2019-06-15, 01:19
Medlem
Hansattesigners avatar
Vad krävs för att göra första intel iMacen till en användbar dator, främst som typ köksdator, surfa på, kolla youtube etc.
Datorn stöder inte 10.6.8, vilket innebär att man kan inte ens surfa på den. Har försökt installera gamla webläsare o sånt, men funkar inte med hemsidor eller youtube.

Datorn har ett stort emotionellt värde. Har varit i kontakt med diverse mac-fixare på nätet, men de tycks ha nån beröringsskräck för allting pre-tim cook. Vad ska man med mac-fixare till om man bara ska köpa nytt hela tiden, undrar man då.
Citera
2019-06-15, 01:41
Medlem
BigFatCones avatar
Early 2006? Det blir nog svårt att få något vettigt ur den. Din mobiltelefon har förmodligen mer pulver i sig. Men det finns säkert nån trevlig Linux-dist som du kan slänga in.
Citera
2019-06-15, 06:41
Medlem
Jag har själv en gammal men ännu väl fungerande MBP mid 2009, som är uppdaterad sen några år med en Samsung 850Evo SSD 1TB, och till 8GB RAM, inne på andra batteriet som ligger på över 600 laddcykler och håller 90-92% hälsa än. Denna kör jag High Sierra på ända sen det kom, fast den egentligen inte är kompatibel, kan lägga in Mojave på den med om jag vill.

Nu är ju min MBP lite nyare än TS antika från tidigt 2006 så det skiljer ju såklart en hel del. Men vore jag TS så skulle jag kolla upp saken med folk på Facebook-gruppen Low end Mac, de har medlemmar som håller liv i Mac från -96 -97 eller så....
Citera
2019-06-15, 12:05
Medlem
sommarlovs avatar
Det är väl bara att inse att Apple satt krokben för flera år sedan!

Om du gillar den, kanske kan man byta moderkortet till något nyare?
Kanske kan man bygga en Hackintosh i den?
Citera
2019-06-15, 12:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansattesigner
Vad krävs för att göra första intel iMacen till en användbar dator, främst som typ köksdator, surfa på, kolla youtube etc.
Datorn stöder inte 10.6.8, vilket innebär att man kan inte ens surfa på den. Har försökt installera gamla webläsare o sånt, men funkar inte med hemsidor eller youtube.
Kolla på denna sida: Där uppgraderar personen minnet till maximala 4 GB, byter ut processorn till en snabbare Core 2 Duo, byter ut HDD till SSD och uppgraderar systemet till 10.6.8. Den kommer fortfarande kännas en smula slö, detta kan jag säga eftersom jag haft en Mac Mini 2009 med en smula snabbare Core 2 Duo P8600 eller vad det nu var. Men den kommer vara användbar till enklare saker.

Sedan är det givetvis ingenting vettigt att lägga tid på, men har du dina personliga skäl till det är det givetvis något som du ändå kan ge dig på.
Citera
2019-06-15, 16:07
Medlem
Hansattesigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Early 2006? Det blir nog svårt att få något vettigt ur den. Din mobiltelefon har förmodligen mer pulver i sig. Men det finns säkert nån trevlig Linux-dist som du kan slänga in.

Jo sant. Vill nog behålla mac-miljön dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har själv en gammal men ännu väl fungerande MBP mid 2009, som är uppdaterad sen några år med en Samsung 850Evo SSD 1TB, och till 8GB RAM, inne på andra batteriet som ligger på över 600 laddcykler och håller 90-92% hälsa än. Denna kör jag High Sierra på ända sen det kom, fast den egentligen inte är kompatibel, kan lägga in Mojave på den med om jag vill.

Nu är ju min MBP lite nyare än TS antika från tidigt 2006 så det skiljer ju såklart en hel del. Men vore jag TS så skulle jag kolla upp saken med folk på Facebook-gruppen Low end Mac, de har medlemmar som håller liv i Mac från -96 -97 eller så....

TacK! Ska kolla in den sidan!

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är väl bara att inse att Apple satt krokben för flera år sedan!

Om du gillar den, kanske kan man byta moderkortet till något nyare?
Kanske kan man bygga en Hackintosh i den?

Jo, krokben är ordet. Och ändå slutar det alltid med att jag köper en mac.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kolla på denna sida: Där uppgraderar personen minnet till maximala 4 GB, byter ut processorn till en snabbare Core 2 Duo, byter ut HDD till SSD och uppgraderar systemet till 10.6.8. Den kommer fortfarande kännas en smula slö, detta kan jag säga eftersom jag haft en Mac Mini 2009 med en smula snabbare Core 2 Duo P8600 eller vad det nu var. Men den kommer vara användbar till enklare saker.

Sedan är det givetvis ingenting vettigt att lägga tid på, men har du dina personliga skäl till det är det givetvis något som du ändå kan ge dig på.

Ska kolla in detta! Och du har rätt: man borde använda tiden och pengarna bättre. Jag satt och gjorde videobloggar på den innan Youtube fanns, om det går att tänka sig en sådan tid/värld.
Citera
2019-06-15, 16:09
Medlem
Hansattesigners avatar
Citat:

Vilken är adressen?
Citera
2019-06-15, 16:33
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansattesigner
Vilken är adressen?
Sorry, skallen tog tydligen sovmorgon! :-D
https://www.techjunkie.com/stayin-al...ram-2006-imac/
Citera
2019-06-17, 10:31
Medlem
Hansattesigners avatar
Citat:
Sorry, skallen tog tydligen sovmorgon! :-D
https://www.techjunkie.com/stayin-al...ram-2006-imac/

Hehe, lugnt, tusen tack!
Citera
2019-06-17, 12:18
Medlem
Får du in 10.6.8 i burken och eventuellt kan komplettera med en Linuxdistro via VM (detta för att kunna köra webbläsare som kräver nyare OS) lär den kunna rulla på OK. Har haft en iMac av 2007 års modell och den flöt på vettigt.

Förutom Lowend Mac finns även Macintosh Garden även om de främst erbjuder program och spel till riktigt gamla Macar (68K och PPC).

Användbarheten hos en gammal Mac beror främst på de programvaror man kör - har man jämngamla sådana fungerar det utmärkt. Största potentiella problemet är webbläsare men det kan avhjälpas med en VM som kör Linux (en metod som är ypperlig om man sitter på ett 10.6.8 man trivs med exempelvis och där allt fungerar men man har problem att just dessa program kräver nyare system).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in