Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Vill du inte jobba med ogräs som arbetslös så finns A-kassa som du själv betalar in, det är en försäkring. Att det alltid finns arbetslöshet i ett samhälle är inte samma sak som att samma personer alltid är arbetslösa. Du blandar ihop helt olika saker i ditt oförstånd. Vidare finns inget som säger att man måste bli försörjd av andra bara för att man är arbetslös. Jag tycker du ska sluta pseudoakademisera din lathet och ditt parasiterande, ditt icke-arbete behövs inte och det är inte hjälpsamt för någon, allra minst dig själv.
Det är en mycket bredare sanning än så.
Nej dom flesta vill faktiskt jobba och det vet jag genom att talat med många människor. Talar du med sjuka förtidspensionerade så vill många av dem faktiskt ha ett jobb att gå till när det kommer till kritan. även en hel det långtidsarbetslösa vill faktiskt jobba... men här har vi en stor skala på allt möjligt folk.
Lite så där halvtrasigt folk om man säger så. Träffat på en här som är så fet så man fattar inte hur personen kan gå hundra meter ens. Bara man personen så fattar man hela konceptet liksom och varken du eller jag hade anställt den personen.
En annan jag löst känner till är så jävla krånglig så du hade vart förbannad hela tiden...
Du vet lite sådär allt möjligt folk på en vanlig jävla arbetsplats i dag har ju trotts allt en hel del udda typer, en del så jävla krångliga så att dom får gå själv för ingen vill jobba ihop eller så har dom själva valt det. men dom är ofta ena jävlar på att jobba och på något sätt går det ändå ihop för en firma och då är det ju inget större problem så sätt.
Men en del är faktisk så jävla krångliga att ha att göra med så att ingen vill ha dom någonstans och det är nog där skon klämmer trotts allt.
Vi har en hel del sådan som går där arbetslösa och det ena av det är att :
Dom skulle kanske kunnat gått på olika projektarbeten där det ingår terapi i olika former som går ut på att hitta dom fel och brister folk har och ge dom dom verktyg dom behöver så att dom kan ändra på sig själv så att dom bättre fungerar på en arbetsplats.
Det andra är att vissa är så tappade på något sätt att här är det ingen mening alls att ens föröka och då är det betydligt bättre med hemgång (Förtidspension/Medborgarlön) rakt av.
Självklart så har vi en del som fan inte vill göra annat än att allmänt lata sig... men jag har sett att nä det är faktiskt bara en försvinnande liten del så är sådana. Jag har sett vissa som man tror är sedan men då kryper det fram något annat. Alkohol, droger.
Sen så har vi en del som faktiskt är sjuka, där är jag kluven något... Vissa verkar ha en tendens att gå hem för inget, medans man kan arbeta. men många är faktiskt sjuka på riktigt.
Dessutom så har vi ju nu ett system som inte är att leka med. Man kan sjukskriva sig i 90 dagar men efter det så börjar FK ifrågasätta allt så mycket man kan göra det.
Man får nej när kunniga läkare säger att personer är sjuka.
Det är igen dans på rosor att gå hemma i dag.
Dessutom så har du en till viktig faktor,,, Den största. Vi ska jobba tills vi är 75 sägs det. Vi har otroligt stressiga arbeten i dag så det där kommer inte hålla.
Är själv inom bygg och det är få som ens håller till dom är 65 inom det jag håller på med så det där kan dom hålla på och fantisera om hur dom vill men det finns ingen verklig förankring annat än på dom jobb där man sitter på sina arslen och inte gör nått.
Pension blir urusel och man tvingas ändå söka bidrag och kommer vi ens ha kvar nån pension ? Vad har vi då för incitament för att arbeta. Det är en stor faktor tycker jag...
Dessutom när vi har dessa skatter men snart inte får nått.
För mig så har allt minskat, min skatt som jag drar in går till invandringen och det vill inte jag vara med att bidra till. jag vill heller inte slita på min kropp i onödan om jag ändå ska jobba till 75 så har jag många många år kvar att jobba på så vad gör det då om jag håller mig hemma ett år.
jag är hellre hemma och tränar och bygger upp kroppen vilket jag faktiskt gör just nu efter en jävla smäll förra året då jag gick in i väggen. Noll stöd av min arbetsgivare...med mera vilket gett mig ett rejält uppvaknande och en helt annan strategi för mitt framtida liv. Kommer börja jobba igen när jag känner mig stark och redo för att göra det. just nu tycker jag inte att jag vill utsätta en arbetsgivare för an massa sjukskrivning som bara blir nån kostnad. Det är varken kul för mig eller honom.
Det vore en annan sak om systemet vore mer flexibelt till den problematik jag faktiskt har. Jag kanske orkar jobba fullt en månad, nästa inte alls, nån vecka kanske jag orkar heltid nästa på halvtid lite på radom... men systemet fungerar inte så fexibelt och det är inte mitt fel.
Därför så vill jag ha ett sabbatsår nu... jag skulle kunnat plugga men jag vågar inte för om jag blir sjuk så blir man återbetalningspliktig och det har jag inte råd med.
Hur som jag kommer nog vara mycket bättre om ett år och då jobbar jag och självklart så kommer jag göra det om jag kan och någon vill ha mig. inom bygg kommer jag nog inte orka rent fysiskt och klarar inte alls samma stress längre så vi får se. ?
Som sagt jag går in i en helt annan strategi och kommer mer tänka på mig själv än någon annan och det är samhället som visar för mig att jag ska tänka så.