• 1
  • 2
2019-04-18, 23:05
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Beror helt på hur delaktig man är i själva handlingen.
Det är t.ex. inte olagligt att ge en person dess medicin även om man vet att de tänker överdosera.
Men om du matar dem med dödlig dos medicin så blir det mord.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så länge du själv inte aktivt hjälper till med att få i henne drogen så är det helt grönt. Det du möjligen kan åka på är väl lagning av preparatet.

För att vara tydlig så kan man även frias för mord/dråp om man matar en person med en dödlig dos narkotika/medicin, det prövades i RH 1996:69.
Citera
2019-04-18, 23:23
Medlem
Charmaines avatar
Självmord i sig är inte brottsligt, däremot är dödshjälp olagligt i Sverige. Dessutom kan man dömas för mord eller dråp om man hjälper någon begå självmord, enligt lawline.se:

"Däremot kan man om man hjälper en människa att ta självmord dömas för fullbordat mord, alternativt dråp. Det går nämligen inte att ge ett ansvarsbefriande samtycke till att någon tar ens liv. "
https://lawline.se/answers/2574

Förutom de juridiska aspekterna är det också moraliska aspekter att beakta, enligt mig. Lider din syster av någon allvarlig, obotlig sjukdom kan jag förstå om hon vill avsluta sitt liv och om du känner att du vill hjälpa henne, är hon "bara" deprimerad (OBS att jag absolut inte förringar depression, men det är ju så att säga ett mer "tillfälligt problem") tycker jag du ska hjälpa henne söka hjälp för det istället.
Citera
2019-04-19, 15:44
Medlem
shapeuporslipouts avatar
I den fortsatta diskussionen bör man åtminstone fundera kring ts eventuella garantställning, insikt samt tillskapande av fara.
Citera
2019-04-19, 17:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Är väl i dessa länder det är ok med dödshjälp och genom läkare...alltså inde du själv och väl dokumenterat.
Oregon, USA. ...
Washington, USA. ...
Montana, USA. ...
Nederländerna. ...
Belgien. ...
Luxemburg. ...
Schweitz.
Fast då måste det väl handla om vissa obotliga sjukdomar? Går ju inte bara att knalla in på självmordskliniken för att man är deprimerad.
Citera
2019-04-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Min lillasyster vill ta livet av sig och jag undrar om jag kan åka dit på något vis om det är jag som förser henne med opiater? Har en kontakt

Det skulle kunna falla in i kategorin "vållande till annans död".
Men ta inte mitt ord helt 100% ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in