2019-04-26, 13:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Njae. Det r nog ingen nettofrlust p bilen. Sgs att de gr med vinst ven p SR men sjlvklart vill de hellre slja SR+. Som faktiskt inte r s jttemycket dyrare.

Teslas stora utgifter som gr att de gr med frlust r sklart utvecklingen av Model Y, Roadster, lastbilen Semi, batterifabriker, ny fabrik i Kina, utbyggnad av superchargerntverket osv.

Man laddar fr framtiden helt enkelt. Sgs ven att en stor mngd bilar frn Q1 str p btar till Europa och Kina. Kommer nog jmna ut sig.

Det str ven tillverkade men oslda teslor parkerade p flera stllen.
De brjade nmligen tillverka korta serier med bilar med samma konfiguration utan att ha bestllningar fr att f ner leveranstiden.
Tidigare vntade man in bestllningarna tills man fick ihop en tillrcklig mngd fr att starta en ny serie.
Citera
2019-04-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Njae. Det r nog ingen nettofrlust p bilen. Sgs att de gr med vinst ven p SR men sjlvklart vill de hellre slja SR+. Som faktiskt inte r s jttemycket dyrare.

Teslas stora utgifter som gr att de gr med frlust r sklart utvecklingen av Model Y, Roadster, lastbilen Semi, batterifabriker, ny fabrik i Kina, utbyggnad av superchargerntverket osv.

Man laddar fr framtiden helt enkelt. Sgs ven att en stor mngd bilar frn Q1 str p btar till Europa och Kina. Kommer nog jmna ut sig.
R&D kostade 340m enligt q1-rapporten, medan resultatet landade p minus 702m. Byggande av nya fabriker r inte utgifter p kort sikt eftersom de fasta tillgngarna kar lika mycket som investeringen.

Flera investerare ppekar fr vrigt att S och X-modellerna ldras och behver frnyas, vilket gr att man mste rkna R&D som lpande utgifter. Varje modell kostar att utveckla, men nr den vl r i produktion mste man lgga minst lika mycket p att utveckla efterfljaren. Det gller alla biltillverkare.

Framtiden fr utvisa hur q2 br sig. Vad fretaget sjlva sger har inte lngre s stor trovrdighet givet deras unika tradition att inte n sina egna ml. Q1 skulle ocks g med vinst enligt vad fretaget spdde kvartalet innan.
Citera
2019-04-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Tesla brukar inte ta med utvecklingskostnaden i sina nettovinster p bilmodellerna.

Utvecklingskostnaden r ju vad den r och pverkas inte av antalet slda bilar.

Det som r intressant r ju om man tjnar pengar eller frlorar p att slja en till. Fr tjnar man pengar p varje bil s kommer man frr eller senare att g med vinst ven totalt.
Citera
2019-04-26, 17:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Two weeks ago, Tesla removed the $35k Model 3 from their website, making it an off-menu item. When asked, they couldnt answer how long the model would be available causing many, including Electrek, to assume that this was an attempt to kill the car.

It looks like that death wont pan out yet, as today during Teslas Q1 earnings call, CEO Elon Musk made the promise that the 35k Model 3 is there and will remain there for sale for an indefinite time period.

https://electrek.co/2019/04/24/tesla...-few-ordering/
Citera
2019-04-26, 17:46
Medlem
"Tesla finished the quarter with $2.2 billion in cash on hand, a decrease of $1.5 billion from the end of 2018 though $920 million of that was used to pay debt that came due in March. Of that $2.2 billion total, $768 million was customer deposits for vehicles like the Model 3, Model Y, second generation Roadster, Tesla Semi, and the companys energy products. Tesla said it should increase the cash balance every quarter moving forward."

https://www.theverge.com/2019/4/24/1851 ... k-earnings
Citera
2019-04-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
"Tesla finished the quarter with $2.2 billion in cash on hand, a decrease of $1.5 billion from the end of 2018 though $920 million of that was used to pay debt that came due in March. Of that $2.2 billion total, $768 million was customer deposits for vehicles like the Model 3, Model Y, second generation Roadster, Tesla Semi, and the companys energy products. Tesla said it should increase the cash balance every quarter moving forward."

https://www.theverge.com/2019/4/24/1851 ... k-earnings
Vad Musk och fretagsledningen sger tas inte p fullt allvar lngre. Nr de gng efter gng sger en sak fr att sedan f backa ngra mnader senare, s visar de att de inte har kontroll ver utvecklingen. Inte blir det bttre av att de sger att de skall g med vinst igen frn Q2 och dagen efter flaggar fr en nyemission i Q3 p 2.5 miljarder dollar. Varfr en nyemission just nu nr kursen r svajig om de kommer att g med vinst?
Citera
2019-04-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vad Musk och fretagsledningen sger tas inte p fullt allvar lngre. Nr de gng efter gng sger en sak fr att sedan f backa ngra mnader senare, s visar de att de inte har kontroll ver utvecklingen. Inte blir det bttre av att de sger att de skall g med vinst igen frn Q2 och dagen efter flaggar fr en nyemission i Q3 p 2.5 miljarder dollar. Varfr en nyemission just nu nr kursen r svajig om de kommer att g med vinst?

Du svarar p din egen frga, de gr inte med vinst och just drfr vill de ha en nyemission fr att klara sig igenom sina kriser. Men i det stora hela s brjar man se slutet..
Citera
2019-12-24, 12:46
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Du svarar p din egen frga, de gr inte med vinst och just drfr vill de ha en nyemission fr att klara sig igenom sina kriser. Men i det stora hela s brjar man se slutet..

r slutet fortfarande nra ?
Citera
2019-12-24, 13:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
r slutet fortfarande nra ?

Haha, aktien "all time high", $400+, och det finns de som tror den kommer snart g upp till $1000.

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...8449/tesla-inc
Citera
2020-02-20, 21:59
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Haha, aktien "all time high", $400+, och det finns de som tror den kommer snart g upp till $1000.

Citera
2021-03-01, 20:00
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Throwback, p denna trden idag r rtt kul 😄

Anledningen till att jag bumpar r att jag hmtade ut min frsta Tesla Model 3 idag.
Min lista p mina tidigare bilar r kort och trkig s blev en rtt stor Woow-effekt.
Kul att f ge tillbaka lite till Tesla efter att TSLA levererat 😊
Citera
2021-03-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Throwback, p denna trden idag r rtt kul 😄

Anledningen till att jag bumpar r att jag hmtade ut min frsta Tesla Model 3 idag.
Min lista p mina tidigare bilar r kort och trkig s blev en rtt stor Woow-effekt.
Kul att f ge tillbaka lite till Tesla efter att TSLA levererat 😊

Snyggt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in