Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-03-23, 15:11
  #13
Medlem
wrongs avatar
Jag tror faktist det finns en bild på han i "Kalle Ankas Pocket Special - Skurkar i Ankeborg"

Edit: Hahahaha.. jag hade rätt. Jag hittade bilden på sidan 267. Ska jag scanna in den?

Edit 2: ni får pm:a mig, för jag burkar aldrig kolla i denna forumsdel.

Edit 3: han är iofs inte helt civilklädd men man ser hans ansikte..
Citera
2006-05-28, 00:24
  #14
Medlem
Bobfishs avatar
Spökplumpens dubbelhemlighet

Igår hade jag turen att på min lokala bokhandel hitta senaste volymen i serien "Walt Disney's Hall of Fame". Denna volym var den andra tillägnad den italienske ank/mus-tecknaren Romano Scarpa. Volymens höjdpunkt var den extremt spännande serien "Spökplumpens dubbelhemlighet" skriven av Guido Martina. Denna serie som även råkar vara Spökplumpens andra framträdande någonsin (släng dig i väggen, Paul Murry) är definitivt en av de bästa Disneyserier jag läst.

För att avslöja lite av handlingen så har Spökplumpen rymt från finkan (där han hamnade i slutet på Floyd Gottfredsons "Mickey outwits The Phantom Blot" från 1939) och planerar nu att hämnas på Musse och kommissarie Karlson. Som ni kan förstå är "Spökplumpens dubbelhemlighet" mer mörk och våldsam än man kan vänta sig av Disneyserier.
. Även om det finns vissa små mått av humor i den.

Spökplumpen själv är riktigt iskall och ond, han uppträder till på köpet omaskerad på ett flertal sidor (om detta förtar mystiken kring figuren överlåter jag till var och en att avgöra) och en sak är säker: Plumpen är nog den enda fiktiva karaktär jag sett som ser lika cool ut utan sin maskering som han gör med den, inte illa.

Som avslutning vill jag bara säga: Läs denna serie.
Citera
2006-05-28, 13:07
  #15
Medlem
P.Gs avatar
Låter intressant med en lite mer "mogen" serie, tack för tipset
Citera
2006-05-28, 22:28
  #16
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Klart intressant. Har du någon bild att lägga upp där man får se honom omaskerad?
Citera
2006-05-29, 07:59
  #17
Medlem
Bobfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Klart intressant. Har du någon bild att lägga upp där man får se honom omaskerad?

Varsågod: http://img511.imageshack.us/my.php?i...askerad3td.jpg
Citera
2006-05-29, 18:37
  #18
Medlem
mishimas avatar
Har det inte diskuterats varför han är så lik Walt Disney? Någon som har någon teori?
Citera
2006-05-29, 19:33
  #19
Medlem
Bobfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Har det inte diskuterats varför han är så lik Walt Disney? Någon som har någon teori?

Ingen aning, Gottfredson kanske tyckte att Disneys utseende passade åt en kallblodig spion/superskurk.
Citera
2006-05-29, 20:06
  #20
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Fogade den nya tråden Spökplumpens dubbelhemlighet till denna eftersom även den nya tråden tenderade att handla om den omaskerade Spökplumpens utseende.

/Moderator
Citera
2007-11-18, 19:33
  #21
Medlem
absolut koffes avatar
spökplumpen

Har det nångång avslöjats hur han ser ut under sin dräkt?
Vad är han för djur?
Citera
2007-11-22, 14:46
  #22
Medlem
The Sidewinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut koffe
Har det nångång avslöjats hur han ser ut under sin dräkt?
Vad är han för djur?

japp, början av tråden tex denna http://seriewikin.serieframjandet.se...B6kplumpen.png
Citera
2007-12-07, 08:27
  #23
Avstängd
king_nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Sidewinder
http://www.disney.se/kalleanka/ankeb...pen/index.html

"Övrigt: I den första historien blev Spökplumpen faktiskt demaskerad i slutet av serien.

Därefter har man varit mycket sparsam med att visa Spökplumpens ansikte. Och idag minns de flesta inte hur han ser ut under dräkten. "

har inte lyckats hitta nån bild på det men det ska tydligen vara nr 16 1941 http://upload.wikimedia.org/wikipedi...antom_blot.jpg

han ska enligt beskrivningar vara en lång herre med skägg
Sorte Slyngel
Citera
2007-12-07, 10:05
  #24
Medlem
MonkeyPlas avatar
Man får även se spökplumpens ansikte i Kalle Ankas Pocket nr: 131
"Jakten på Zodiaken går vidare!"

Plumpen och svarte-petter utger sig för att vara telefonreparatörer. SP kör på ett klassiskt lösskägg medan Plumpen helt sonika tar av sig skynket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in