Citat:
Ursprungligen postat av
Oskaching
Det jag undrar är: Om det som står i rubriken är olagligt.
I somras var jag vid en badsjö, kl 21:00 på en fredagskväll i Sundsvall, som ligger i mitten av ett stugområde, med stugor belägna runt sjön från alla håll. Det är vanligtvis en rätt lugn badplats då den ligger mitt inne i skogen, och man måste åka en längre sträcka längs en smal skogsväg för att komma dit, som kan stängas av med bom. Då får man parkera vid bommen och promenera sista biten.
Hur som helst, vid en av stränderna hängde en grupp tjejer som spelade musik från en liten bluetooth-högtalare. Jag, och de andra som var där och badade, störde oss inte av musiken då volymen var måttlig, men en av stugägarna blev förbannad. Han ställde sig vid sin brygga, som var belägen tvärs över sjön, och började vråla för full hals att de skulle stänga av musiken. Sedan hotade han med att i framtiden stänga bommen vid vägen.
Alltså, hade de varit olagligt på något sätt för tjejerna att fortsätta spela musik? Jag undrar också om han som enskild stugägare i ett område med minst 10 stugor kan ha rätt att stänga bommen på kvällarna.
(Hittade ingen annan tråd som berörde just denna typ av situation)
Om de hade rätt att vara på platsen har de också rätt att prata och spela musik på måttlig ljudnivå, speciellt om klockan bara är 21. Bara för att det är en sjö där innebär det inte att det är nån sorts vilozon. Det är snarare dampgrannen som bör bortforslas.