2020-01-12, 23:52
Medlem
DirtyJobs avatar
Fallet tas upp i Olösta fall, ett julspecialavsnitt.
Citera
2020-04-02, 14:37
Medlem
Har lyssnat på Olösta fall.
Vi vet ju inte varför Polisen misstänker människorov, eller hur starka de misstankarna är. De skulle kunna vara svaga, och hon faktiskt har försvunnit frivilligt. Jag fick den känslan när jag hörde på programmet.
Väldigt nära relation till en kompis, en som hon säkert berättade allt för, och som ofta sov över, ledsen strax före försvinnandet, och kompisen sa eller skrev till Reza, Asefas bror, att Asefa ville skaffa ett nytt liv...
När man är myndig får man ju försvinna frivilligt.
Hon kanske ville leva ett liv som inte skulle ha godkänts/gillats av familjen. Planerade "försvinnandet". Var såklart ledsen över att känna sig tvungen att lämna familjen...
Den känslan fick jag. Men givetvis kan jag ha fel.
Oavsett så behöver Reza stöd, för han verkar ha det väldigt jobbigt. Kan inte någon granne eller bekant eller psykolog förbarma sig och vara ett stöd för honom och hans farföräldrar?
För övrigt är jag tämligen säker på att Asefas bästa kompis vet betydligt mer än hon sagt. Men hon vill ju inte svika Asefas förtroende såklart.
Hoppas det kommer fram hur allt ligger till!
Märkligt att denna tråd knappt existerar! I andra försvinnandefall blir här lååånga trådar, ofta inklusive någon sorts "inside information".
Citera
2020-04-02, 14:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

https://olostafall.wordpress.com/202...-var-ar-asefa/

Citat:

"Asefa från Hultsfred försvann i maj 2019 och kvar står de anhöriga utan svar. Vi har intervjuat hennes bror Reza som desperat försöker få reda på vad som hänt hans syster. Varning: Olösta Fall är en podcast som inte är för känsliga lyssnare. I detta avsnitt diskuteras ett försvinnande."
Citera
2021-03-06, 08:22
Medlem
Artikel idag i Aftonbladet om henne. Vad kan ha hänt?

Citat:
Men ärendet är sedan den 28 december i fjol nedlagt.
– Vi har undersökt de tips och uppslag som vi har haft och det har inte lett till någonting som gör att vi kommer närmre någon teori om vad som kan ha hänt, säger Niclas Juneskog.
– Men kommer det in ett tips så är upptar vi det direkt. Vi skulle vara oerhört tacksamma om det kommer fram något mer för vi har inga fler uppslag att gå på.
Han har inte varit med om många fall där någon försvinner så spårlöst.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...unnen-i-tva-ar
Citera
2021-03-06, 14:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Asefa har nu varit försvunnen under snart två års tid.

21-åriga Asefa försvann ifrån Hultsfred för snart två år sedan utan ett enda spår.

Hon kan vara i livet men då inte i Sverige. Hon kan också ha blivit mördad. Vare sig det ena eller det andra så tror att det kan ha haft att göra med att hon ville flytta hemifrån. Hennes försvinnande kan mycket väl vara hedersrelaterat.

Antingen bortgift i Afghanistan eller mördad i Sverige. En av dessa teorier kan mycket väl ha varit orsaken till hennes försvinnande. Jag har mycket svårt att tänka mig att hon kommer att återfinnas - vare sig som levande eller död tyvärr.
Citera
2021-03-09, 19:07
Medlem
Riktigt tråkigt att det här fallet inte kommer någonstans. Att en 21 årig kvinna, oavsett härkomst, ska kunna försvinna i Sverige utan större rubriker är minst sagt uppseendeväckande. Vi vet ju faktiskt inte vad som skett i det här fallet. Det kan vara allt ifrån en seriemördare till självmord. Även om det ena mer troligt än det andra så borde pådraget varit större.
Citera
2021-03-10, 10:58
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Riktigt tråkigt att det här fallet inte kommer någonstans. Att en 21 årig kvinna, oavsett härkomst, ska kunna försvinna i Sverige utan större rubriker är minst sagt uppseendeväckande. Vi vet ju faktiskt inte vad som skett i det här fallet. Det kan vara allt ifrån en seriemördare till självmord. Även om det ena mer troligt än det andra så borde pådraget varit större.

Jo men det blir väl så när man vet hur afghaner behandlar sina kvinnor. Oftast blir man inte lika engagerad när man misstänker självmord heller. I det här fallet så misstänker man ju att hon blivit bortgift. Hon ville frigöra sig, skaffa ett eget boende och eget liv... och då tyckte nog familjen att det var dags att rädda familjens heder. Hon var ju långt över giftasvuxen i deras kultur och hade förmodligen blivit bortlovad till en släkting sedan länge.

Nej detta är inte rasism. Det är så man gör i afghansk kultur. Tyvärr. Och med den misstanken så blir man inte så engagerad i försvinnandet eftersom 1) familjen i så fall både vet vad som hänt och ljuger. 2) hon är i Afghanistan nu och kommer inte hittas.
Citera
2021-03-10, 11:29
Medlem
Kan det vara som så att hon har kidnappats av några personer som försörjer sig på att sälja flickor?
Ett traffickingoffer alltså.
Citera
2021-03-10, 12:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket trolig teori.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jo men det blir väl så när man vet hur afghaner behandlar sina kvinnor. Oftast blir man inte lika engagerad när man misstänker självmord heller. I det här fallet så misstänker man ju att hon blivit bortgift. Hon ville frigöra sig, skaffa ett eget boende och eget liv... och då tyckte nog familjen att det var dags att rädda familjens heder. Hon var ju långt över giftasvuxen i deras kultur och hade förmodligen blivit bortlovad till en släkting sedan länge.

Nej detta är inte rasism. Det är så man gör i afghansk kultur. Tyvärr. Och med den misstanken så blir man inte så engagerad i försvinnandet eftersom 1) familjen i så fall både vet vad som hänt och ljuger. 2) hon är i Afghanistan nu och kommer inte hittas.

Detta låter som en mycket trolig teori.

Helt riktigt handlar det inte om rasism utan det är så det fungerar i den afghanska kulturen. Folk blir inte då så engagerade när misstankarna finns att familjen ljuger och att hon idag är tillbaka i Afghanistan - som gift med barn. Nej hon kommer aldrig att hittas. Återigen ett tragiskt levnadsöde.
Citera
2021-03-10, 14:40
Medlem
Förmodligen har ni rätt men av någon anledning är jag inte så säker i just det här fallet ju mer jag läser. Om hon togs ur landet så vet jag inte varför hennes telefon skulle befinna sig vid Linden. Varför ta sig dit för att stänga av den, alternativt kasta den i vattnet? Finns ju ställen betydligt närmare Hultsfred.

Om telefonen har pingat där när hon fördes ut ur landet är det en konstig väg att ta, självklart inte omöjlig men ändå. Frågan är hur exakt den pingen var.
Citera
2021-03-10, 17:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Traffickingoffer?

Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Kan det vara som så att hon har kidnappats av några personer som försörjer sig på att sälja flickor?
Ett traffickingoffer alltså.

Eftersom ingen vet vad som hände den unga kvinnan eller varför det skedde, så kan även den här teorin vara möjlig.

Personligen tror jag inte riktigt på detta scenario men vem vet?
Citera
2021-09-07, 11:12
Medlem
b00b00s avatar
"07 september 08:41, Mord/dråp, Hultsfred

Anträffade kvarlevor i Hultsfred.

Under måndagen 6 september larmades polis till ett skogsområde i Hultsfred kommun där allmänheten hittat mänskliga kvarlevor i skogen. Polisen tekniker inledde teknisk undersökning på platsen och kunde konstatera att det var mänskliga kvarlevor som anträffats,

En förundersökning med rubricering mord har inletts.

De mänskliga kvarlevorna har inte identifierats och polisen kommer med biträde av rättsmedicinsk obduktion jobba med att fastställa identiteten."

https://polisen.se/aktuellt/handelse...rap-hultsfred/

Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in