• 2
  • 3
2019-04-16, 22:43
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Har jag rätt att hålla kvar koden? Den ägs väl utav mig om inget annat sagts?

Började du på noll, eller utgick du från något de redan hade?

Har du använt några verktyg, tex mjukvaror eller datorer som ägs av "kunden"?

Har kunden bistått med texter, bilder och grafiska element?
Citera
2019-04-16, 22:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det är ett enskilt uppdrag, en hemsida, om än en lite mer avancerad sådan. Kunden har inte betalat något ännu. Kunden har testat sajten ordentligt på min egna utvecklings-server. Nu vill kunden att en annan utvecklare som ska "maintaina sajten" får tillgång till hela kodbasen för att börja sätta sig in i den. Jag har sagt att det går bra så länge de skriver på ett avtal att i samma stund som koden levereras så förbinder sig de att betala mig till fullo innnan förfallodatum. Jag kräver alltså inte ens att få betalt innan jag skickar över grejerna. Men kunden vill av någon anledning att jag skickar över koden, och sen kan vi "diskutera" hur vi går vidare. Den enda "säkerhet" de ger mig är "Vi är inte ute efter att lura dig"...

Jadu, inte lätt.

Det är faktiskt inte alldeles ovanligt att företag väntar sig att faktureras då varan (hemsidan i ditt fall) levererats. Det brukar betyda att man levererar och lämnar faktura samtidigt.

En möjlighet är ju att du ber din kund att ge dig ett undertecknat leveranskvitto, innan du lämnar ifrån dig koden (följesedel, mottagningsbevis). Sedan lämnar du fakturan i vanlig ordning.
Senast redigerad av Bergakungen 2019-04-16 kl. 23:20. Anledning: Tillägg
Citera
2019-04-16, 23:03
Medlem
Citat:
Det är ett enskilt uppdrag, en hemsida, om än en lite mer avancerad sådan. Kunden har inte betalat något ännu. Kunden har testat sajten ordentligt på min egna utvecklings-server. Nu vill kunden att en annan utvecklare som ska "maintaina sajten" får tillgång till hela kodbasen för att börja sätta sig in i den. Jag har sagt att det går bra så länge de skriver på ett avtal att i samma stund som koden levereras så förbinder sig de att betala mig till fullo innnan förfallodatum. Jag kräver alltså inte ens att få betalt innan jag skickar över grejerna. Men kunden vill av någon anledning att jag skickar över koden, och sen kan vi "diskutera" hur vi går vidare. Den enda "säkerhet" de ger mig är "Vi är inte ute efter att lura dig"...

Om kunden har testat produkten och således fått utvärdera den, torde det inte finnas några som helst tveksamheter kring att du inte vill blåsa kunden. Du har med andra ord levererat din del och nu återstår betalningen. Du löper däremot en risk att aldrig få en krona eftersom kunden inte gett dig ett skit utöver uppdraget. Skicka inte en rad kod utan att först få betalt. Du har som sagt följt din del av "avtalet". En logisk fortsättning till detta är då att kunden gör rätt för sig och betalar. Du gör absolut inget fel i att inte skicka över något så länge inget avtal finns som säger något annat. Att komma och svamla om muntliga avtal kan de ju försöka med. Att däremot bevisa något är en annan femma.

Om det skulle skita sig för dig och det i slutändan visar sig att du gjort en massa arbete åt en oseriös aktör så får du se det som en läropeng. Gör aldrig arbete utan att först klargöra hur du ska få betalt.
Citera
2019-04-16, 23:07
Medlem
Låter oseriöst av din kund att inte vilja göra er överenskommelse om leverans/betalning skriftlig. Varför ska man ha muntliga avtal om det när det är mycket bättre att ha en skriftlig överenskommelse. Som de flesta andra är mitt råd att inte lämna ifrån dig något tills du har en skriftlig överenskommelse. Du hamnar i en oerhört mycket sämre sits om du tummar på det, och det blir strul senare. Och mycket talar väl för att det blir strul eftersom en kund som inte vill ha skriftliga avtal redan i och med det får klassas som strulig.
Citera
2019-04-16, 23:39
Medlem
Man ska komma ihåg att upphovsrätten är väldigt stark även då det gäller kod. Upphovsmannen har ensam rätt till resultatet av sitt arbete om detta inte har skrivits bort i avtal. Det spelar ingen roll om kunden betalar eller inte. Rättsläget är där solkart med ett flertal prejudicerande fall. Det kan även vara värt att tänka på, som beställare av konsulttjänster..
Citera
2019-04-16, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Har ingen som helst betydelse juridiskt.

Vad han däremot har levererat och inte fått betalt för är mer intressant. Utan avtal kan naturligtvis kunden använda sig av denna, men TS har även ett rättsläge där han kan hävda ersättning för utfört arbete. Att han skall ge bort arbete som kunden inte avtalat om naturligtvis fel, har han gjort detta som privatperson är rättsläget ännu starkare. Har han gjort det via eget företag hoppas jag att han har AB som han kan kursa utan personlig skuld. Tvist kan bli dyrt om det är enskild firma.

Edit: Med detta så vill jag uppmana alla som startar företag att göra det genom AB. Du riskerar enbart 50k så länge du inte går i borgen personligen. Alla andra bolagsformer är skit enligt mig.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av domstolar. Men de kan vara väldigt kreativa i sina tolkningar, i synnerhet gällande IP-rättigheter. Om det framstår som att du försöker ”utpressa” eller som att ni kommit överens om betalning först när allt är ”checkat och klart”, antingen skriftligt eller praktiskt genom ex. delleveranser utan betalning, kan nog mycket väl TS bli skyldig att betala den ekonomiska skadan.

Visst kan TS ha tur eller vinna i TR, men, hur kul har du under tiden?
Citera
2019-04-17, 00:08
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Jag vet inte vad du har för erfarenheter av domstolar. Men de kan vara väldigt kreativa i sina tolkningar, i synnerhet gällande IP-rättigheter. Om det framstår som att du försöker ”utpressa” eller som att ni kommit överens om betalning först när allt är ”checkat och klart”, antingen skriftligt eller praktiskt genom ex. delleveranser utan betalning, kan nog mycket väl TS bli skyldig att betala den ekonomiska skadan.

Visst kan TS ha tur eller vinna i TR, men, hur kul har du under tiden?
Det låter som ett blatteföretag som tänker blåsa dig! Nån kusin eller brucha ska efter att du instruerat denne, ta över och rodda sidan. Blatten kommer att påstå att du inte levererat det han beställ och bestrider din faktura. Du blir blåst! KF kommer inte att hjälpa dig och du kommer att få sälla dig till de många företag som blivit blåsta av samvetslösa blattar.
Gör aldrig affärer med blattar utan att ha kollat upp dem innan!
Citera
2019-04-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
IP-rättigheterna ägs dock per avtal av dem, i domstol kommer du förlora tyvärr såvida du inte kan visa att de inte har för avsikt att betala.

Enligt vilket avtal? Enligt TS finns inget avtal...
Citera
2019-04-18, 02:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag har gjort ett ganska stort jobb åt en kund som jag är påväg att avsluta och en annan utvecklare ska hoppa in. Kunden vill att jag ger denne tillgång till den kod jag arbetat på den senaste månaden, som jag ännu inte fått betalt för.

Jobbet är en hemsida och det finns inget kontrakt skrivet eller något uttalat gällande betalningsvillkor såsom att leverans ska ske innan betalning t.ex.

Jag har sagt att jag vill få betalt innan jag lämnar över arbetet, alternativt ett skrifligt avtal på att när överlämning gjorts så betalas fakturan innan utsatt förfallodatum. Detta undviker kunden att svara på och säger att jag förhindrar deras arbete genom att hålla tillbaka koden. De säger att jag ska lämna över koden sen kan vi diskutera resten. Enligt mig finns det inget att diskutera.

Har jag rätt att hålla kvar koden? Den ägs väl utav mig om inget annat sagts? Klantigt att inget kontrakt skrivits eller liknande, men i det här fallet så borde det väl vara till min fördel då de inte kan peka på något och säga att jag gått med på att leverans innan betalning?
Hur många timmars arbete och vilka belopp talar vi om?

Jag hade (rätt eller fel vet jag inte) inte lämnat ifrån mig varan innan betalt, alltså inte heller mot faktura, eftersom det kan bli en extremt lång process innan du får betalt. Däremot hade jag letat reda på någon som är kunnig i juridiken på området och sökt information. Kanske kan kommunens näringslivskontor /näringslivscenter eller något liknande vara en bra början.
Citera
2019-04-18, 10:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Gör som jag gör, lägg in "spärr" som du kan aktivera genom att skriva in en viss url.

Ett roligare alternativ är att göra en PHP fil som lägger in allt på webbhotellet i en zipfil. Som du sedan laddar ner på din dator. Sedan så gör du en till fil som raderar vartenda fil på deras webbhotell. Men du måste baka in allt snyggt, optimalt är att bädda in denna koden i befintliga filer så det är svårare att upptäcka.

Tänk på att ALLA filer måste raderas, även zipfilen. Annars har dom ganska bra bevis emot dig om dom skulle vilja anmäla dig.
Sjukaste rådet på länge i juridikforumet. Inte bara ska han inte få betalt utan han ska riskera fängelse också. Bra tips.
Citera
2019-04-18, 10:42
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Detta undviker kunden att svara på och säger att jag förhindrar deras arbete genom att hålla tillbaka koden. De säger att jag ska lämna över koden sen kan vi diskutera resten.

^THIS

Sådär resonerar bara en kund som inte har för avsikt att betala, alternativt tänker pruta KRAFTIGT/blåsa dig.
Citera
2019-04-18, 13:16
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
^THIS

Sådär resonerar bara en kund som inte har för avsikt att betala, alternativt tänker pruta KRAFTIGT/blåsa dig.
har på känn att den som ska ta över TS kod/jobb kommer slå ner på mängder med saker som kunden kommer använda som prutmedel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in