• 2
  • 3
2019-04-19, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
Be att få b12 utskrivet då.....

Måste väl ha brist på det...?
Citera
2019-04-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liviah.s
Jag tror inte på det. Alls.

Mötet med obducenten är obligatoriskt. Eller tänkte du på det med kunskap och verktyg till att själv kunna lösa din situation? Du kan alltid pröva? Annars är det bara att tack för dig och inte medverka nå mer.
Citera
2019-04-19, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Mötet med obducenten är obligatoriskt. Eller tänkte du på det med kunskap och verktyg till att själv kunna lösa din situation? Du kan alltid pröva? Annars är det bara att tack för dig och inte medverka nå mer.

Har prövat. Dåliga erfarenheter ligger som grund för min nuvarande uppfattning.
Citera
2019-04-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liviah.s
Har prövat. Dåliga erfarenheter ligger som grund för min nuvarande uppfattning.

Jaja. Hur som helst så säger läkemedelsverket så här om lagstiftningen om sprutor och kanyler.
Citat:
Personer under 20 år får bara köpa sprutor eller kanyler om varan behövs för köparens medicinska bruk. Med medicinskt bruk menas framför allt användning efter bedömning av läkare eller annan sjukvårdspersonal och som kan visas med till exempel ett recept.

Det är också tillåtet för personer under 20 år att köpa sprutor eller kanyler för en familjemedlem (make, sambo, barn, förälder eller syskon) som behöver varan medicinskt.

Den som säljer sprutor och kanyler ska inte sälja varorna om det finns misstanke att dessa kan komma att användas vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel.

Det kan också finnas andra omständigheter, så som interna rutiner, som gör att man inte säljer sprutor eller kanyler till privatpersoner.
https://lakemedelsverket.se/malgrupp...r-och-kanyler/

Med andra ord så krävs det i princip ett recept som bemyndigar köp av kanyler.
Citera
2019-04-19, 23:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
[Min fetstil i citatet.]

Politisk åskådning utgör inte en diskrimineringsgrund enligt diskrimineringslagen.

Du har helt rätt och jag ber om ursäkt.
Citera
2019-04-20, 00:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Juridiskt sett? Beror på.

Nekar de dig för att du ser ut som en knarkare: inte diskriminering
Nekar de dig för att du har blåa strumpor: inte diskriminering
Nekar de dig för att du är färgad, Muslim, Kristen, homosexuell, miljöpartist eller bara pervers: diskriminering.
Nja politisk tillhörighet är inte upptaget som diskrimineringskriterium. Persers är inte heller med i kriterierna.
Citera
2019-04-20, 01:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nja politisk tillhörighet är inte upptaget som diskrimineringskriterium. Persers är inte heller med i kriterierna.

Jag vet att politik är fel. Jag tänkte baklänges. Pervers bör ju dock iallafall i mitt huvud gå under sexualitet.. Iallafall i dagligt tal?
Citera
2019-04-20, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag är modellbyggare och använder dem till att applicera lim och vissa typer av spackel.

För att inte gå helt off topic så får jag väll fylla i att detta användningsområde hittils accepterat av apoteken som acceptabelt.

Om det är ett etablerat behov i hobbykretsar borde väl marknaden tillgodosett behovet av "tunna nålar för modellbygge"? Går väl att enkelt beställa från en hobby supply-store på nätet.
Citera
2019-04-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Om det är ett etablerat behov i hobbykretsar borde väl marknaden tillgodosett behovet av "tunna nålar för modellbygge"? Går väl att enkelt beställa från en hobby supply-store på nätet.

Det är ett etablerat behov i modellbygge även om de flesta inte behöver det.

Stor skillnad i pris, det är många gånger dyrare i hobbybutik. På apotek talar vi kanske 1kr st medan det i hobbybutik troligen ligger runt 30-50kr st.
Citera
2019-04-20, 15:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Också off topic. Men du har redan fått svar från tidigare skribent.
Citera
2019-04-20, 19:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vad ska en vanlig människa med kanyler till? Kan inte komma på ett enda behov som uppstått där det krävts att jag har injektionskanyler hemma i badrumsskåpet?
Hobbyverksamhet.
Bra att spruta in i sprickor och lägga små dekorationspluttar på en modell.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in