2019-05-13, 21:21
Medlem
Jag tog examen 2017 som civilingenjör i maskinteknik med inriktning mot produktutveckling och arbetar i dag som en junior konstruktör på Företag A. Jag har nyligen blivit erbjuden ett jobb som lite halvsenior konstruktör på företag B istället. Där finns möjlighet att fortsätta utvecklas, i första hand som konstruktör eller produktutvecklare av något slag men Företag B är nog rätt stort och jag kan nog göra vad som helst där på sikt.

I dag hade jag karriärsamtal på Företag A (som jag egentligen tänkte säga upp mig från), och där erbjöd min chef mig att utvecklas som projektledare istället för konstruktör. Hon hade en projektledartjänst som behövde tillsättas efter sommaren.

Det vore väldigt bekvämt att stanna på Företag A, där jag vet vad som gäller. Båda jobben innebär en rejäl löneförhöjning jämfört med i dag, med ungefär samma lön på både Företag A och Företag B.

Det som skaver är att jag egentligen vill bli riktigt duktig på konstruktion och produktutveckling innan jag börjar funderar på att jobba mer med projektledning eller förbereda mig mot chefsjobb. Om jag börjar jobba som projektledare på Företag A, är jag då färdig med konstruktion? Om jag i framtiden vill ha ett jobb som konstruktör, kommer inte mitt CV ur den synpunkten vara ganska dassigt? Jag menar att jag som projektledare kan komma lite för långt från det tekniska. Är det en last senare i karriären?

Att stanna på företag A som konstruktör eller senior konstruktör är helt uteslutet.
Citera
2019-05-13, 22:06
Medlem
Jag har gjort den resan och är idag i princip helt borta när det gäller konstruktion, nu var jag i och för sig en senior konstruktör i många år parallellt med relativt krävande projektledning där jag till slut helt ledsnade på arbetsbelastningen. För att inte gå under och för bättre löneutveckling och roligare utmaningar valde jag att satsa på projekten enkom. Ett beslut jag inte ångrar, de sociala kontakterna och lönekuvertet är så otroligt givande idag mot då jag "bara" konstruerade.

Mitt råd
Vill du bli en uppskattad och bra projektledare inom teknik så är en teknisk erfarenhet och erfarenhet som projektmedlem otroligt värdefull oavsett vilken nivå du lägger dig på så väg in det i ditt beslut.

Går du in i projektvärlden så kommer du ifrån konstruktionen mer eller mindre fort, en kombo är normalt en dåligt lösning för alla inblandade.
Senast redigerad av Vincit-iustitia 2019-05-13 kl. 22:10. Anledning: Tillägg
Citera
2019-05-13, 22:08
Medlem
Maskindiskmedels avatar
Projektledning är inte för alla. Om du seriöst tänker satsa på den karriären, kolla ordentligt med andra projektledare på företaget. Hur är arbetsbelastningen, ansvarsområden, etc. På vissa företag är projektledning ett helvete, på andra väldigt roligt och stimulerande med många bollar i luften (om man nu gillar det).

Men om du nu vill jobba som konstruktör, varför tar du inte bara jobbet på företag B om lönen var lika?
Citera
2019-05-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskindiskmedel

Men om du nu vill jobba som konstruktör, varför tar du inte bara jobbet på företag B om lönen var lika?

Fastnade lite för att chefen på företag A erbjöd mig en fet lönehöjning när jag sa att jag hade fått jobb på företag B. Lönen på företag A är nog högre om 1-3 år. Lönen var ett av huvudskälen till att jag ville byta. Dessutom är det tryggt att vara fast inställd.

Det företag B lockar med är garanterat bra arbetsuppgifter, som ger rätt erfarenhet.
Citera
2019-05-18, 12:06
Medlem
LeifD2s avatar
Konstruktörer finns det massor av, hård konkurens om jobben och pressad lönebild.

Projektledare kan enklare byta branch till bygg, väg och vatten eller nåt (även om det är svårt), något som är närmast omöjligt för konstruktörer.
Haken med projektledarjobb är att den kreativa delen är i princip noll. Så vill man verkligen jobba med skapande så är det nog inte rätt jobb. Men alltså mer framtidssäkert och flexibelt.
Citera
2019-05-18, 12:22
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av altnicklas
Jag tog examen 2017 som civilingenjör i maskinteknik med inriktning mot produktutveckling och arbetar i dag som en junior konstruktör på Företag A. Jag har nyligen blivit erbjuden ett jobb som lite halvsenior konstruktör på företag B istället. Där finns möjlighet att fortsätta utvecklas, i första hand som konstruktör eller produktutvecklare av något slag men Företag B är nog rätt stort och jag kan nog göra vad som helst där på sikt.

I dag hade jag karriärsamtal på Företag A (som jag egentligen tänkte säga upp mig från), och där erbjöd min chef mig att utvecklas som projektledare istället för konstruktör. Hon hade en projektledartjänst som behövde tillsättas efter sommaren.

Det vore väldigt bekvämt att stanna på Företag A, där jag vet vad som gäller. Båda jobben innebär en rejäl löneförhöjning jämfört med i dag, med ungefär samma lön på både Företag A och Företag B.

Det som skaver är att jag egentligen vill bli riktigt duktig på konstruktion och produktutveckling innan jag börjar funderar på att jobba mer med projektledning eller förbereda mig mot chefsjobb. Om jag börjar jobba som projektledare på Företag A, är jag då färdig med konstruktion? Om jag i framtiden vill ha ett jobb som konstruktör, kommer inte mitt CV ur den synpunkten vara ganska dassigt? Jag menar att jag som projektledare kan komma lite för långt från det tekniska. Är det en last senare i karriären?

Att stanna på företag A som konstruktör eller senior konstruktör är helt uteslutet.

Bra att du reflekterar.
Efter studierna är det viktigt att ha en tydlig målbild och strategi om man verkligen vill göra en karriärssatsning.
Möjligheten att bli en skickligt projektledare ökar rejält om du även har den praktiska kompetensen.
De absolut sämsta lösningarna vi får från våra ingenjörer är de som inte förstår helheten.
De som brukar imponera mest är de som har någon sorts fördjupad praktisk kompetens.
Som exempel, injenjörer inom industri som tidigare arbetat med tekniken och förstår processerna.
Citera
2019-05-18, 23:19
Medlem
Maskindiskmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av altnicklas
Fastnade lite för att chefen på företag A erbjöd mig en fet lönehöjning när jag sa att jag hade fått jobb på företag B. Lönen på företag A är nog högre om 1-3 år. Lönen var ett av huvudskälen till att jag ville byta. Dessutom är det tryggt att vara fast inställd.

Det företag B lockar med är garanterat bra arbetsuppgifter, som ger rätt erfarenhet.

För det första, tro inte på vad de lovar lönemässigt. Är det inte på papper, är det inte värt något. Har själv blivit förd bakom ljuset med muntliga löften om löneförhöjning efter några år.

Med det sagt så var inte rädd att byta företag (man måste såklart väga in företaget i fråga, men stabila stora företag är generellt ok). Man lär sig mycket genom byten, samt man kan förhandla lön mera effektivt.
Citera
2019-05-19, 00:08
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Projektledning är ungefär som att cykla men med det tillägget att cykeln brinner, asfalten brinner, du brinner, allt brinner...
Citera
2019-05-29, 10:26
Medlem
LustigeLukass avatar
Ursäkta min sena ankomst. Jag har gjort precis det där valet och för mig blev det projektledning. Konstruktörsspåret känns mångt och mycket som en återvändsgränd där man kommer bli sittande på röven 8 timmar per dag till pension. Jag kände efter många år att kliande alldeles för mycket i benen och kör nu projektledning vilket passar mycket bättre.
Projektledning kommer öppna många dörrar, man bygger bredd och får ett mycket större kontaktnät. Karriärmässigt är det ett givet val.
Citera
2021-11-21, 12:32
Medlem
På vilket sätt tycker du/ni att konstruktion är en återvändsgränd? Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut och löneutvecklingen generellt som konstruktör? Jag siktar in mig på att bli konstruktör inom bygg men tänker mig att arbetsdagarna och karriären kan se ganska lika ut oavsett om det är bygg eller maskin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in