Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
Har ingen som helst betydelse juridiskt.
Vad han däremot har levererat och inte fått betalt för är mer intressant. Utan avtal kan naturligtvis kunden använda sig av denna, men TS har även ett rättsläge där han kan hävda ersättning för utfört arbete. Att han skall ge bort arbete som kunden inte avtalat om naturligtvis fel, har han gjort detta som privatperson är rättsläget ännu starkare. Har han gjort det via eget företag hoppas jag att han har AB som han kan kursa utan personlig skuld. Tvist kan bli dyrt om det är enskild firma.
Edit: Med detta så vill jag uppmana alla som startar företag att göra det genom AB. Du riskerar enbart 50k så länge du inte går i borgen personligen. Alla andra bolagsformer är skit enligt mig.
Jag vet inte vad du har för erfarenheter av domstolar. Men de kan vara väldigt kreativa i sina tolkningar, i synnerhet gällande IP-rättigheter. Om det framstår som att du försöker ”utpressa” eller som att ni kommit överens om betalning först när allt är ”checkat och klart”, antingen skriftligt eller praktiskt genom ex. delleveranser utan betalning, kan nog mycket väl TS bli skyldig att betala den ekonomiska skadan.
Visst kan TS ha tur eller vinna i TR, men, hur kul har du under tiden?