Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-20, 10:12
  #85
Medlem
alfamisos avatar
Nu har ett 10-min klipp lagts upp på SVT Play sidan, med gårdagens älgflock = "Höjdpunkter dag 5".
2019-04-20, 11:11
  #86
Medlem
Om någon är intresserad av att dubbelchecka det där jag skrev om igår angående en eventuell varg så har jag nu hittat sekvensen:

https://www.svtplay.se/video/2173369...=auto&tab=2019

Gå till -19:18:03 kvar (enklare att leta på återstående tid eftersom den klockan rullar).

Men visst är det en räv. Jo, så måste det vara. Men ni fattar ju varför jag hajade till rejält..
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2019-04-20 kl. 11:14.
2019-04-20, 11:45
  #87
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Om någon är intresserad av att dubbelchecka det där jag skrev om igår angående en eventuell varg så har jag nu hittat sekvensen:

https://www.svtplay.se/video/2173369...=auto&tab=2019

Gå till -19:18:03 kvar (enklare att leta på återstående tid eftersom den klockan rullar).

Men visst är det en räv. Jo, så måste det vara. Men ni fattar ju varför jag hajade till rejält..
Javisst, kul att du kunde hitta den igen! Konstigt att en räv inte duger för dagens sammanfattning men att ett gäng fåglar som vanligt får mycket uppmärksamhet?
2019-04-20, 11:50
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Om någon är intresserad av att dubbelchecka det där jag skrev om igår angående en eventuell varg så har jag nu hittat sekvensen:

https://www.svtplay.se/video/2173369...=auto&tab=2019

Gå till -19:18:03 kvar (enklare att leta på återstående tid eftersom den klockan rullar).

Men visst är det en räv. Jo, så måste det vara. Men ni fattar ju varför jag hajade till rejält..


Faktiskt inte. Jag som tillbringat hela livet ute i naturen såg direkt dedär var en räv. Bara kolla på svansen som står rätt ut och är lika lång som kroppen.

En varg hade varit kul dock. Inte omöjligt heller då det brukar ses enstaka vargar på vårvintern i södra Lappland.
2019-04-20, 11:53
  #89
Medlem
Vad är det för kameror de använder?
2019-04-20, 12:04
  #90
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Vad är det för kameror de använder?
Jag vet inte vilka modeller det är men det är samma utrustning som användes för att filma vinter-VM i Åre. Sedan har de lagt till en radiostyrd båtkamera.
2019-04-20, 12:09
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Faktiskt inte. Jag som tillbringat hela livet ute i naturen såg direkt dedär var en räv. Bara kolla på svansen som står rätt ut och är lika lång som kroppen.

En varg hade varit kul dock. Inte omöjligt heller då det brukar ses enstaka vargar på vårvintern i södra Lappland.

Satt ju och kollade på TV:n och det gick väldigt snabbt. Såg faktiskt inte svansen på alls samma sätt på TV:n som jag nu ser när jag kikar i efterhand. Därför jag reagerade spontant "wtf, en varg".

Ungefär som när jag igår mötte en räv i skogen (den gick i gräset i en glänt i solljus och jag var i skogskanten). Den hade huvudet ner och var mer gul än jag någonsin sett en räv och tänkte först "aha, en katt, nej wtf det är ett lodjur", men när den lyfte huvudet och tittade på mig var det ju såklart ingen tvekan. Man hinner tänka mycket på 2 sekunder och första tanken kan vara svår att släppa om man inte får tillräckligt med tid att förstå vad man faktiskt tittar på. Eller som när man åker tidiga morgontåg genom natur och ser alla möjliga djur väldigt snabbt ute på ängar etc. Kan vara svårt att se om man sett ett rådjur eller en hjort osv. Men jag är ingen van naturmänniska numera, skall ju tilläggas. Förstår att proffs är bättre på att snabbt se rätt.
2019-04-20, 13:04
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Jag vet inte vilka modeller det är men det är samma utrustning som användes för att filma vinter-VM i Åre. Sedan har de lagt till en radiostyrd båtkamera.
Har dom nattkameeor också? Man ser ju ofta älgar på natten när man kör bil tex.
2019-04-20, 13:17
  #93
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Har dom nattkameeor också? Man ser ju ofta älgar på natten när man kör bil tex.
Nepp, inga nattkameror, under natten kan man knappt se någonting och endast en av kamerorna vid älven lyckas tack vare vattnets ljusreflektion att spela in. Efter den dagliga sammanfattningen stänger jag av direktsändningen . Många älgar kommer säkert slinka över under natten så jag undrar om de inte har en nattkamera i studion som kan räkna älgarna även på natten, denna har vi tittare dock inte tillgång till ännu.
2019-04-20, 14:38
  #94
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Älg i sikte!
2019-04-20, 15:47
  #95
Medlem
Kan tycka man borde ha kommentatorer eller nån text som isar vad för djur som ses och hörs.

Hörde tofsmes för 30 min sedan och det är inte allt för vanlig fågel.
2019-04-20, 18:59
  #96
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Kan tycka man borde ha kommentatorer eller nån text som isar vad för djur som ses och hörs.

Hörde tofsmes för 30 min sedan och det är inte allt för vanlig fågel.
Jag håller med. En liten text om vad det är för knepiga ljud man hör vore intressant! Tidigare idag lät det som om någon stod och åt pistagenötter men jag antar att det var isen..?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in