Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-08-03, 08:43
Bannlyst
Vad gör en sotare egentligen? Drar runt lite med en kvast i skorstenen?
Citera
2019-08-03, 11:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Eldar man väldigt spartanskt så kan det rent av räcka med vart tredje. Eldar man för att värma huset så minst en gång om året.
Spartansk eldning säger inte så mycket, det skulle kunna vara att elda i en hög på golvet utan skorsten och då kanske man slipper sotning. Sparsamt eller sporadiskt är nog ord som passar bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av FlensPizza
Vad gör en sotare egentligen? Drar runt lite med en kvast i skorstenen?
Det plus att han suger ut sotet som faller ner till botten av skorstenen efter att ha dragit med viskan i denna. Sedan brukar han borsta rent eldstaden också vid behov.

Detta klarar de flesta själva (bara man vågar gå upp på taket), i många kommuner krävs att man gått en kurs på ett par timmar för att få göra det själv och att eldstaden ändå ska vara försäkringsmässigt OK. Det man inte kommer undan är brandinspektionen som måste utföras av sotaren men det är ju inte varje år sådan ska göras.
Citera
2019-08-03, 13:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Spartansk eldning säger inte så mycket, det skulle kunna vara att elda i en hög på golvet utan skorsten och då kanske man slipper sotning. Sparsamt eller sporadiskt är nog ord som passar bättre.

Det plus att han suger ut sotet som faller ner till botten av skorstenen efter att ha dragit med viskan i denna. Sedan brukar han borsta rent eldstaden också vid behov.

Detta klarar de flesta själva (bara man vågar gå upp på taket), i många kommuner krävs att man gått en kurs på ett par timmar för att få göra det själv och att eldstaden ändå ska vara försäkringsmässigt OK. Det man inte kommer undan är brandinspektionen som måste utföras av sotaren men det är ju inte varje år sådan ska göras.

Spartanskt betyder bl a sparsamt. Man får vara bra dum för att inte fatta vad jag menade.
Citera
2019-08-04, 13:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Spartanskt betyder bl a sparsamt. Man får vara bra dum för att inte fatta vad jag menade.
Ser det ut som att jag inte förstod vad du menade? Spartansk betyder inte sparsam i allmänhet, det ligger mer i ordet spartansk än så. Det dumma är att inte kunna erkänna att du använde fel ord.
Citera
2019-08-04, 15:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ser det ut som att jag inte förstod vad du menade? Spartansk betyder inte sparsam i allmänhet, det ligger mer i ordet spartansk än så. Det dumma är att inte kunna erkänna att du använde fel ord.

Nej, jag menar att det inte var något att anmärka på. Spartansk kan ha bredare betydelse är bara sparsam, men i kontexten var det uppenbart att det avsåg just det. Och jo, det kan betyda det, så det var inte fel ord. Det dumma är att du inte kan erkänna att du anmärkte felaktigt.
Citera
2019-09-16, 14:37
Medlem
Låter inte som det är sotning som är utförd hos dig. Tror ingen kommun har så hög taxa för 1 objekt.
Taxan kan däremot skilja från kommun till kommun. I vissa kommuner är taxan hög och du kan avboka/ändra tid utan avgifter. I andra kommuner är taxan låg och då får du betala avgift för avbokning och extra inställelse vid ombokning.
På kommunens hemsida brukar det finnas en arbetsbeskrivning vad som är sotarens arbetsuppgift.
Om taksäkerheten är dåli9g ska dom inte gå upp. Arbetsmiljöverket har varit på ssotarfirmorna dom sista åren jättehårt eftersom det har hänt för mycket olyckor dom sista åren. Det är fastighetsägarens ansvar att ha koll på taksäkerheten.
Om taksäkerheten är dålig kan sotaren sota undrifrån men alla sotarfirmor har inte dm redskapen.
Om man eldar som du beskriver så ska man sota 1g/år och brandskyddskontrollera 1g/3år.
Detta är inte kommunerna som bestämmer utan det är MSB (myndigheten för samhällssydd och beredskap).
Man får tänka på att det är ett lagkrav, väldigt få säger något om kontrollbesiktning på bilen eller att om man int slänger några sopor i sin tunna på 2 veckor så måste sopbilen dit ändå.
Sotningen planeras (vilket tar tid), sen skickas det ut avier. eftersom sotning utförs med pärlbandsprincipen så är alla jobb i närområdet redan planerade, altså är din avsatta tid endast tomtid för sotaren, han kan inget göra då. Efter det så är det en hanteringen att dokumenmtera avbokningen m.m. i programmet. Om det sotas ska det skickas faktura och administrera den.
Det är bara ett fåtal av de saker som skall göras.
I de flesta distrikt ligger en sotning på mellan 450-550kr det är ganska liten peng för arbetet.
Citera
2020-03-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag fick ett brev hem ifrån stadens sotare:

"Sotning kommer att genomföras *datum* *tid*"

Ett ganska argt och bestämt brev i övrigt, mycket utropstecken och uppmaningar.

Sedan minns jag förra gången sotaren var här, det kom en kille, han klev in och började gnälla på min kamin, som alltid funkat bra, och funkat lika bra sedan han var här.
Killen gick inte ens upp på taket och kollade i skorstenen.

10 minuters gnäll i köket, för det fick jag en räkning på 2000:- en vecka efter.

Aldrig. Mer. En. Sotarjävel. I. Detta. Hus!

Skrek jag högt.

Men, ringer sotaren till mitt försäkringsbolag om jag tackar nej till deras blufftjänst?

Om det bara gäller sotning kan du gå en kurs på kommunen och sota själv. är det där imot nyinst måstesotarmästare komma och godkänna den och inst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in