2019-04-24, 13:34
Medlem
krautbrains avatar
Det kanske låter som en dum fråga men helt orimlig tycker jag inte att den är.

Jag kommer flytta till en ny lägenhet i början av sommaren. Högst upp så det finns risk att det blir rätt varmt. Frågan är då om kakelugnen som finns i lägenheten på något sätt kan hjälpa till att kyla denna? Värme stiger ju så nattetid när min lägenhet är varmare än uteluften borde det till och med bli ett litet sug i ugnen? Så om jag har spjället öppet i lägenheten hela sommaren kommer det då hjälpa till att kyla ned lägenheten?

Finns det några nackdelar med att ha spjället öppet konstant? Kan det komma in djur och skit?
Citera
2019-04-24, 14:42
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det snabba svaret på om ugnen kan svalka är: ja, i vissa fall.

Jag har en sommarstuga med murad skorsten, skorstensmuren är murad direkt på berget och sedan är stugan byggd upp runt muren.

I somras när det var så sanslöst varmt upplevde (Jag mätte inte, så är det sagt) jag att det var avsevärt svalare inne i stugan än utomhus, och för den delen andra hus också.

Jag tror att skorstenen via skorstensverkan suger upp sval luft från under stugan, luft som kyls av urberget.

Om du har spjället öppet så kan det svalka, såvida det inte blir drag genom skorstenen och så dras det bara in varm luft via fönstren, men drar det från källaren där luften kanske är sval via marken, då kan det bli lite svalare.
Citera
2019-04-24, 16:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Det kanske låter som en dum fråga men helt orimlig tycker jag inte att den är.

Jag kommer flytta till en ny lägenhet i början av sommaren. Högst upp så det finns risk att det blir rätt varmt. Frågan är då om kakelugnen som finns i lägenheten på något sätt kan hjälpa till att kyla denna? Värme stiger ju så nattetid när min lägenhet är varmare än uteluften borde det till och med bli ett litet sug i ugnen? Så om jag har spjället öppet i lägenheten hela sommaren kommer det då hjälpa till att kyla ned lägenheten?

Finns det några nackdelar med att ha spjället öppet konstant? Kan det komma in djur och skit?

Högst marginellt. Det värmer så oerhört mycket från alla håll så en skorsten blir inget annat än en ventil. Dessutom suger den i det här fallet nästan nere vid golvet och värmen stiger ju uppåt.

Ja, du kan få in fåglar via skorstenen om det inte finns nät. Har plockat ett par svarta levande stackare ur min braskamin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in