2019-05-08, 13:25
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hon föll alltså men handbagaget glömde hon minsann inte att grabba tag i innan hon fick hjälp ut av medpassagerare.

Självklart fanns inga levande kvar där bak eftersom de dog av röken troligtvis medan de väntade i kön på att folk skulle kånka med sig bagage ut, istället för att snabbt springa ut.
Jag tror att största problemet vid sådana olyckor att det finns inga personliga andningsmasker mot giftig rök ombord på flygplan. De syremasker som finns används vid tryckbortfall, de filtrerar inte bort CO. Man kunde rädda många liv om det skulle funnits skydd mot röken. Om man får andas i åtminstone 20 min, då hinner hjälpen. I detta fall var branden släckt på 18 min.
Räddningstjänsten hittade 10 kroppar i flygplanet, resten var aska. Hemskt öde.

https://youtu.be/ALl-eb1o0h4
Senast redigerad av loislois 2019-05-08 kl. 13:40.
Citera
2019-05-08, 13:35
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
När det gäller brandbilarna så verkar de vara väldigt otränade. En av brandbilarna står och sprutar vatten på typ 75 meters avstånd utan att nå riktigt fram. En annan vet inte riktigt vart de skall ställa sig och krypkör innan de väl stannar för att börja släcka.
Brandmän säger att man ska säkra först området för räddningsaktiviteter. Brandbilen får inte hamna i eld zone.
Personligen tycker jag att rökutrustade brandmän kom alldeles för sent. CO-piloten fick hoppa på den uppblåsta trappan för att komma tillbaka till kabinen.
Citera
2019-05-08, 13:38
Medlem
Verkar vara piloternas fel. Så tillverkaren kan tillfälligt andas ut....även om det verkar vara ett skitplan som man rapporterar en del fel på.
Enligt det som finns i RU pressen hade planet inga större problem i luften...utom utslagen ekektronik. Piloterna valde att landa fulltankat plan manuellt och gjorde följande fel.
A. Bränslet dumpades inte (om det gick) alt kunnat man flyga runt lite och ha mindre bränslet vid landning.
B. För hård landning. Piloten verkar vara fd militär och deras flyg klarar bättre hårda laddningar.
C. Motorerna var igång efter landning. De blåste elden på flyget och det brann snabbare. Om man stängde av motorer då skulle ev passagerarna ha 2-3 min till att evakueras.
Vet inte om allt detta stämmer men låter trovärdigt.
Citera
2019-05-08, 13:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja precis, instämmer. I början gled folk ner i jämn och snabb ström, därefter tunnades det ut.
Här är en film till, där man ser en tydligt rökskadad kvinna som lägger sig ned på marken, även hon med stort handbagage.
https://www.liveleak.com/view?t=aOnbL_1557230227

Här om den steward som dog:
*https://www.google.com/amp/s/www.tel...-airliner/amp/
Nej inte alls! Man ser tydligt när kvinnan närmar sig den som filmar. Hon har en liten, liten väska, handväska. Runt handleden. Det stora handbagaget bredvid har du ingen aning om vems den är. Stewardess? Filmare? Bara för att de sätter ner henne på marken, bredvid den, betyder det inte att det är hennes.

Btw rätt läskigt att se den första flygvärdinnan, som uppenbart är traumatiskt chockad. Först försöker hon halvhjärtat le mot den som filmar, sen vänder hon sig bakåt och ser denna scen! Hennes flygplan som brinner. Där och då verkar det slå henne. Hoppas alla i flyget som överlevde får jättemycket hjälp.
Citera
2019-05-08, 15:07
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Jag kan ryska. Många av passagerare kom med sina berättelse ut på sociala medier, det finns deras video upplagda.
Och varför står man och filmar när man ska springa ut från ett brinnande plan?
Citera
2019-05-08, 15:14
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej inte alls! Man ser tydligt när kvinnan närmar sig den som filmar. Hon har en liten, liten väska, handväska. Runt handleden. Det stora handbagaget bredvid har du ingen aning om vems den är. Stewardess? Filmare? Bara för att de sätter ner henne på marken, bredvid den, betyder det inte att det är hennes.

Btw rätt läskigt att se den första flygvärdinnan, som uppenbart är traumatiskt chockad. Först försöker hon halvhjärtat le mot den som filmar, sen vänder hon sig bakåt och ser denna scen! Hennes flygplan som brinner. Där och då verkar det slå henne. Hoppas alla i flyget som överlevde får jättemycket hjälp.
Ah ja, du har helt rätt om handbagaget. Sorry.
Citera
2019-05-08, 15:42
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Man ska inte springa på landningsbanan hur som helst, man ska vänta på flygplatspersonalen. Fast många panikslagna efterlevande passagerare gjorde så och räddningstjänsten fick leta efter dem.
Senast redigerad av loislois 2019-05-08 kl. 16:08.
Citera
2019-05-08, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skotarn
The troubled history of Russias Sukhoi superjet:
https://www.news.com.au/travel/trave...a2317a26703bad

”Again, technical problems led the plane to be grounded. During one month in 2017, Brussels Airlines had to cancel almost 100 Superjet services.”

Hade valt 737MAX alla dagar i veckan efter att jag läst den artikeln. Verkar vara ett riktigt fuskbygge det där du.
Det var inget svar på vad som var fel på konstruktionen däremot var det ett svar jag förväntade mig från FB experter
Citera
2019-05-08, 16:31
Bannlyst
Citat:
Jadu, men som ofta så finns det fördelar med det också vi får det bättre dokumenterat!
Citera
2019-05-08, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De fick väl information om att kritik började florera att passagerare sinkade räddningsarbetet genom att ta sitt bagage. Så stod det i media (engelsk) redan i början.

Nu går de ut och försvarar sig själva för att inte få hat. Jag tror inte en sekund på att de berättar hela sanningen. I detta fall tror jag mer på media faktiskt.

Edit:
Dessutom talar dödssiffran på 41 människor sitt tydliga språk. Det är sanningen. Dessa människor hann inte ut för att det gick för långsamt att komma fram till utgången.
Du menar såklart att du tror att dessa människor hann inte ut för att det gick för långsamt att komma fram till utgången eller hur!

För din information så är andra förvånade över att så många överlevde branden, kolmonoxid är inte bra och man klarar inte många sipp i en brand innan man faller ned, men allt detta känner du säkert till som den FB expert du är.
Citera
2019-05-08, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är du dum i huvudet eller? Det finns hur många plan som helst som landat med fulla tankar på asfalterad bana utan att börja brinna. Vilket djävla yrande Tror du det var en buklandning eller? I så fall tror du fel, planet hade landningsställen ute.

Liknande olycka, idiot! Det planet slår ju för steppdansande Jesus runt och knäcker vingarna! Klart som fan det börjar brinna då och det hade det gjort även med så gott som tomma tankar.

Sluta med dumheterna nu, du drar ner hela Flashbacks intelligens till hälften.
Ja det blev en buklandning så jag hade helt rätt och du helt fel som vanligt, och vänligen skriv inte på forum som detta om du inte mår bra.
Citera
2019-05-08, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Såg att haverikommissionen meddelat att piloterna begått misstag då dom landat med fulla tankar.

Antagligen anser då haverikommissionen att piloterna hade så pass bra kontroll att man hade kunnat flyga på en bra stund?
Vart läste du det, länka till det uttalandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in