Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
Läste du inte citatet i mitt förra inlägg?
WADA fick följaktligen tillgång till en databas från Moskva-labbet genom en visselblåsare redan 2017, och som man tydligen har bedömt vara tillförlitlig. Den datan har man nu jämfört med databasen man erhöll från Rusada tidigare i år. Även om den senare datan är manipulerad, så var det ju inte den som låg till grund för de tidigare avstängningarna på ryska idrottare. Lägg till Ganus erkännande om manipulerad data, så ser det mörkt ut för Ryssland.
Visst, du kan spela djävulens advokat och framställa Ganus som "en märklig figur" som trollar Putin. Du dömde ju även ut Grigorij Rodtjenkovs trovärdighet efter McLaren rapporten (jag har för mig att termen "galen" användes för att beskriva honom). Men hur många ryska anti-dopningschefer kan man egentligen döma ut som märkliga troll, eller galna, innan trovärdigheten i de anklagelserna måste ifrågasättas?
Rysslands antidopingchef Ganus agear ju helt efter den agenda som västsidan använder för att attackera Ryssland inom antidoping. Han verkar köpt. Han har en styrelsepost i ett tyskt företag. Ryssland fick ej heller tillsätta hela sin nya antidopingmyndighet själva. Men vem som tillsatte Ganus vet jag inte.
Ganus gör ju precis som filmen Icarus. Han pekar nästan ut Putin. NYT-artikeln var låst, men detta gick att se.
Citat:
Yuri Ganus, the director general of the Russian antidoping agency, said Sunday that he believed only individuals with access to some of Russia’s most powerful institutions could have been able to manipulate the data.
Mycket märkligt att Rusadas chef inte försvarar Ryssland. De verkar ha blivit infiltrerade.
Den databas man jämför med kommer från Rodchenkov? Man kan inte ta Rodchenkovs data för givna. Hans vittnesmål har ju inget säkert stöd. Vissa har blivit fällda. Men Legkov fick ju tillbaka sitt guld, liksom flera andra medaljörer.
Rodchenkov säger ju att ryssarna kunde öppna provflaskor och byta innehållet. Det skall ha gjorts rutinmässigt med ett verktyg mindre än en penna. Men vad jag vet har ingen kunnat upprepa detta. (Enligt McLaren skall en anonym expert ha visat hur.) Ingen vet hur man fuskar och öppnar flaskorna som ryssarna påstås ha gjort. Flaskorna används fortfarande och tillverkaren själv har sagt att den inte förstår hur man öppnar flaskorna utan att krossa korken.
Men det där är gammalt och har diskuterats. Jag menar dock att bara lita på Rodchenkovs uppgifter och databas inte är tillräckligt.
Det viktiga nu tror jag kommer att bli vad WADA kommer att uttala om databasen och de "avvikelser" man frågar ryssarna om. Den 9 okt gav ryssarna sitt svar på WADAs frågor.
https://m.sport24.co.za/OtherSport/A...cerns-20191009