Citat:
Om man är medlem i RF ingår det fria tester i medlemsavgiften som tex för Friskis som är medlem i RF-friidrottsförbundet.
Då kommer det kontrollanter typ 2ggr/år och testar och då ska det vara random testning men den gången jag var med frågade dom innan om det var någon man misstänkte. Om man vill testa mer utöver det får föreningen betala själv, är osäker på vad det kostar men det är inte billigt, gissar på typ 15-20 000:-
Det vanligaste på gym är väl annars polisen kollar men det är ett annat upplägg.
Då kommer det kontrollanter typ 2ggr/år och testar och då ska det vara random testning men den gången jag var med frågade dom innan om det var någon man misstänkte. Om man vill testa mer utöver det får föreningen betala själv, är osäker på vad det kostar men det är inte billigt, gissar på typ 15-20 000:-
Det vanligaste på gym är väl annars polisen kollar men det är ett annat upplägg.
Vad jag vet så är inte Friskis & Svettis anslutna till Riksidrottsförbundet numera. Precis som du säger så fick Friskis & Svettis föreningarna bekosta testerna själva om de ville ha mer kontroller, de beställde dessa och då låg kostanden på 5000:- per test
Citat:
Intressant. Vet du om de bara testar för AAS, eller ingår hela WADA-listan? Undrar mest om man kan åka fast på det här sättet om man tar SARMs.
De flesta etablerade gym är ju RF-medlemmar, eller hur? I så fall känns det lite riskabelt (säkert deras avsikt också).
Då är frågan hur "random" är random. Kanske är det faktiskt så, eller annars skulle någon klaga om diskriminering eller nåt. Är det typ "var femte som kommer in" som ska testas eller hur går det? Berätta gärna mer om du vet.
De flesta etablerade gym är ju RF-medlemmar, eller hur? I så fall känns det lite riskabelt (säkert deras avsikt också).
Då är frågan hur "random" är random. Kanske är det faktiskt så, eller annars skulle någon klaga om diskriminering eller nåt. Är det typ "var femte som kommer in" som ska testas eller hur går det? Berätta gärna mer om du vet.
Endast ett fåtal gym är anslutna till RF.
Det testar enbart för AAS när det rör sig om vanliga motionärer, såvida du inte utövar någon idrott/sport behöver du inte bry dig om WADAS lista. Torskar du på kontrollerna som utförs utav RF så kommer du dessutom att hamna på Riksidrottsförbundets offentliga lista där allt står i detaljer.