• 3
  • 4
2019-05-25, 11:10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Bruten kontakt på grund av en blåsning i 5-miljonersklassen är lätt värt att döda för
Ja men TS frågar ju om det här så hon har garanterat noll koll på vad som gäller.
Citera
2019-05-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Dock så brukar alla seriösa föreningar ha det inskrivet i stadgarna. Gärna i avsnittet i samband med uthyrning i efterhand.

Det är ju helt enkelt inte sant. Motbevisa mig gärna.
Varken Bostadsrätternas mönsterstadgar, Bolagsverkets mall eller några andra stadgar jag känner till innehåller något krav på köpeskilling. Hur skulle det utformas?? Det skulle strida mot lagen och inte hålla i hyresnämnden. Det är den nya medlemmen som styrelsen ska ta ställning till, inte hur försäljningen har gått till.
Senast redigerad av wejo 2019-05-25 kl. 15:45.
Citera
2019-05-27, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Tack för upplysningen om att du sitter i en styrelse. Då vet du ju allt och är superviktig för era medlemmars ekonomi.

Dock så brukar alla seriösa föreningar ha det inskrivet i stadgarna. Gärna i avsnittet i samband med uthyrning i efterhand.

Kan vara någonting för din styrelse att ta upp på nästa årsmöte.

Håller med wejo, styrelsen har ytterst begränsade möjligheter att neka någon medlemskap i en brf. Har tidigare suttit som ordf och jag skulle aldrig drömma om att neka någon pga att köpeskillingen är för låg. Finns inget rationellt försvar till det och skulle bara leda till att det tar tid o kostnader för att driva.
Citera
2019-05-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Håller med wejo, styrelsen har ytterst begränsade möjligheter att neka någon medlemskap i en brf. Har tidigare suttit som ordf och jag skulle aldrig drömma om att neka någon pga att köpeskillingen är för låg. Finns inget rationellt försvar till det och skulle bara leda till att det tar tid o kostnader för att driva.

Precis, bosradsrättslagen är skumt skriven. Först låter det som föreningen har goda möjligheter att neka genom att skriva in div krav i stadgarna men så listas tre undantag varav de sista är en riktig gummiparagraf som diskvalificerar alla krav som är "oskäliga".
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in