Resultat: Vilken kosthållning är bäst, veganism eller carnivorism?
Veganism
25,54%
47 röster
Carnivorism
28,80%
53 röster
Omnivore
45,65%
84 röster
2019-04-23, 18:43
Medlem
Såg att man kan köpa oskalada hampafrön till fåglar för en jävligt billig peng. Går dom lika bra som dom som är för "människor"?
Citera
2019-04-23, 18:58
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så nu är det metangas som är problemet?
Ja, metangas är inte att leka med.

Citat:
Vi har väl inte gärna 1,5 miljarder kossor i Sverige? Problemet är nog resten av världen och främst Afrika. Det problemet hänger ihop med deras befolkningsexplosion. Sterilisera Afrika så får du nog en förändring.
Ingen har sagt att det finns 1.5 miljarder kossor i Sverige.

Här har du källa på upp till 1.5 miljarder kossor, lite oklart exakt hur många de är idag (den här källan är från 2014 verkar det som), vissa sidor hävdar att det är runt 1 miljard kossor osv idag. Men klart är att kossor bidrar till växthuseffekten pga all metangas de pumpar ut i atmosfären. Faktum är att kossor är den ledande metangasproducenten. Det forskas lite med olika metoder för att sänka kossornas metangas, typ sjögräs, bakterier, vitlök osv, verkar inte ha nått några större framgångar i dagsläget dock.

https://gizmodo.com/do-cow-farts-act...ing-1562144730

Tycker du och andra "naturligt" förepråkare att det är naturligt att vi har 1.5 miljarder kossor medan tigrar, lejon, delfiner osv, är utrotningshotade? Är det här ett naturligt tillstånd? Är det normalt så att säga?

Och här lite metanstatistik:

Citat:
There are approximately 1.5 billion cows on the planet, each and every one of them expelling upwards of 30 to 50 gallons of methane each day. We typically think of farts as being the culprit, but belches are actually the primary source of cattle-produced methane, accounting for 95 percent of the problematic greenhouse gas.
https://gizmodo.com/we-ve-grossly-un...con-1818993089

Sedan gör det faktiskt ingen skillnad om man så steriliserar inte bara hela Afrika, utan resten av tredje världen också, eftersom u-länderna inte konsumerar särskilt mycket kokött eller komjölk osv. Brasiliens regnskogar skövlas liksom inte för att producera mjölk och hamburgare till svarta Afrika.

Citat:
Det är extremt förenklat att skylla klimat och miljöproblem på de stackars kossorna. Varför inte bara döda av 50% av hästarna och några miljoner människor istället? Eller är det bara ett korståg mot kossor som är intressant?
Kossor producerar betydligt mer metangas än hästar och människor osv. Minns inte vad den exakta siffran var, men har för mig att våra fisar består av runt 7% metangas, medan kossor producerade en betydligt större mängd metangas i deras fisar, och som sagt, så rapar de ju ut den största delen av deras metangasproduktion. Fyra magar har liksom den effekten.

Sedan är det väl ändå ingen som har föreslagit ett korståg mot kossor? Poängen är att vi inte behöver så många kossor. Det är djupt ansvarslöst, de tär på miljön inte bara i den meningen att de pumpar ut livsfarliga mängder metangas varje dag, utan även att det krävs enorma mängder skogsskövling för att hålla så många kossor vid liv. Kossor behövs såklart för gödsel osv, men vi behöver inte 1.5 miljarder kossor för sådana ändamål.

Majoriteten av alla sojabönor, majs osv, odlas för att mata kossor. Vi hade inte behövt i närheten lika aggressiva jordbruksmetoder om det mesta av vad vi odlade gick till människor, och sedan får kossorna leva på gräs och emellanåt äta lite annat också.

Citat:
Ursprungligen postat av MO0nsHinE
Såg att man kan köpa oskalada hampafrön till fåglar för en jävligt billig peng. Går dom lika bra som dom som är för "människor"?
Jag testade att köpa oskalade hampafrön för fåglar en gång, och gjorde hampamjölk av dem, kan säga dig att det smakade för jävligt Huruvida du vill köra skalade eller oskalade hampafrön (som är relativt billiga), det är upp till dig, men håll dig borta från fågelvarianten. Skalade är godast men kostar mer också. Rent tekniskt är det väl ingen skillnad på dem så sett, men jag gissar att de besprutar hampafröna med någon doft som fåglar gillar, som vi människor inte diggar.
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-04-23 kl. 19:09.
Citera
2019-04-23, 18:59
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Fjärtandet och uppblåstheten är påtaglig för väldigt många, har bara anekdotisk bevisföring att komma med och egen erfarenhet men googla är ju bara några knapptryck bort. Jag lyssnar på en del poddar om kost och hälsa och problemen med SIBO är relativt vanligt.

Ja idag med tillskott kan man äta ensidigt vilken kost man än väljer. De flesta veganer drar alltid paralellen att allätare överkonsumerar kött. Jag har aldrig sagt emot det. Vi äter för mycket och för ofta kött.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Upprörda magar har blivit en epidemi bland veganer. Just av den anledningen som många slutar att äta veganskt. Att behöva skita 5 gånger om dagen och dra brakskitar hela tiden känns nog inte så bra.
För mycket socker och fibrer är boven.
Vissa klarar av det, andra inte.
Tänka sig. Av oss tre är det jag som faktiskt känner veganer och det värsta fjärtandet har det alltid varit köttätare som bjuder på. Socker? Blanda inte ihop vuxna veganer med fjårtisveganer.
Citera
2019-04-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Tänka sig. Av oss tre är det jag som faktiskt känner veganer och det värsta fjärtandet har det alltid varit köttätare som bjuder på. Socker? Blanda inte ihop vuxna veganer med fjårtisveganer.
Det där är en intressant aspekt som blir en metadiskussion men det är väldigt många som lägger om kosten ganska spontant och ofta efter känsloargument utifrån djurhållning och blir veganer men äter helt fel.

Dessutom går veganer ofta upp i vikt pga. för mycket snabba kolhydrater, särskilt tillsammans med inflammatoriska vegetabiliska oljor. Det är inte helt lätt att äta fullvärdig vegansk kost. Fjortisar i skolan som petar bort köttbullarna och äter potatismos och lite gröna ärtor får näringsbrist förr eller senare.
Citera
2019-04-23, 19:09
Medlem
Citat:

Rekommenderar att du kollar på den här videon Why I'm no longer vegan https://www.youtube.com/watch?v=ZI1Be8C37-k
Tjejen i videon ansågs enligt dom flesta veganer som experten inom veganism. Hon och hennes kille provade allt, men dom fick båda stora mag och hudproblem att de helt enkelt va tvungna att sluta vara veganer.
Det är väldigt många veganer som har exakt samma problem.
Man måste förstå att vi är alla olika.
Citera
2019-04-23, 19:19
Medlem
Citat:

Förresten, hur vet du att "fjärtandet" berodde på kött? Känner du köttätare som bara äter kött? Eller är det en så kallad balanserad kost med kött som du syftar på. Kombinerar man många olika typer av mat så kan man få gaser. Speciellt om varje måltid innehåller stora mängder kolhydrater, fett och protein.
Gaserna i sig beror oftast inte på kött.
Citera
2019-04-23, 19:29
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Veganskt bajs och veganska fjärtar har inte särskilt stark stank. Säger ju sig självt att ett lik i magen kommer stinka mycket mer än frukt och grönsaker.

Citat:
Det där är en intressant aspekt som blir en metadiskussion men det är väldigt många som lägger om kosten ganska spontant och ofta efter känsloargument utifrån djurhållning och blir veganer men äter helt fel.
Ja, det är ju just dessa "veganer" som ofta misslyckas med veganismen, alltså att de utvecklar näringsbrister osv, eftersom de inte har ett genuint intresse av näringslära, och de är lika fanatiskt inställda som t.ex. TheRageInsideMe och andra konservativa iDioter, att vitaminpiller är Satan själv. Självklart utvecklar de näringsbrister till slut, och mår dåligt osv, när de inte äter korrekt.

Ska du liksom bli vegan så måste du sätta dig in i näringslära, i alla fall i dagens kött och mjölk anpassade samhälle. Ju mer veganskt samhället blir desto mer kommer vi införa totalitära förbud mot kött och mejeriprodukter, samtidigt som vi förbättrar vegansk kost med vitaminberikning osv. Du vet, som när man köper sojamjölk idag, så är det ganska vanligt att sojamjölken är berikad med B12, kalcium, D2 osv.

Citat:
Dessutom går veganer ofta upp i vikt pga. för mycket snabba kolhydrater, särskilt tillsammans med inflammatoriska vegetabiliska oljor. Det är inte helt lätt att äta fullvärdig vegansk kost. Fjortisar i skolan som petar bort köttbullarna och äter potatismos och lite gröna ärtor får näringsbrist förr eller senare.
Angående de vegetabiliska oljorna, så är det bara att köra med rapsolja som innehåller en bra balans mellan inflammatorisk omega-6 LA och anti-inflammatorisk omega-3 ALA, eller ännu bättre, ät skalade hampafrön tillsammans med lite chiafrön. För långsamma kolhydrater så rekommenderas havregryn, burgul, sötpotatis osv. Eller helt enkelt bara köra palatinos med fiberpulver och skalade hampafrön och sojaproteinisolat

Det är inte svårt alls att äta en perfekt vegansk kost. Dock har mainstreamtänkare inget näringsintresse, och vill behålla deras dåliga vanor och vägrar multivitaminpiller osv, detta även när de börjar med veganism. Ja då blir det fel till slut.

Citat:
Rekommenderar att du kollar på den här videon Why I'm no longer vegan https://www.youtube.com/watch?v=ZI1Be8C37-k
Tjejen i videon ansågs enligt dom flesta veganer som experten inom veganism. Hon och hennes kille provade allt, men dom fick båda stora mag och hudproblem att de helt enkelt va tvungna att sluta vara veganer.
Det är väldigt många veganer som har exakt samma problem.
Man måste förstå att vi är alla olika.
Hon attention whorar. De "väldigt många veganer" du snackar om är i själva verket iGnoranta iDioter som du själv. Klart ni misslyckas med veganism eftersom ni är kassa liksom. Ni behöver liksom ett veganskt körkort (alltså någon form av utbildning i vegansk näringslära), innan ni klarar av att äta veganskt utan att få näringsbrister. Eller hur förklarar du att det finns så många som klarar sig utmärkt på en vegansk kost? Ska du köra med den mystiska "it's genetics!" förklaringen nu eller? Är de genetiskt bättre genetiskt optimerade för en vegansk kost, är det vad du tror?

Dessutom är det ju lite märkligt att du inte frågar efter hennes veganska kostschema, och vilka kosttillskott hon eventuellt körde med (om ens några?), hennes blodprov när hon var som mest undernärd på en vegansk diet och så vidare. Du verkar ju köpa allt hon säger bara så där, bara för att hon säger något du vill höra. Hela din världsåskådning är liksom byggd på konfirmeringsbias. Noll objektivitet. Du är som en koranblatte fast med kött, lol.
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-04-23 kl. 19:41.
Citera
2019-04-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Hon attention whorar. De "väldigt många veganer" du snackar om är i själva verket iGnoranta iDioter som du själv. Klart ni misslyckas med veganism eftersom ni är kassa liksom. Ni behöver liksom ett veganskt körkort (alltså någon form av utbildning i vegansk näringslära), innan ni klarar av att äta veganskt utan att få näringsbrister. Eller hur förklarar du att det finns så många som klarar sig utmärkt på en vegansk kost? Ska du köra med den mystiska "it's genetics!" förklaringen nu eller? Är de genetiskt bättre genetiskt optimerade för en vegansk kost, är det vad du tror?

Dessutom är det ju lite märkligt att du inte frågar efter hennes veganska kostschema, och vilka kosttillskott hon eventuellt körde med (om ens några?), hennes blodprov när hon var som mest undernärd på en vegansk diet och så vidare. Du verkar ju köpa allt hon säger bara så där, bara för att hon säger något du vill höra. Hela din världsåskådning är liksom byggd på konfirmeringsbias. Noll objektivitet. Du är som en koranblatte fast med kött, lol.

Du säger alltid det, precis som alla andra extrema veganer.
Näringslära hit och dit, blablabla.
Jag kan inte förklara det. Ingen kan det. Har ingen aning, men visst det kan vara genetiskt.
Vissa fixar det medans andra inte gör det. Spelar lixom ingen roll vad du säger.
Faktum kvarstår att en hel del mår skit på veganskt. Pålästa som icke pålästa.
Klarar inte magen av fibrer och stora mängder kolhydrater så gör den inte det.
Just därför som så många mår mycket bättre när de inkluderar kött mm och utesluter grönsaker, frukt, nötter och havre.

Hur ska jag kunna fråga henne? Hur många tror du inte skriver på hennes videos?
Otroligt om hon skulle ta sig tid att skriva upp allt hon käkat under flera år till en random snubbe på nätet.
Jag väljer att tro på det hon säger då jag själv varit i den situationen. Min flickvän som va vegan hade liknande problem som hon och hennes kille. Varför hon skulle ljuga förstår jag inte heller.
Hela hennes youtube kanal byggdes på veganism. Fatta hur många fans hon förlorade genom att erkänna att hon inte längre är vegan.
Osannolikt att hon gjorde det för uppmärksamhet som du påstår.
Vem vill förlora tittare och pengar lixom? Makes no sense what so ever.
Citera
2019-04-23, 20:09
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Det blir inte mindre sant bara för att du kallar oss "extrema veganer".

Citat:
Ja, du vet, sån där tråkig vetenskap.

Citat:
Jag kan inte förklara det. Ingen kan det. Har ingen aning, men visst det kan vara genetiskt.
Självklart kan du inte förklara det eftersom det är skitsnack. Nej, det har inget med genetik att göra.

Jag är genetiskt insatt på riktigt, jag har bland annat testat mig själv genetiskt, diskuterat populationsgenetik i över 10 år nu osv, och jag kan säga dig att enligt min expertis, så fort jag hör någon hänvisa till "genetik", så innebär det att han inte vet vad han snackar om. Rich Piana körde ofta med "genetics" kortet när han inte kunde förklara saker och ting. Det är ett bullshit argument som korkade n00bs ofta kör med för att låta smarta och för att låta som om de vet vad de snackar om, bland annat eftersom det är svårt att ifrågasätta skitsnackarens teori, när han vagt hänvisar till "genetik", som kan vara precis vad som helst och som inte går att kolla upp.

Självklart har genetik en viss betydelse, men genetics is not destiny. Vi kan påverka väldigt mycket med kosten. Inte allt givetvis, jag menar, vi kan t.ex. inte nyttigt äta oss till en 200 i IQ, men du är vad du äter, verkligen. Och om en vegansk kosthållning har krånglat för dig tidigare, så beror det på att du inte gjorde den rätt, inte att du av genetiska skäl inte klarar av en vegansk kost.

Citat:
Vissa fixar det medans andra inte gör det. Spelar lixom ingen roll vad du säger.
Jo det spelar roll vad jag säger eftersom jag till skillnad från dig vet vad jag snackar om.

Citat:
Har du överhuvudtaget testat att köra veganskt? Och framförallt, har du testat det med en bra multivitamintablett? Vad har du emot multivitaminer/kosttillskott förresten? Var kommer din iGnorans ifrån i den frågan? Du är ju totalt vidskeplig och irrationell när du börjar yra om vitaminpiller.

Citat:
Fibrer är som sagt ett essentiellt näringsämne. Det enda du kommer utveckla när du stryper kosten på fibrer, är tarmcancer, magcancer, analcancer och liknande tumörer i den trakten. Och diabetes också då givetvis, eftersom fibrer är viktigt för att reglera sockerintaget osv. Fibrer är också viktiga för att reglera LDL och HDL osv. Fibrer i form av prebiotika behövs också som näring till din tarmflora (de goda bakterierna i din tarmflora kan utvinna energi från fibrerna, därav "prebiotika"). Kort sagt, så är dietärt fibrer mycket viktigt för välmåendet. Ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen, är ju inte ett ordspråk utan anledning liksom, och man syftar såklart på äpplets fiberinnehåll.

Citat:
Just därför som så många mår mycket bättre när de inkluderar kött mm och utesluter grönsaker, frukt, nötter och havre.
Fast det här är ju verkligen iDiotkost.

Citat:
Otroligt om hon skulle ta sig tid att skriva upp allt hon käkat under flera år till en random snubbe på nätet.
Men tycker du inte att du och andra som köper hennes skitsnack, gör det utan krav på motprestation? Hur kommer det sig tror du, att så fort någon säger "jag mådde dåligt av veganism" så tolkar ni det genast som gospelsanning, men när vi andra veganismförespråkare hyllar veganism, ja då blir genast du och dina gelikar aggressiva och går till attack?

Citat:
Jag väljer att tro på det hon säger då jag själv varit i den situationen. Min flickvän som va vegan hade liknande problem som hon och hennes kille. Varför hon skulle ljuga förstår jag inte heller.
Fast vad får dig att tro att du och/eller din flickvän är kompetenta nog för veganism? Seriös fråga. Liksom, har tanken aldrig slagit dig att det är fel i skallen på dig och att det är därför du inte klarade av att köra veganskt?

Citat:
Hela hennes youtube kanal byggdes på veganism. Fatta hur många fans hon förlorade genom att erkänna att hon inte längre är vegan.
Hon verkar inte ha förlorat några prenumeranter överhuvudtaget sedan hon postade det klippet, eller så fick hon lika många som hon förlorade:

https://socialblade.com/youtube/c/bonnyrebecca/monthly

Sedan kan man ju ifrågasätta varför du presenterar någon blåst 20-årig fjortis som en auktoritet i den här frågan? Att hon har några hundratusen följare betyder ingenting; det gör henne liksom inte mer kompetent inom veganism, ju fler följare hon har. Näringslära är visserligen inte raketforskning, men det är ändå ett invecklat område där man måste ha bra koll på ett tiotal olika näringsämnen.

Jag har en utmaning till dig dock: jag kan ge dig några veganska recept som du kan köra i någon månad, och om du påstår att du mår dåligt av det därefter, så ljuger du helt enkelt. Deal?
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-04-23 kl. 20:21.
Citera
2019-04-23, 20:11
Medlem
[quote=EliasAlucard|67391097]Ja, metangas är inte att leka med.

Här har du källa på upp till 1.5 miljarder kossor, lite oklart exakt hur många de är idag (den här källan är från 2014 verkar det som), vissa sidor hävdar att det är runt 1 miljard kossor osv idag. Men klart är att kossor bidrar till växthuseffekten pga all metangas de pumpar ut i atmosfären. Faktum är att kossor är den ledande metangasproducenten. Det forskas lite med olika metoder för att sänka kossornas metangas, typ sjögräs, bakterier, vitlök osv, verkar inte ha nått några större framgångar i dagsläget dock.

https://gizmodo.com/do-cow-farts-act...ing-1562144730

Tycker du och andra "naturligt" förepråkare att det är naturligt att vi har 1.5 miljarder kossor medan tigrar, lejon, delfiner osv, är utrotningshotade? Är det här ett naturligt tillstånd? Är det normalt så att säga?

Och här lite metanstatistik:

https://gizmodo.com/we-ve-grossly-un...con-1818993089

Sedan gör det faktiskt ingen skillnad om man så steriliserar inte bara hela Afrika, utan resten av tredje världen också, eftersom u-länderna inte konsumerar särskilt mycket kokött eller komjölk osv. Brasiliens regnskogar skövlas liksom inte för att producera mjölk och hamburgare till svarta Afrika.

Kossor producerar betydligt mer metangas än hästar och människor osv. Minns inte vad den exakta siffran var, men har för mig att våra fisar består av runt 7% metangas, medan kossor producerade en betydligt större mängd metangas i deras fisar, och som sagt, så rapar de ju ut den största delen av deras metangasproduktion. Fyra magar har liksom den effekten.

Sedan är det väl ändå ingen som har föreslagit ett korståg mot kossor? Poängen är att vi inte behöver så många kossor. Det är djupt ansvarslöst, de tär på miljön inte bara i den meningen att de pumpar ut livsfarliga mängder metangas varje dag, utan även att det krävs enorma mängder skogsskövling för att hålla så många kossor vid liv. Kossor behövs såklart för gödsel osv, men vi behöver inte 1.5 miljarder kossor för sådana ändamål.

Majoriteten av alla sojabönor, majs osv, odlas för att mata kossor. Vi hade inte behövt i närheten lika aggressiva jordbruksmetoder om det mesta av vad vi odlade gick till människor, och sedan får kossorna leva på gräs och emellanåt äta lite annat också.

Jag testade att köpa oskalade hampafrön för fåglar en gång, och gjorde hampamjölk av dem, kan säga dig att det smakade för jävligt Huruvida du vill köra skalade eller oskalade hampafrön (som är relativt billiga), det är upp till dig, men håll dig borta från fågelvarianten. Skalade är godast men kostar mer också. Rent tekniskt är det väl ingen skillnad på dem så sett, men jag gissar att de besprutar hampafröna med någon doft som fåglar gillar, som vi människor inte diggar.[/QUOT

Tänk hur mycket Metan all veganer spyr ut, det är säkert mer än kossorna.
Kossorna har ju iaf magar lämpade för dieten.
Citera
2019-04-23, 20:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ja, metangas är inte att leka med.

Vad är du rädd för? Du lär knappast vara en klimathysteriker?

Citat:

Det var ett svar på att du skrev att vi snart är 20 miljoner. Då visste jag inte om du menade i Sverige eller om du råkade skriva fel och tror på att vi snart är 20 miljarder i världen. För det kommer inte hända innan du dör.

Citat:

Vad som är naturligt är ganska svårt att kvantifiera. Så länge som våra kossor inte är klonade så skulle jag nog vilja påstå att de är naturliga på alla sätt. Det finns väl inget mer naturligt att olika arter har kommit och gått genom historien?

Citat:

Nötkreaturen i världen är nu ganska exakt 1,5 miljarder (1 000 gånger fler än i Sverige) och djurantalet ökade med 1,1 procent per år under perioden 2000–2013. Allra störst är ökningen i Afrika och i Asien. I Europa som helhet och i Nordamerika minskade dock mängden djur under perioden.

Ser du inte kopplingen alls eller?
Citera
2019-04-23, 20:38
Medlem
Citat:

Kommentar nummer två på denna attentionwhore fjortis video:
"I am really shooked by the fact that you decided it would be a good idea to take antibiotics for an entire YEAR before changing your ways. I am even more surprised the doctors kept giving you prescriptions"

#FjortisbilderEverywhere
https://www.instagram.com/bonnyrebecca/?hl=sv
Tippar på att hon varit en alkoholist festhora hela hennes ungdom #NoJudge

Kolla: https://www.youtube.com/watch?v=h7Cx96sWfeg
sätt på 2x speed om du inte orkar höra allt långsamt.

Hon märkte trenden att flera veganer böt diet mot skit köttätare dieten, hon blev socialt pushad av andra människor i samma "sits"; också socialt osäkra ex-alkoholister eller nutida alkoholister. Sen släppte hon allt som hade med hälsa att göra och kände att ansvaret släppte, precis likadant som alkoholister gör när de dricker, ansvaret släpper och allt upplevs skönare.

Det var all fun, games, pink clouds and roses ett tag på deras Vegan-Spree. Sprudlande lycka framför kameran för att "motivera" andra *hosthost dra ad revenue från myggor som kollar countless av minuter på deras kanaler*. Då var det OK och det bästa i världen att vara vegan. SEN BAM. Något händer i livet, dem blir skitnödiga och förstår inte vart molnet med regn kom ifrån. Peka fingret på dieten och dra ollonet i dreten.
Senast redigerad av Olavikostlainen1 2019-04-23 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in