s. De r bara de som skickat 26 mnaders hyra som en "frsta faktura" som de sjlva sa i telefon. Str ven i botten p mitt inlgg att ja bde har pengar o villig o betala men skulle va sknt o sabba fr idioterna.

Tack fr visat intresse.
Citera
2019-04-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbigordietrying
t en snickers.

De r ju kommunen som har gjort fel inte jag, jag har velat betala sedan start. Men har varken ftt eller hittat ngt bg/pg o betala till. Summan r inte hos ngot inkasso bolag eller s. De r bara de som skickat 26 mnaders hyra som en "frsta faktura" som de sjlva sa i telefon. Str ven i botten p mitt inlgg att ja bde har pengar o villig o betala men skulle va sknt o sabba fr idioterna.

Tack fr visat intresse.

Det r inget krav att hyresvrden ska skicka en faktura. Det r ditt ansvar att se till att saker betalas oavsett om fakturan kommer eller inte.
Citera
2019-04-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbigordietrying
t en snickers.

Tack fr visat intresse.

Kommunen har inte gjort fel i den meningen att du inte ska betala hyran.

Att lta det g 26 mnader r bara fr slappt. Hur har du hrt av dig till kommunen? Ett mail var 6:e mnad? Jag skulle ringt och beskt ansvarig avdelning p kommunen efter ngra mnader om detta skulle intrffa mig. Om inte det funkar s hade jag letat reda p ett pg eller bg-nummer till kommunen och skickat hyran dit och beskrivit s gott det gr vad pengarna r fr. Ekonomer lter inte bara inkommande betalningar ligga i slasken utan det mste bokfras p rtt konto - finns det inget OCR-nummer s kommer de brja utreda vad det handlar om.
Citera
2019-04-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GobTheIllusionist
Det r inget krav att hyresvrden ska skicka en faktura. Det r ditt ansvar att se till att saker betalas oavsett om fakturan kommer eller inte.

Absolut ansvar, samtidigt s ska hyresvrden bertta i avtalet hur hyran skall betalas. Dvs om inte kommunen i hyresavtalet skrivit vart pengarna ska skickas, s har TS fullgjort sin del i att ppeka och be om information om vart pengarna ska in - sen har nd hyresvrden rtt att ta ut avgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in