2019-06-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Varför skulle det vara "ytterst liten" 2019 med dna-teknik och övervakningskameror? Sätter emot och tror att någon både grips och döms innan året är slut. Högprioriterat.

För att många saker klaras sällan upp i de här kretsarna. Det är inte bara hitta trolig GM utan den ska också sättas dit. I regel när det är grov brottslighet behöver någon hjälpa polisen på traven genom att tjalla.

I vilket, så alla som gnäller över att ingen gripts, 250 förhör är gjorda. Det är inte bara gripa till höger och vänster.

Citat:
Ursprungligen postat av mijoow
Nu skall du inte gå och leda in misstankarna mot fattiga PK människor som vill rädda världen.Dom har det svårt som det är med sin undfallenhet och förljugenhet angående importen av miljöförstörande föroreningar från u-länder..

Knappast fattiga människor som gått på den där niten med att byta in till lådcykel. Du ska ha bil och ställa av etc, gärna bo i hus m.m. De fattiga åker redan buss. Det är akademiker vänstern som åker el låd cykel.
Citera
2019-06-10, 20:49
Medlem
Mycket konstigt i denna historia. Cykeln prydligt parkerad, men på opraktiskt avstånd ifrån folket i huset. Huset tog som bekant mest stryk.

Och vem vill CYKLA med denna sprängdeg? Riskerar inte sånt att lösas ut av att tex cykeln kränger till, eller kan man verkligen bygga ihop nåt som idiotsäkert är kopplat till en timer som löser ut?
Senast redigerad av Florman 2019-06-10 kl. 20:52.
Citera
2019-06-10, 20:50
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu är jag iofs. inte i Sverige för närvarande. Men satan vad jag ser lådcyklar överallt. Man blir ju lite paranoid.

Om det nu bekräftas att bomben låg i lådcykel så pekar det bort från terrorister, knuttar & blattekriminella. Då tror jag snarare på en kufig rättshaverist som har något otalt med bostadsbolaget.

Fanns det i så fall en plan att hyreshusen skulle rämna lite grann, som dom nu har gjort? Fanns det en plan att husen skulle jämnas med marken? Fanns det en plan att bara blåsa bort cykelgaraget?

Det verkar ju vara något slags hemmabygge, kanske av Breivikvariant med konstgödsel. Ingen rättshaverist har någon stor kunskap om den exakta verkan av ett hemmabygge. Knappast ens ett proffs kan uttala sig tvärsäkert. Om det är en rättshaverist som ska hämnas på bostadsbolaget så måste intentionen ha varit att jämna husen med marken och döda alla inuti. I så fall en väldigt förbannad rättshaverist.
Citera
2019-06-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja teorin att det var ett test är ju infantil. Varför använda en så pass stor sprängladdning för ett test i ett bostadsområde dessutom. Fast det är klart inavlade idioter kanske inte kan hålla sig så pass länge. Vad vet jag.

det jag menade med mitt inlägg var att TÄNK om det var såatt personen skulle använda den som en ''suicide bomb'' samtigt som han cyklade förbi uteserveringarna för att få en så stor skada som möjligt och eventuellt få med sig några men att den sprängdes för tidigt gör att det för mig var en jävla tur att det inte hände
Citera
2019-06-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitosleng
Det sägs att det bor en åklagare och en polis i huset, sen sitter det 6 imamer häktade i Linköping. Dra paralleller är väl inte så svårt även fast det är spekulationer.
Åklagare i fallet med imamerna eller bara åklagare vilken som helst?

Var cykeln låst eller inte?
Om cykeln var låst tänker jag mig att man kanske skulle flytta den till Platsen. Man ville då inte riskera att den flyttades [till någon annan plats]
Var den olåst kanske den precis placerats på den rätta Platsen.

*[tillägg]
Senast redigerad av Yanii 2019-06-10 kl. 20:56. Anledning: Tillägg/autocorrect stavfel
Citera
2019-06-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitosleng
Det sägs att det bor en åklagare och en polis i huset, sen sitter det 6 imamer häktade i Linköping. Dra paralleller är väl inte så svårt även fast det är spekulationer.

Intressant teori. Så de har forslat ner dom från Gävle till Linköping alltså?

Är det helt uteslutet att bombcykeln stod mellan cykelskjulet och balkongerna? Någon hade postat en bild från ovan efter smällen.
Senast redigerad av Mxa2591 2019-06-10 kl. 21:15.
Citera
2019-06-10, 21:29
Medlem
Soterns avatar
Enligt Aktuellt är polisens misstankar fortfarande på mc-påret.
Citera
2019-06-10, 21:38
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
För att många saker klaras sällan upp i de här kretsarna. Det är inte bara hitta trolig GM utan den ska också sättas dit. I regel när det är grov brottslighet behöver någon hjälpa polisen på traven genom att tjalla.

Det är väl inte alls fastställt vilka kretsar det handlar om? Kan ju likväl vara en ensam galning som fastnat på övervakningskamera?
Citera
2019-06-10, 21:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Fanns det i så fall en plan att hyreshusen skulle rämna lite grann, som dom nu har gjort? Fanns det en plan att husen skulle jämnas med marken? Fanns det en plan att bara blåsa bort cykelgaraget?

Det verkar ju vara något slags hemmabygge, kanske av Breivikvariant med konstgödsel. Ingen rättshaverist har någon stor kunskap om den exakta verkan av ett hemmabygge. Knappast ens ett proffs kan uttala sig tvärsäkert. Om det är en rättshaverist som ska hämnas på bostadsbolaget så måste intentionen ha varit att jämna husen med marken och döda alla inuti. I så fall en väldigt förbannad rättshaverist.
Jag skulle nog satsa på att det är någon som är kapabel, men inte speciellt rutinerad, när det gäller bombtillverkning.
Citera
2019-06-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nej, det kan fortfarande vara en provsprängning inför ett kommande dåd, som jag skrev tidigare i tråden. Då passar en obevakad bakgata som detta bra, och om det stryker med någon, så spelar det ju ändå ingen roll.
Eller så gick laddningen av i förtid.
Citera
2019-06-10, 22:12
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nej, det kan fortfarande vara en provsprängning inför ett kommande dåd, som jag skrev tidigare i tråden. Då passar en obevakad bakgata som detta bra, och om det stryker med någon, så spelar det ju ändå ingen roll.

Det är allt annat än en provsprängning. Man ska inte göra saker svårare än de är. Varför skulle man vilja göra en provsprängning klockan 09 en fredagsmorgon i ett bostadsområde med alla risker det nu innebär? Sannolikheten att någon ser dig när du ska placera ut bomben är förhållandevis stor oavsett vilken tid på dygnet du placerar ut bomben. Provspränga gör man långt ut till skogs där det inte finns vittnen.
Citera
2019-06-10, 22:16
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Det är allt annat än en provsprängning. Man ska inte göra saker svårare än de är. Varför skulle man vilja göra en provsprängning klockan 09 en fredagsmorgon i ett bostadsområde med alla risker det nu innebär? Sannolikheten att någon ser dig när du ska placera ut bomben är förhållandevis stor oavsett vilken tid på dygnet du placerar ut bomben. Provspränga gör man långt ut till skogs där det inte finns vittnen.
Vem agde cyckeln, den kanske blev minerad och spranges pga en defekt eller skakning??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in