• 1
  • 2
2019-04-26, 23:42
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Grymt, lär tjäna flera tusenlappar den här vägen i månaden. Kanske nog att betala hela månadskostnaden för min nuvarande bostadsrätt och således bo helt gratis.

Schablonkalkyl:

Nuvarande kapital 1,4mkr, historiskt ca 6% avkastning årligen -> dryga 85tkr/år. Efter skatt ca 60tkr dvs 5k/mån.

ALTERNATIV MED BOSTADSRÄTT:

Köpa i innerstan för 2,8mkr, (i ett särskilt område får man 32-34kvm). Dvs casha 50%, således slippa amortera och endast betala avgift & ränta. ALLTSÅ: CASH 1,4MKR, LÅN 1,4MKR.

Månadskostnad för lägenheten: 1500-2000 avgift, ränta 1200 (om jag binder på 5 år). Utöver detta lite kostnader, dvs max 3500-4000kr/mån för att hålla denna lägenhet.

På blocket går 30-35 kvm i detta område för 13 500 - 14 500 kronor. Säg att man hyr ut i det lägre spannet så har man dryga 10tkr i månaden. Säg ytterligare att man endast hyr ut i 10 mån/år så är det räknat 100 000kr. Dvs en väldigt bra avkastning på dina investerade 1,4mkr. Säg att du ständigt lägger undan 20% av denna summa för framtida eventuella renoveringar (var 5:e år) så då har du ca 80 tkr varje år för att ha bostaden, nästan 7tkr/mån vilket i sig kan täcka stora delar av ens levnadskostnader.

Fördelar:
- Du slipper oroa dig för börskrascher.
- Kommer ALLTID historiskt sett iaf vara stabilt att investera i en bostad CENTRALT i stan.
- Trygghet att faktiskt ha en lägenhet till! (som dessutom är i stan)
- Mer lönsamt.

Vad tycker flashback? Resonerar jag fel?

Att få 6% på börsen är väldigt bra och har haft tur med tanke på senaste årens uppgångar. Absolut inte säkert att det kommer vara så framöver, så detta med att hyra ut lägenheten och binda räntan en längre tid är ett mycket mer lockande alternativ. På sikt om säg 5 år till kanske det finns möjlighet för ytterligare hyra ut en till bostadsrätt på samma sätt.
Varför gör inte fler med kapital detta? Eller det kanske är det dom gör.

Sök någon kurs på annnan ort då kan din förening inte neka dig eller arbete på annan ort. Sen behöver du inte skylta med att du har avslutat dina kurser i förtid.

Oavsett vad det står i stadgar så har din förening aldrig rätt till att neka uthyrning när det gäller arbete eller skola utanför staden. (någon får gärna rätta till mig)
Jag hotade själv med att dra ärendet till hyresdomstolen eller vad fan det heter och då backade styrelsen och jag fick tillstånd samma dag.

Edit. Folk orkar inte med folk, därför gör inte alla det. Jag själv gav upp det efter ett år. Massa folk som sa att man hade god ekonomi MEN hyran skulle betalas av försäkringskassan eller något och att man var arbetslös... Hur fan går det ihop haha.. Var beredd på det.
Senast redigerad av teamflashh 2019-04-26 kl. 23:46.
Citera
2019-04-27, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Oavsett vad det står i stadgar så har din förening aldrig rätt till att neka uthyrning när det gäller arbete eller skola utanför staden. (någon får gärna rätta till mig)
Jag hotade själv med att dra ärendet till hyresdomstolen eller vad fan det heter och då backade styrelsen och jag fick tillstånd samma dag.

Absolut, så kan man göra en eller ett par gånger men långsiktigt och ev med flera bostadsrätter som det låter som TS är ute efter, då kommer till sist även hyresnämnden säga nej.
Citera
2019-04-27, 22:27
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Absolut, så kan man göra en eller ett par gånger men långsiktigt och ev med flera bostadsrätter som det låter som TS är ute efter, då kommer till sist även hyresnämnden säga nej.
alldeles riktigt, långsiktigt bör man hitta en brf med en förening som förstår din situation och då kan dom kräva insyn i val av hyresgäster. (jag skulle ha gjort så om jag satt i styrelsen)

bästa lösningen torde vara att hyra ut sälj, köp nytt, hyra ut, sälj sen köpa en fastighet och hyra ut allt hur långe du vill
Citera
2019-04-28, 02:23
Medlem
Om jag inte missminner mig så ändrades reglerna för några år sedan för andrahandsuthyrning i BRF
tidigare behövde man ange beaktansvärda skäl, nu gäller bara att man "har skäl"
lite luddigt, men har tolkat som att det är rätt fritt fram utan risk att bli nekad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in