2019-04-25, 22:29
Bannlyst
Kan man dela upp sin villa i två-tre lägenheter och sen söka bidrag som ensamstående(mannen,kvinnan och sonen för sig)?

Anledningen till att jag frågar är att en grannvilla plötsligen består av tre adresser, och där bor givetvis plötsligt nysvenskar.
Jag har varit inne i huset mången gång förr och två lägenheter, fine - det kan vara över och undervåning men tre? Ja då ska väl nån garderob eller pannrummet räknas som en då.
Citera
2019-04-25, 22:46
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittarministern
Kan man dela upp sin villa i två-tre lägenheter och sen söka bidrag som ensamstående(mannen,kvinnan och sonen för sig)?

Anledningen till att jag frågar är att en grannvilla plötsligen består av tre adresser, och där bor givetvis plötsligt nysvenskar.
Jag har varit inne i huset mången gång förr och två lägenheter, fine - det kan vara över och undervåning men tre? Ja då ska väl nån garderob eller pannrummet räknas som en då.

Ja man kan göra fler bostäder i ett en bostadshus (villa)

Du kan alltid inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus. Du behöver INTE bygglov för detta. Det räcker med en bygganmälan till kommunen.

Vill du inreda fler bostäder än så måste du ansöka om bygglov för resterande bostäder.

Sedan bruss det på vad detaljplanen för området anger om flerbostadshus medmera.

Även brandskydd Ei60 ska uppfyllas mellan bostäderna och den nya bostaden ska uppfylla samma krav som en ny bostad vad fäller tillgänglighet för rörelsehindrade medmera. Vissa avsteg kan göras.

Så korta svaret är ja det går att inreda ytterligare bostäder i en vill.

När det gäller bostadsbidrag så behöver det inte finnas registrerade adresser, eller registrerade extra bostäder på en adress utan räcker att du hyr en separat del av villan som har kök, badrum. Delen som du hyr ska vara självständig så kan du ansöka om bostadsbidrag oavsett om där är fler bostäder/adresser registrerade hos kommunen eller inte på adressen.
Citera
2019-04-26, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Eftersom du använder ordet nysvenskar så är mitt svar NEJ.

Vore det inte intelligentare att basera svaret på dina(eventuella)kunskaper och fakta än mina ordval?

Nåja.
Citera
2019-04-26, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittarministern

Någon (ägaren) kommer ju få inkomster då av de andra som dessutom ska beskattas. För att få bostadsbidrag får man inte ha speciellt stor inkomst. Det kan ju dessutom bli dyrt att bygga flera kök och badrum. Men visst går det att bygga flera lägenheter av en villa!
Citera
2019-04-26, 22:37
Medlem
Vet att det tidigare gick bra. Man delar upp bostaden i nyttjande andel tex eget rum och del av rum tex kök, sen ansöker var och en för sin del av bostadskostnaden, smart om man är sambo med någon lågavlönad som har barn, då får föräldern helt bidrag för boende samt barn minus tex ett rum och del av kök och själv behöver man bara bevisa att man ej är sambor.

https://www.forsakringskassan.se/pri...bostadstillagg
Är du inneboende och hyr del av en bostad bestäms kostnaden för hela bostaden som du är inneboende i och fördelas mellan de som bor i bostaden. Din del av bostadskostnaden ligger till grund för beräkning av bostadstillägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in