• 1
  • 2
2019-04-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
God eftermiddag flashbackexperter! Min son brukar klättra i träd på fritiden och nu idag så inträffade en liten incident. Han satt 30 meter upp och tog lite bilder när han plötsligt hör en kärring stå och gasta där nedanför. Det hela meningsutbytet pågick väl i uppskattningsvis en kvart men kontentan var i princip att hon sa "Jag känner den som äger marken och man får inte klättra så högt upp, man kan dö, det är olagligt, ner med det samma" medan min son kontrade med "allemansrätten gäller oavsett vem som äger marken".

Nu är ju sannolikheten att detta skulle hända säkert liten men om polisen skulle ertappa min son i något träd, bör han vara orolig? Jag förmodar att ingen lag uttryckligen förbjuder trädsklättring men finns det någon regel om hur riskfyllda aktiviteter man får ägna sig åt på annans mark eller liknande? En annan relaterad fråga är om det är samma regler som gäller ute i skogen som gäller för trädsklättring inne i stan. Tänker om lärare på en skola inte vill att min son klättrar 20 meter upp i ett träd så att skolbarnen ser det exempelvis. Även andra regler kring klättring uppskattas. Han klättrar även på byggnader etc som säkert räknas som olaga intrång eller något men är klättring en förmildrande eller förvärrande omständighet i sammanhanget?

Beror lite på vad du menar med annans mark, är det på någons tomt gäller inte allemansrätten.
Lite förenklat kan man säga som så att om man skulle beskriva platsen som ute i naturen så gäller allemansrätten fullt ut, annars finns inskränkningar.
Det är en förenkling men ett lätt sätt att undvika missförstånd.

Klättra på andras byggnader är inte lagligt, det är olaga intrång. Klättring är varken förmildrande eller förvärrande omständighet. Däremot så kan klättringen kanske skada träd och byggnader vilket då är skadegörelse.
Citera
2019-04-21, 16:48
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Allemansrätten gäller inte vid tätbebyggt område och den gäller definitivt inte vid tomtmark. Om man verkligen vill sätta dit denna förvuxna trädklättrare kan man göra det med diverse lagar som ingen tänker på, då det är envars skyldighet att se till att man inte förorsakar olyckor för sig själv och andra.

Struntprat.. Vilka är dessa lagar som ingen tänker på som du menar kan sätta dit trädklättrare? Lagen (1972:256) om envars skyldighet att se till att man inte förorsaka olyckor för sig själv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in