Citat:
Ursprungligen postat av
ColacX
Min far sitter just nu förståndshandikappad och handlingsförlamad i rullstol. Just nu sitter hans förmögenhet i ett 0-ränte-konto och är överförmyndarspärrade. Det har gått 8 år nu. Vi i familjen vill att överförmyndarspärren ska lyftas så att familjen kan ta del av förmögenheten. Jag tycker att det borde finnas en tidsbegränsning på hur länge överförymndarspärren kan finnas och föreslår 10 år. Jag menar har man inte fått sitt förstånd tillbaka inom 10 år så kommer man aldrig få tillbaka det. Vi i familjen förväntar oss att pappa med medicinvetenskapen i Sverige kommer att överleva i 25 år till som en mänsklig grönsak. Det är säkert många i Sverige som har samma problem. Inte något som folk vill prata om troligtvis.
Har alltid undrat varför föräldrarnas tillgångar är intressanta för barnen. Min personliga reflektion är att man inte ska behöva bry sig om det. Har själv sagt till mor och far att de ska leva loppan till pengarna är slut. MAO vill jag inget av deras ha, förutom personliga arv med affektionsvärden.
1. Säg mig hur du hade känt om dina barn hade plundrat dinabtillgångar och sen återgår du från en grönsak till livskraftig individ med förståndet åter? Du vet inte vad den medicinska utvecklingen är imorgon.
2. Är tillgångarna så viktiga för dig och din familj är det nog dig själv du behöver rannsaka. Varför behöver du stålarna och hur kan du då undvika att behöva dem?
Väl mött!