Flashback bygger pepparkakshus!
2019-08-11, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är väl större risk att Derek mördat paret isf (skild o separat händelse) och KM/BS mördat professorn.
Men polis lär väl ha nåt som ger misstanke om inblandning. Frågan är vad. Om ett vapen använts i båda fallen hade väl ammunition gett en koppling.
Professorns dödsorsak är inte delgiven så det är svårt öht att gissa vad tusan de går efter..

Det fetade känns väl som det troligaste, OM nu Mr Whisenand skulle vara inblandad i det hela på något sätt. Sedan är det en ren slump att M och S strax efter drog igång sin del i hela den här historien. Frågan är om vi någonsin får någon 100procentig klarhet i det här fallet. Det kan nog bli svårt, särskilt som huvudpersonerna är döda.
Citera
2019-08-11, 01:18
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Det är väl större risk att Derek mördat paret isf (skild o separat händelse) och KM/BS mördat professorn.
Men polis lär väl ha nåt som ger misstanke om inblandning. Frågan är vad. Om ett vapen använts i båda fallen hade väl ammunition gett en koppling.
Professorns dödsorsak är inte delgiven så det är svårt öht att gissa vad tusan de går efter..

Det är så jag känner ochså, att dom kanske "bara" är skyldiga till ett mord. Angående paret så har dom väl haft nåt sorts tjafs med skäggmannen innan dom senare hittas mördade, vilket gör allting ännu mer suspekt i den här soppan.

Och finns det några spår vart Derek uppehåller sig? Det kanske bara är gissningar att han befinner sig i Kanada, på grund av likheten med fantombilden....
Citera
2019-08-11, 01:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mend-it
Det fetade känns väl som det troligaste, OM nu Mr Whisenand skulle vara inblandad i det hela på något sätt. Sedan är det en ren slump att M och S strax efter drog igång sin del i hela den här historien. Frågan är om vi någonsin får någon 100procentig klarhet i det här fallet. Det kan nog bli svårt, särskilt som huvudpersonerna är döda.
Ja, och det är ju den där teckningen på mannen som hon.uppfattade agiterad vid parets bil. Och nån bil som är nåt helt annat än deras.
Han är ju mer lik den efterlyste mördaren Derek än killarna iaf.
Citera
2019-08-11, 01:29
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ja, dvs kanadensiskt material varav HB nu vidareutvecklar ett av dem med kanadickerna.
Men det är kanske inte helt OT när väl profileringen rockar loss, diskussioner om ev. personlighetsstörningar, uppväxt etc.
A stepping stone. Fast i förväg.

Kolla gärna på HB:s bok (inkl medförfattare).

Vilken bok/artikel rekommenderar du?

Vad jag återigen vill poängtera är att jag undrar över motivet till mordet på paret, där jag hypotetiskt föreslog att det möjligen kan vara sexuellt betingat. Vidare; att dödliga fantasier som ofta är en del i ett sexualmord är ett ämne det inte bedrivs någon direkt forskning på i Sverige. Har jag fel? Om så är fallet länka mig gärna till en artikel utöver Sturup et.al 2018

Jag tog upp två fall där förövarnas mordiska fantasier felaktigt diagnostiserats som Ocd, och vill mena på att det finns en kunskapslucka i Sverige när det kommer till riskbedömningar vad beträffar väl utvecklade fantasier kring mord.

Jag vill påstå att Sverige ligger långt efter USA och Kanada, redan 1988 skrev Burgess, Ressler & Douglas "Sexual Homicide; Motives and Patterns" som du säkert är bekant med då de la grunden för profilering.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2019-08-11 kl. 01:48.
Citera
2019-08-11, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Det är så jag känner ochså, att dom kanske "bara" är skyldiga till ett mord. Angående paret så har dom väl haft nåt sorts tjafs med skäggmannen innan dom senare hittas mördade, vilket gör allting ännu mer suspekt i den här soppan.

Och finns det några spår vart Derek uppehåller sig? Det kanske bara är gissningar att han befinner sig i Kanada, på grund av likheten med fantombilden....

https://ktxs.com/news/local/eastlan-...-run-in-canada
Citera
2019-08-11, 01:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan

Han var väl efterlyst redan innan och misstänktes ha passerat gränsen över till Kanada.
Det är minst sagt hur mycket som helst i det här. Otroligt bra de hittades men lika dumt att de är döda.
Hoppas det finns nåt som kan ge klarhet i motiv men jag tror de var ute på mördarstråk med flit, dock random person som fick sätta livet till.

Kan de ha inviterat professorn in i bilen, därav vikt att bränna upp den?
Det var en camper på trucken.
Hade de inte fjuttat eld på sin bil och fortsatt så hade de inte varit högvilt.
Vilket de inte ens var från början.
Det blev ju direkt koppling via hans bil när de lyckas fastställa hans id.
Senast redigerad av develi 2019-08-11 kl. 02:05.
Citera
2019-08-11, 01:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Vilken bok/artikel rekommenderar du?

Vad jag återigen vill poängtera är att jag undrar över motivet till mordet på paret, där jag hypotetiskt föreslog att det möjligen kan vara sexuellt betingat. Vidare; att dödliga fantasier som ofta är en del i ett sexualmord är ett ämne det inte bedrivs någon direkt forskning på i Sverige. Har jag fel? Om så är fallet länka mig gärna till en artikel utöver Sturup et.al 2018

Jag tog upp två fall där förövarnas mordiska fantasier felaktigt diagnostiserat med Ocd, och vill mena på att det finns en kunskapslucka i Sverige när det kommer till riskbedömningar vad beträffar väl utvecklade fantasier kring mord.

Jag vill påstå att Sverige ligger långt efter USA och Kanada, redan 1988 skrev Burgess, Ressler & Douglas "Sexual Homicide; Motives and Patterns" som du säkert är bekant med då de la grunden för profilering.
Eh. Ja. Om nu FBI är pionjärer redan från 70-talet på profilering - främst via att det blossar upp seriemord, men även innan dess (BAU) via Teten o Quantico - så lär Sverige ligga i lä på den fronten.
Men nu råkar forskning fortskrida och finns i flera förgreningar.
Oavsett seriemord som nisch så är svenska forskare väl ansedda gällande det jag skrev och har koppling till kanadensisk forskning.
Boken är kurslitteratur och heter psykopati.

För min del är jag dock mer intresserad av om det är på bas av nån lust att mörda (som man kan ana via Bryer) dvs som motiv.
Om han är drivande part, för han låter rätt störd.
Nåt mega spree blev det inte. Mer uppmärksammad klappjakt.
Citera
2019-08-11, 03:10
Medlem
develis avatar
RCMP in Gillam find new item that ‘may be of interest’ in B.C. homicide investigation.

"The RCMP said the item was discovered while six search team officers completed a ground search in Gillam around the location where the two bodies and a burnt vehicle were found.^
https://www.google.com/amp/s/beta.ct...1_4544250.html
Citera
2019-08-11, 08:19
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tyvärr kunde jag på min lilla laptop inte läsa texten men att isbjörnarna är i farozonen pga de snabba klimatförändringarna vet jag sedan tidigare.
Isbjörnar är inte i någon farozon p.g.a. att du "vet" att det sker snabba klimatförändringar. Från att ha varit utrotningshotad 1973 så har stammen ökat stabilt.
Citera
2019-08-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Isbjörnar är inte i någon farozon p.g.a. att du "vet" att det sker snabba klimatförändringar. Från att ha varit utrotningshotad 1973 så har stammen ökat stabilt.

Att isbjörnar drabbas är visserligen sant men förändringarna får betydligt större konsekvenser inom många andra områden. Isbjörnen har bara blivit en symbol. Ursäkta mitt schablonsvar.
Citera
2019-08-11, 11:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Eh. Ja. Om nu FBI är pionjärer redan från 70-talet på profilering - främst via att det blossar upp seriemord, men även innan dess (BAU) via Teten o Quantico - så lär Sverige ligga i lä på den fronten.
Men nu råkar forskning fortskrida och finns i flera förgreningar.
Oavsett seriemord som nisch så är svenska forskare väl ansedda gällande det jag skrev och har koppling till kanadensisk forskning.
Boken är kurslitteratur och heter psykopati.

För min del är jag dock mer intresserad av om det är på bas av nån lust att mörda (som man kan ana via Bryer) dvs som motiv.
Om han är drivande part, för han låter rätt störd.
Nåt mega spree blev det inte. Mer uppmärksammad klappjakt.

WALL OF TEXT!

Utan så mycket att gå på så känns det hela som deras sui-pakt innan något annat. De första morden är valda för att prova hur det känns (och s.a.s. motivera ett senare självmord) och professorn kan handla om att behöva komma över hans bil. I båda fallen kan man ana att det uppstått ngn förveckling och att det är det som avgör valet av offer till slut. Paret har fällt ngn nedsättande kommentar, professorn har lagt sig i ngt, kanske. Eller så har de bara använt det som en förevändning för sig själva, medan mördandet resp bilrånet är bestämt innan. De här killarna söker roller som ger dem agens och mening, utanför den sexuella prestationens domäner och i nån form av relief till det förstås. Men så är det ju med det mesta på ett plan. Haken är väl att de inte har några redskap för att hantera det alls. Och de vill vara ”mer”. Och om det då också aktualiseras någon form av hot mot självbilderna från andra sexuella mönster och hierarkier så blir det konflikt. Men eftersom såna hierarkier är överallt (därför de flyr i någon mån) så behöver inte mordet på paret ha utlösts av ngt särskilt märkvärdigt. Om paret exv kastat ur sig ngn spydighet så är ju killarna i parets ögon redan definierade som losers, och paret är då omvänt redan definierat av killarna. Och mot en viss form av uppfattad övermakt så tar man då fram vapen för att ”återställa ordningen”. Att det är just en amerikan och en australiensare är såtillvida ingen fullkomlig slump. De naggar på killarnas självkänsla redan som de är. Pga av föreställninagar om framgång och lycka och roller och agens och mening etc.

Men det är ett ”impotent” mord, om det är ngt alls. Vilket de flesta mord är i ngt avseende. De bekräftar och definierar sin upplevda undermålighet i ett ajökens till samhället. De ger upp, skriver under och lämnar in. Helt tydligt uppfattar de mordhandlingen som en maktdemonstration, vilket är vanligt; när det i realiteten är svagheter, alltså uppfattad maktlöshet, de bekräftar o bevisar. Jag tror inte det är mycket mer än så. (Det är inte makt och erfarenhet av mördande de borde sökt (det är en kompensatorisk chimär och ges ej isolerat) utan makt och erfarenhet av väl utfört och uppskattat arbete — soldat om inget annat, men andra är nog bättre på det..).

Vad gäller BSkan man beklaga att det tydligen inte funnits en anhörig som förmått vägleda honom till en verklig och fungerande självuppfattning. Men det finns flera sidor på den tärningen kan man misstänka. Stormandet kring hans avsaknad av far och omvänt mor tycks ha försvårat problemen. Få är så märkvärdiga.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-11 kl. 11:31.
Citera
2019-08-11, 13:29
Medlem
Lonnrots avatar
Daily Mail för tre dagar sen talar om ”Two male bodies believed to belong to Bryer Schmegelsky, 18, and Kam McLeod, 19, were found in swampy, dense brush less than a mile from the Nelson River near Gillam, Manitoba, on Wednesday morning.”

Vilket antyder att de skulle ha hittats en bit upp från floden, i mer plan terräng. Det är omkr 380 meter till vägen där jag antar de hittades, varav hälften ser ut som planare mark. Med tanke på att de hämtades från floden så känns det osäkert om DM:s uppgifter stämmer. Möjligen är det återigen vattennivåskillnader som spökar eller så rör det sig trots allt om bara en liten bit upp från strandkanten. Journalisten kan ju ha frågat efter ”less than a mile” och fått jakande svar.

Tillägg: det finns visst några andra medier som uttrycker sig på samma sätt, så det rör sig kanske om en nyhetsbyråformulering som fått vingar, vilket ju är avsikten.

Inte syns det några pilträd däromkrifn heller men willows kan kanske avse vide, sälg.

Ste croix som drog dem ur en pöl ska ha kunnat se deras sovsäck i ”Ontario media” och meddelat rcmp att han kände igen den. Efter hans tidigare påringning rörande hjälpen.

Tillägg: australiensarens far verkar vara polisinspektör.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-11 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in