Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-24, 23:59
Medlem
Tjena, jag tänkte dra igång en diskussion om hur och varför organiserad brottslighet ändrats sista 20 åren.

Från att maffia fanns i USA, mc gängen hade makt i Sverige, att juggemaffian hade makt i Sverige till hur det är idag.

Är det verkligen ostrukturerat idag eller framstår det bara så?
Har man gått från att alla ska vara en del av kedjan till att man nöjer sig med att vara toppen av kedjan och outsourca kriminalitet till lokala gäng?

Idag har vi minst 1-2 nätverk i nästan samtliga förorter. Är detta på grund av att det finns exempelvis ett nätverk högre upp som bara sköter det hela?

Tex nätverk tyson smugglar stora mängder narkotika enligt polisen. Varför styr dom inte varje gäng i norrort för då? Eller gör man det indirekt genom att outsourca droghandeln på dom och låta dom vara sina egna "chapters" för att jämföra med mc gäng. Varför låter man då krig uppstå så ofta? Eller tycker man det är skönt då fokus riktas mot krig istället för langning?

Varför har mc gängen tappat så mycket mark? Är det för Ha tex består av äldre svenska män, eller för att man numera gör ekobrott / bluffjobb inom bygg vilket genererar mer pengar utan våld?

Har maffian försvunnit eller har de slutat synas?

Vad tror ni?
Citera
2019-04-25, 10:05
Medlem
När det gäller Hells angels och MC-klubbar skulle jag tro att det just så, att deras medelålder ökat ganska rejält samtidigt som de nog inte rekryterar så mycket ungt blod, och därmed ändras den brottslighet de håller på med karaktär.

Hur hela kedjan kring narkotikahandeln ser ut vet jag inte riktigt, men kan tänka mig att olika steg ofta är ganska självgående. Alltså att själva importen sköts av en viss grupp, försäljning av en annan grupp och så vidare, men att de har samarbete med varandra. Dock helt spekulativt från min sida, och det är garanterat viss variation också.

Citat:
Har man gått från att alla ska vara en del av kedjan till att man nöjer sig med att vara toppen av kedjan och outsourca kriminalitet till lokala gäng?

Detta stämmer nog. Försöker de sälja själva direkt till konsument kan de nog även få problem med dessa gäng, så de ser det nog som enklare att bara sälja de större kvantiteter som de sedan kan distribuera. Mindre riskfyllt dessutom för dem som omsätter mycket, att göra färre men större affärer till personer som ändå inte skulle berätta något till polisen om de skulle bli tagna, vilket säkerligen inte stämmer lika konsekvent för konsumentgruppen.

När det gäller 'krigen' är det nog mycket simplare förklaringar. Avsaknad av intellekt och självkontroll i kombination med missbruk, våldsromantik och en absurd form av 'macho-hederskultur' där varje form av upplevd respektlöshet möts med våld, och varje våldshandling med än mer våld som snabbt blir en spiral utan kontroll.
Många gånger troligen inte ens relevant till 'affärerna' så att säga, utan kan starta av vad normala människor nog skulle betrakta som fullkomliga struntsaker, som ett kaxigt yttrande riktat mot någon inför dess vänner exempelvis. Dessa varelser klarar inte av att släppa det, utan måste hämnas för att återta statusen inom sitt egna gäng...

Vissa människor skaffar sig status genom att lägga upp slampiga bilder på nätet, andra genom att skjuta ihjäl någon helt enkelt...
Beror väl helt enkelt på vad som ger status inom den målgrupp man riktar sig till antar jag.

Vet man dessutom att den man är i konflikt med har ett enormt våldskapital så skjuter man kanske hellre först också.

Tror dock inte att det riktigt finns 'en maffia' av någon enorm magnitud i Sverige på det sättet. Det finns nog många små och medelstora aktörer som främst agerar lokalt och regionalt, snarare än ett fåtal enorma strukturer som kontrollerar väldigt mycket genom hela affärskedjan, det tillhör nog det förflutna i mångt och mycket.

Men, vem vet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in