Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
De båda simmarna har nu friats av CAS och får tävla i OS. Återstår att se om denna nyhet slås upp lika stort av Expressen m.fl.
(SVT Text)
FINA släppte SunYang som slog sönder sitt dopingprov med en hammare men till slut togs bort från OS av CAS.
Många har skrivit att FINA är mutade av bl.a kineser. Det har krävts att FINA skulle få någon slags "åthutning". (Men deras kuwaitiske ordf. har ju muslimsk namn och passade nog bra in i artikeln)
Men nu försökte FINA sätta dit ryssar på basen av de nedladdade data jan 2019. Vad jag kommer ihåg ville inte ens WADA driva fallen själva utan skickade ut 298 "misstänkta" fall till de internationella grenförbunden och frågade om inte de kunde göra det. FINA verkar ha nappat.
Snyggt att du hittade det. Hoppas någon kollar Expressens korrigering. Detta kom i mitt nyhetsflöde. Annars läser jag nästan inte Expressen. Jag väntar på korrigerande artikel. Artikeln var så definitivt skriven att den fordrar tydlig korrektion.
Kanske kommer det inte att gå att driva några fall på basen av de nedladdade data? Det vore bra om denna härva som började 2016 kunde ta slut efter 1.5 år till när de sista mindre effekterna av avstängningen tas bort, anser jag. (Får ej ha flaggor men färger på dräkterna och liknande)