Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-09, 21:20
  #1
Medlem
valter-eggons avatar
För mig är streams live streaming från punkt till punkt. TV, film och likn. Men Streams i Kafka verkar vara att publicera key/value till en databas och sen någon som läser det. Jag förstår inte kopplingen till stream. Om man skulle streama en film på det sättet så skulle databasaccessen vara en parodi av prestanda!

Så vad betyder det egentligen som skiljer sig från en vanlig JMS eller MQ?
Citera
2019-05-09, 22:31
  #2
Medlem
Nu vet jag inte vad JMS eller MQ är men när jag har använt kafka streams har jag använt det som en vanlig message queue. clienter kan subscripa på olika topics o.s.v.

Det som var bra var att man kunde registrera funktioner så du kunde aggregera olika strömmar och på så sätt bilda en ny ström med data från existerande strömmar istället för att ha det på klientsidan.

Ordet stream är inte endast kopplat till Video strömning utan kan som du skriver vara en ström av meddelanden istället för en rå bytestream som filmer har.
Citera
2019-05-13, 13:35
  #3
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Nu vet jag inte vad JMS eller MQ är men när jag har använt kafka streams har jag använt det som en vanlig message queue. clienter kan subscripa på olika topics o.s.v.

Det som var bra var att man kunde registrera funktioner så du kunde aggregera olika strömmar och på så sätt bilda en ny ström med data från existerande strömmar istället för att ha det på klientsidan.

Ordet stream är inte endast kopplat till Video strömning utan kan som du skriver vara en ström av meddelanden istället för en rå bytestream som filmer har.
Intressant! Tack för svaret!
Citera
2019-05-16, 09:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
För mig är streams live streaming från punkt till punkt. TV, film och likn. Men Streams i Kafka verkar vara att publicera key/value till en databas och sen någon som läser det. Jag förstår inte kopplingen till stream. Om man skulle streama en film på det sättet så skulle databasaccessen vara en parodi av prestanda!

Så vad betyder det egentligen som skiljer sig från en vanlig JMS eller MQ?

https://sites.ualberta.ca/~jhoover/3...on/Streams.htm
https://www.youtube.com/watch?v=_0i4NJYP9gM För konceptet streams inom datalogi
Citera
2019-09-17, 19:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
För mig är streams live streaming från punkt till punkt. TV, film och likn. Men Streams i Kafka verkar vara att publicera key/value till en databas och sen någon som läser det. Jag förstår inte kopplingen till stream. Om man skulle streama en film på det sättet så skulle databasaccessen vara en parodi av prestanda!

Så vad betyder det egentligen som skiljer sig från en vanlig JMS eller MQ?

En stream inom data kan jämföras med ett löpande band. Du processerar bara det som är vid din station just nu (dvs läser in i minnet) .
Fördelen med detta är att du använder väldigt lite minne än om du istället skulle läsa in hela ditt dataobjekt med en gång.
Nackdelen är att du inte kan hoppa fram och tillbaka. När delen du behandlar har passerat din station är den borta.
Streams finns för allt möjligt men läsning och skrivning av filer är vanligt.
Citera
2019-09-17, 20:18
  #6
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
En stream inom data kan jämföras med ett löpande band. Du processerar bara det som är vid din station just nu (dvs läser in i minnet) .
Fördelen med detta är att du använder väldigt lite minne än om du istället skulle läsa in hela ditt dataobjekt med en gång.
Nackdelen är att du inte kan hoppa fram och tillbaka. När delen du behandlar har passerat din station är den borta.
Streams finns för allt möjligt men läsning och skrivning av filer är vanligt.
Jag har läst på lite mer sen jag skrev det där. Jag var nog mest provocerad av uttrycket och att det var något jag inte kunde.

Men slutsatsen som jag har dragit är att det är en meddelandekö. Sen varför det inte duger med JMS om man vill ha en publish/subscribe funktion vet jag inte. Men det kanske är väldigt bra prestanda i Kafka jämfört med JMS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback