Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2019-08-21, 09:05
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Det blir INTE "nästan" som en globalfond, väldigt tydligt fördelen varit av att ha globala investeringar senaste tiden under SEK:s nedgång.
Ok då... förtydligar, det BLIR en globalfond eftersom ALLA svenska bolag säljer majoriteten av sina produkter utanför Sverige och de handlar inte med SEK,, att de dessutom ofta har fabriker och tillverkning i andra länder än Sverige gör att SEK betyder nada i sammanhanget.
Citera
2019-08-22, 23:42
  #86
Medlem
abahatis avatar
Lånar tråden lite, eftersom jag har en liknande fråga. Tack på förhand.

Jag öppnade två nya isk idag och startade månadssparanden med hjälp av avanzas fondgenerator, ett långsiktigt och ett kortare.

Jag har skrapat ihop ca 40.000 som jag har i en egen fondportfölj som jag skapat utan någon större kunskap, så det känns tryggt att använda deras portföljer fortsättningsvis.

Frågan är om jag borde sälja av mina fonder direkt trots några hundralappar minus och isåfall köpa in mig på de nya i en klumpsumma eller göra det månadsvis, för att gardera mig mot eventuell nedgång inom kort.
Citera
2019-08-23, 23:12
  #87
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abahati
Lånar tråden lite, eftersom jag har en liknande fråga. Tack på förhand.

Jag öppnade två nya isk idag och startade månadssparanden med hjälp av avanzas fondgenerator, ett långsiktigt och ett kortare.

Jag har skrapat ihop ca 40.000 som jag har i en egen fondportfölj som jag skapat utan någon större kunskap, så det känns tryggt att använda deras portföljer fortsättningsvis.

Frågan är om jag borde sälja av mina fonder direkt trots några hundralappar minus och isåfall köpa in mig på de nya i en klumpsumma eller göra det månadsvis, för att gardera mig mot eventuell nedgång inom kort.

Kör allting på en gång, finns igentligen ingen ide att köra månadsvis. Dock finns det något datum sent på året du bör vänta till för att undvika dubbel beskattning på isk. Avanzas fondgenerator är dock ganska dålig skulle jag säga. Väldigt dyra avgifter. Överväg Lysa.se, fondrobot med 0,4% avgift
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback