Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-08-20, 20:34
  #25
Avstängd
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Inget skydd (kvinnans HIV-status okänd) 1,1 x 10^-5
Kondom (kvinnans HIV-status okänd) 2,1 x 10^-6
Testning (antikropp/antigen-test), men ingen kondom 3,8 x 10^-7
Det var länge sedan jag räknade med 10-potenser.
Om jag tolkar dig rätt måste man knulla mellan 100.000- 900.000 brudar för att råka ut för HIV
(dvs tjejer med HIV-status okänd). Jo, så kan det nog vara. Fast jag spelar inte riktigt i den divisionen.
Hade vart mer intressant att veta hur stor risken var att råka ut för en "könis" i största allmänhet med kådis eller utan för testade eller prostituerade eller hur det nu var i den artikel som du inte hittade. Bra research! Hoppas du hittar den så småningom
Citera
2019-08-20, 21:52
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FindAway
Det var länge sedan jag räknade med 10-potenser.
Om jag tolkar dig rätt måste man knulla mellan 100.000- 900.000 brudar för att råka ut för HIV
(dvs tjejer med HIV-status okänd). Jo, så kan det nog vara. Fast jag spelar inte riktigt i den divisionen.
Hade vart mer intressant att veta hur stor risken var att råka ut för en "könis" i största allmänhet med kådis eller utan för testade eller prostituerade eller hur det nu var i den artikel som du inte hittade. Bra research! Hoppas du hittar den så småningom

Du får multiplicera dina siffror med 100. Den risk som studierna angav var om du hade knullat 100 olika tjejer under ett år (i Tyskland).

Studierna utgick från känd förekomst av HIV-smitta bland befolkningen i Tyskland (Sverige och Tyskland ligger väl rätt lika vad gäller förekomst av HIV har jag för mig). Jag får erkänna att jag rätt regelbundet har sex med prostituerade utan att använda kondom då jag bedömer det som rätt riskfritt i Europa, men jag skulle vara mycket tveksam till att göra detsamma i länder med mycket högre förekomst av HIV såsom södra Afrika eller Thailand. Enligt personalen på infektionskliniken i min hemstad så har alla nya fall av HIV bland heterosexuella män som de fått in härrört sig från män som varit på "äventyr" i Asien.

Enligt studien av Hahn et al som jag refererade till så är risken för att bli smittad cirka 2000 gånger större bland homosexuella män, men även i denna grupp så är det viktigare med testning än kondom för att skydda sig.
__________________
Senast redigerad av kopenhamnlover 2019-08-20 kl. 21:58.
Citera
2019-08-20, 22:14
  #27
Medlem
För att jag inte ska bli missförstådd så bör jag tillägga att studierna påpekar att vid samlag med någon som nyligen är smittad så ger kondom ett säkrare skydd i den fasen än testning eftersom antikropp/antigen-baserade tester är sämre på att upptäcka att någon är smittad under den initiala fasen.
Citera
2019-10-20, 17:45
  #28
Medlem
Antexs avatar
Trevlig resa
Citera
2023-05-10, 10:21
  #29
Medlem
Dax för en comeback! Är just nu i Köpenhamn, har precis avnjutit en massage med glad avslutning (700dkk) på Queen thaimassage. Den va helt okej, 3 av 5 solar som Bengt Frithsofson skulle ha sagt. Tänkte åka till Prag imorgon. Min favoritstad i hela världen! Fortsättning följer...
Citera
2023-06-02, 17:50
  #30
Medlem
inmurads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hookerlover69
Dax för en comeback! Är just nu i Köpenhamn, har precis avnjutit en massage med glad avslutning (700dkk) på Queen thaimassage. Den va helt okej, 3 av 5 solar som Bengt Frithsofson skulle ha sagt. Tänkte åka till Prag imorgon. Min favoritstad i hela världen! Fortsättning följer...

Hur blev det med Prag? Blev det något vuxenskoj? Tips på bra bordeller?
Citera
2023-06-02, 21:59
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Jag verkar ha sparat den artikel som jag tänkte på fel ställe på min hårddisk och hittar den inte just nu, men genom en hastig sökning så hittade jag ett par artiklar som kommit fram till ungefär samma sak.

En studie av Hahn et al. (2018) i Epidemiology & Infection gav följande risk för att heterosexuella män skulle vara HIV-smittade efter 100 tillfälliga sexkontakter under ett år (författarna anger 100 som en rimlig uppskattning i "riskgrupperna"):

Inget skydd (kvinnans HIV-status okänd) 1,1 x 10^-5
Kondom (kvinnans HIV-status okänd) 2,1 x 10^-6
Testning (antikropp/antigen-test), men ingen kondom 3,8 x 10^-7

Det vill säga efter 100 random sexkontakter så är oskyddad sex med testning ungefär 30 gånger "säkrare" än oskyddad sex utan testning och ungefär 5 gånger säkrare än skyddad sex utan test vad gäller risk för HIV-smitta. Modellen i studien av Hahn et al. (2018) är baserad på att testning sker ganska direkt före samlag, medan modellen i den studie som jag egentligen tänkte på baserades på regelbunden testning. Men som jag minns det var resultaten likartade.

Om det är så att tjejerna på bordeller testar sig regelbundet och "krograggen" inte gör det så är det faktiskt inte orimligt att anta att det är säkrare att knulla en prostituerad på en bordell än ett krogragg. Det bör observeras att om man är riktigt promiskuös och knullar 100 tjejer på ett år så är risken för HIV-smitta endast fem gånger lägre om knullar med kondom än om man knullar utan (och utan testning). Med andra ord, om män är riktigt nojig och rädd för smitta får man hålla sig till en fast partner!

Det kan noteras att en annan studie av Hahn et al (2018) i European Journal of Microbiology and Immunology visar att det är säkrare (vad gäller risk för HIV-smitta) för prostituerade att genomföra ett snabbtest av kunden och sedan knulla med honom utan kondom än att inte testa kunden och ha sex med honom med kondom.

Referenser:

Hahn, A., Hinz, R., Meyer, T., Loderstädt, U., Herchenröder, O., Meyer, C. G., ... & Frickmann, H. (2018). HIV prevention strategies and risk of infection: a model-based analysis. Epidemiology & Infection, 146(8), 1015-1025.

Hahn, A., Hinz, R., Meyer, T., Loderstädt, U., Herchenröder, O., Meyer, C. G., ... & Frickmann, H. (2018). Diagnostics as prevention—a rapid testing-based strategy of sex workers against sexual HIV exposure. European Journal of Microbiology and Immunology, 8(2), 47-52.

Kul med ett så utförligt svar
Citera
2023-06-03, 06:51
  #32
Avstängd
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Kan du länka till denna vetenskapliga artikel? Låter rätt mycket som galenskap för mig.
Sure, jag kan köpa att en promiskuös som var testad ren för två dagar sedan är mer clean än någon som knullat 1 gång per år och inte testat sig på 5 år. Vad var det för en korkad studie egentligen?
Sen får man väl också tänka att bruden som hade ett ons någon gång då också har namn eller tel nr till karln. För seriösa könssjukdomar så kommer polisen och bankar på dörren om man inte testar sig. Kan även hända att man blir isolerad på sjukhus för det. För en "knullresare" så går dessa under radarn. Ts skrev att han även köpt sex i hiv-Asien där oskyddat är mer regel än lag. Så det känns ju som bordellbrudar stöter på dessa smittohärdar oftare än ett krogragg. Ts gjorde det rätt klart att han inte ens gillar/ligger med inhemska krogluder. Vilket nog är en gemensam nämnare för dessa hära sexköparna om man läser vad gelikarna kommenterar i dessa trådar.
Men ja. hellre klamydia 5 gånger med ett krogragg. Än syfilis 3 gånger på hortrippar. Kvantitet/kvalitet etc.
Syfilis kan du bara få en gång vad jag vet.
Och betrakta inte callgirls som idioter. Dom knullar inte bart om de vet att de har något skit i muffen, möjligen tjackluder, men de spelar ju i en lägre div.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback