2019-04-14, 21:33
Moderator
Siegfrids avatar
Barnen till IS-terrorister som sitter i lger i Irak och Syrien diskuteras i ett flertal trdar som behandlar deras situation ur allmnna vinklar.
Men vilka lagar och regler styr nu deras situation? Jag tnker nu p svensk lagstiftning, inte lokal lagstiftning i Irak/Syrien.

Det jag kommer att tnka p r LVU, lag om vrd av unga med instrument som omhndertagande av barn som riskerar skada i sin situation och regler om ddfrklaring av eventuellt saknade frldrar. Samt regler om konsulrt bistnd till medborgare utomlands.

Jag har fr mig att LVU inte gr att tillmpa utomlands, och att det r kommunernas socialtjnst som ansker om omhndertagande. Verkar lite svrt att se hur det ska g till nu.

Avhll er grna frn diskussioner om IS vedervrdighet och lmligheten av att dessa barn kommer till Sverige.
Citera
2019-04-14, 22:30
Medlem
Du har helt rtt i att svensk lagstiftning inte gller utomlands. Gissningsvis r det lagstiftningen i barnens vistelseland som reglerar vad som gller.

De flesta lnder har ju familjerttslig lagstiftning som styr vad som hnder med barn som blir frldralsa eller vars frldrar fngslas eller annars inte kan ta hand om sina barn.
Citera
2019-04-15, 07:55
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vem som r sugen p att lta ett hemkommet barn bo i sina barns skolklass och liknande ovidkommande blaj r inte mnet. Prova att lsa trdstarten en gng till. En extra ledtrd: I Juridik diskuterar vi juridik.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in