2019-04-22, 08:45
Medlem
Hubbe11s avatar
Har lackat om köksbordet med en vattenlöslig decor klarlack. Denna blev för mjuk för bordet så jag vill lacka om med en golvlack som även är mattare i glansen.
Kan jag bara slipa lätt på nuvarande lack och lacka på nytt lager?
Om ja vilken lack ska jag använda?
Om nej, hur ska jag göra?
Senast redigerad av Hubbe11 2019-04-22 kl. 08:47.
Citera
2019-04-22, 08:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan du göra en testlackning på en del av bordet som inte syns?
Citera
2019-04-22, 09:05
Medlem
Visst kan du göra om lacken. Men du får slipa bort den gamla lacken ordentligt först - Grov sandpappring först och sedan fin sandpappring. Därefter kan du lacka på det nya.
Citera
2019-04-22, 09:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
...Grov sandpappring först och sedan fin sandpappring...
Kan vara mindre lyckat om det är ett bord med faner, känner en som gjorde det för att snygga till ett gammalt köksbord och efter ett par tre gånger så började materialet under faneren titta fram på do mest slitna ytorna.
Citera
2019-04-22, 09:36
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Har lackat om köksbordet med en vattenlöslig decor klarlack. Denna blev för mjuk för bordet så jag vill lacka om med en golvlack som även är mattare i glansen.
Kan jag bara slipa lätt på nuvarande lack och lacka på nytt lager?
Om ja vilken lack ska jag använda?
Om nej, hur ska jag göra?

jag arbetar som golvslipare och det skulle kunna fungera att rugga upp ytan med ett sandpapper korn 100-120 och sedan stryka på tunt i 2-3 lager. Dock finns det alltid en risk att vidhäftningen mellan den gamla lacken och den nya inte bli bra, och du får en ännu känsligare yta. det finns idag 2 komp lacker som är vattenbaserade och biter på det mesta, dock svårt att hitta i butik. ring några golvslipare i din region och se om de har 2 komp att sälja dig. då har du iallafall en stor chans att det biter fast ordentligt, samt att du får en riktigt bra yta. Dock tar det ett par veckor innan allt är genomhärdat och har full slitstyrka
Citera
2019-04-22, 09:55
Medlem
Nä, inte behöver man bli sur över ett nylackat köksbord... var mer storsint än så!
Citera
2019-04-22, 10:13
Medlem
Hubbe11s avatar
Jag vet att jag kan slippa ner den igen, det är det jag gjort en gång. Det jag undrar är kan jag lägga på en mattare hårdare lack uppepå den jag har nu,?
Citera
2019-04-22, 18:25
Medlem
Tjansa på att rugga upp ytan med sandpapper 240
gör rent riktigt
applicera international halvmatt eller Epifanes Blir det bra blir det väldigt snyggt men kanske inte så hård yta men brukar duga.

Misslyckas det så misslyckas det?

Obs dessa lacker är oljebaserade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in