2019-04-10, 08:28
Medlem
Tjena allihopa,

Jag lste nyss att Sverige har nst hgst drogddlighet i EU och detta r pga att man inte kan ska hjlp d man blir stmplad som kriminell missbrukare, s man fortstter hellre och dr av verdos istllet (wp Sverige). Men jag undrar hur exakt dessa lagar ser ut, inte s bra koll d jag hittills sluppit ska hjlp eller akut vrd fr mina ventyr.

Vad hnder om man hller p att d av en verdos och ringer ambulans? Kommer detta f konsekvenser i form av narkotikabrott eller dylikt?

Vad hnder om man sker hjlp fr att man har ett beroende och behver hjlp med detta (ej akut vrd)?
Citera
2019-04-10, 08:40
Medlem
Sjukvrden har tystnadsplikt, s det ska inte vara ngra problem. Hur det fungerar i verkligheten har jag ingen erfarenhet av.
Personligen tycker jag att en person som hllit p med droger och tagit sig ur det r starkare n en som inte "orkar" ta sig ur det fr att bli rdd att stmplad som kriminell eller missbrukare. Jag knde en kille som tidigare va bde brukare och langare, detta va fre den tiden jag lrde knna honom, och sg en del av problemen han hade att ta sig ur detta. Bland annat att nr man va p vg hem en fredag eller lrdagskvll, berusade, s kunde polisen muddra honom bara fr att de visste vem han var. Men jag kan inte annat tro n att han sg det som att de bara hjlpte se till att han hll sig p rtt sida, fr de sktte det schysst, trots att han vid ett tillflle va i spass skick att jag sa till polisen att jag s skulle bra honom sjlv om det behvdes.

Det som tar dd p vra drogmissbrukare r oftast dem sjlva, att ta sig ur borde vara prio ett fr de som verkligen inte vill hlla p med det, strunta i vad andra tycker och verlev, efter det kan man titta p nsta problem. Fr alternativet r att frbli en missbrukare, eller d en missbrukare. D kan jag stta mina sista slantar p att alla tycker det r starkare av en som tagit sig ur det.
Citera
2019-04-10, 10:08
Medlem
Nstan ingenting av det du nmner stmmer. Det som stmmer r att vi har den nst hgsta drogddligheten i EU. Men att man skulle bli stmplad som en kriminell missbrukare om man sker vrd, och drmed inte vgar ska vrd r rent nonsens.

Hller du p att d i en verdos och tillkallar ambulans s kan det hnda att en polispatrull ocks rycker ut, men det blir knappast ett fortsatt rende fr polisen.

Sker du hjlp fr ett beroende s stts dom insatser som du behver in. Helt enkelt.
Citera
2019-04-10, 10:45
Medlem
Tack fr informativa svar Wr4p och Puttler. I stand corrected.

Har ni ngon teori om varfr Sverige har s hg ddlighet trots sn vlfrd? T.ex. dr det 700 om ret i Sverige men frra ret dog 26 i Portugal med liknande befolkningsmngd(Portugal t.o.m. lite hgre).
Citera
2019-04-10, 12:51
Bannlyst
Nej, du kan utan problem ska vrd fr missbruk eller verdos. Sjukvrden finns till fr att hjlpa alla, inte bara dom sjlva vljer frtjnar det
Citera
2019-04-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alxer
Tack fr informativa svar Wr4p och Puttler. I stand corrected.

Har ni ngon teori om varfr Sverige har s hg ddlighet trots sn vlfrd? T.ex. dr det 700 om ret i Sverige men frra ret dog 26 i Portugal med liknande befolkningsmngd(Portugal t.o.m. lite hgre).

Jag vet faktiskt inte. Nu brjade jag ocks fundera. Finns skert ngon logisk frklaring.
Citera
2019-04-10, 16:34
Medlem
Det beror frmodligen p missuppfattningen att man som svensk inte kan ska hjlp utan att polis kontaktas. Har du problem med droger kan du vnda dig till vilken vrdinstans som helst utan att vara rdd fr att polis tillkallas. Ingen kommer ringa polisen s lnge du uppfr dig och inte r vldsam. Det finns det inget som helst intresse av frn vrdpersonals sida.

En annan kanske mer tydlig bidragande orsak r att det kan vara skrmmande att ringa ambulans vid en verdos. Om det visar sig att individen hinner d innan hjlp kommer fram s kontaktas alltid polis av ambulanspersonal och d kanske det r lite jobbigt att sitta jmte och vnta nr man vet att man sjlv r pverkad eller har droger p sig.

Sverige har ven haft en ganska negativ instllning till harm reduction och det har varit svrt att implementera sprututbytesprogram och liknande. Det r ju frst fr tv mnader sedan exempelvis som det blev accepterat att naloxon ska vara tillgngligt fr alla som r i behov av det. Sen kommer det sklart ta ett tag att implementera eftersom sjukvrden oftast r vldigt sega med att ta till sig nya riktlinjer och det ligger inte helt i linje med synen p att bota.
Citera
2019-04-12, 17:52
Moderator
evilhoneys avatar
Drogrehabilitering --> Juridik
/Moderator
Citera
2019-04-12, 18:19
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttler
Jag vet faktiskt inte. Nu brjade jag ocks fundera. Finns skert ngon logisk frklaring.

Ihjlfrusna knarkare vinterhalvret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in