Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-09-27, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag sålde förvisso min bensinstation 2022 efter att ha drivit den sedan mitten av 90 talet.
Sista året hade jag kontant omsättning som låg runt 5 miljoner kronor.
Det kostade mig noll kronor att hantera dom kontanterna då jag bankade dom i min lokala sparbanks deponibox. Sen var dom inne på kontot nästkommande dag helt utan kostnad.
Jag har aldrig någonsin betalat en enda krona för att lämna kontanter på min lokala sparbank!

Omsättningen på kort låg runt 25-27 miljoner kronor per år och där betalade jag först och främst 99 öre för varje bankkort samt 0,39 procent i avgift på beloppet. För kreditkort uppgick den procentuella avgiften till 1,5 procent av beloppet.
Sista året la jag strax över 160 tusen kronor i kortavgifter.
Det var den absolut största enskilda kostnaden jag hade i företaget.

När jag köpte företaget på 90 talet så uppgick kortavgifterna till mindre än 1 tusenlapp per år.

Här har bankerna verkligen gjort ett klipp som har styrt över folk till att använda kort istället för kontanter.

Men visst... Ska man ha hämtning och lämning av kontanter med företag som fraktar pengar så kostar det ju stora belopp, det vet jag ju om...

Småföretag borde i större utsträckning se till att vara kund i ett litet lokalt Sparbankskontor. Där får man alltid bättre och humanare priser när det gäller kontanthantering.

För övrigt så borde det OMEDELBART instiftas en lag som tvingar alla företag att ta emot kontanter utgivna av Riksbanken som betalningsmedel.
Lokala sparbanker kryllar det inte av, finns de alls i Norrland?
Gjort något överslag på hur mycket egen tid som lades på att hantera kontanter? Allt från att räkna dagskassan till att transportera dessa kontanter till någon bank. Samlades allt i eget kassaskåp för att en gång i veckan bli föremål för insättning eller var det en daglig rutin att transportera mynt och sedlar till någon uppräkningscentral?
Citera
2023-09-27, 08:29
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Lokala sparbanker kryllar det inte av, finns de alls i Norrland?
Gjort något överslag på hur mycket egen tid som lades på att hantera kontanter? Allt från att räkna dagskassan till att transportera dessa kontanter till någon bank. Samlades allt i eget kassaskåp för att en gång i veckan bli föremål för insättning eller var det en daglig rutin att transportera mynt och sedlar till någon uppräkningscentral?

Nej i Norrlands inland är det tomt på lokala sparbanker, men på hyfsat många mindre orter ute i landet finns dom.

Visst la man ner 10 minuter varje dag på att räkna pengar och så tog det ju så klart några minuter att svänga förbi bankens deponibox på vägen hem och lägga i pengarna där.

Men i det stora hela sa har jag ändå mina sista 10-12 år som företagare lagt närmare 1,5 miljon kronor i kortavgifter. Vilket känns bra mycket mer absurt än att räkna lite pengar varje dag.
Bankerna täljer verkligen guld på dessa sinnessjuka kortavgifter.

Men självklart kan jag ju förstå att det finns butiker som slutar ta emot kontanter när dom måste betala höga avgifter till företag som transporterar pengar. Men just därför så borde företagen leta alternativ.

Det fanns en tid då små butiker hade noll kronor i avgifter för sina kunders betalningar.

Men så länge Riksbanken trycker pengar så borde det också vara varje butiks skyldighet att ta emot pengarna. Butikerna borde inte ha någon laglig rätt att neka kontanterna.

Nä jag är jävligt glad att jag har avslutat mitt liv som småföretagare.

Edit: Idag har för övrigt "bankrånarna" istället hittat ut på nätet.
Var och varannan dag så läser man i lokala tidningar hur naiva och godtrogna människor blir av med allt dom äger och har från sitt bankkonto när slipade bedragare via telefon lurar av dom allt.
Senast redigerad av ormbiten 2023-09-27 kl. 08:33.
Citera
2023-09-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Nej i Norrlands inland är det tomt på lokala sparbanker, men på hyfsat många mindre orter ute i landet finns dom.

Visst la man ner 10 minuter varje dag på att räkna pengar och så tog det ju så klart några minuter att svänga förbi bankens deponibox på vägen hem och lägga i pengarna där.

Men i det stora hela sa har jag ändå mina sista 10-12 år som företagare lagt närmare 1,5 miljon kronor i kortavgifter. Vilket känns bra mycket mer absurt än att räkna lite pengar varje dag.
Bankerna täljer verkligen guld på dessa sinnessjuka kortavgifter.

Men självklart kan jag ju förstå att det finns butiker som slutar ta emot kontanter när dom måste betala höga avgifter till företag som transporterar pengar. Men just därför så borde företagen leta alternativ.

Det fanns en tid då små butiker hade noll kronor i avgifter för sina kunders betalningar.

Men så länge Riksbanken trycker pengar så borde det också vara varje butiks skyldighet att ta emot pengarna. Butikerna borde inte ha någon laglig rätt att neka kontanterna.

Nä jag är jävligt glad att jag har avslutat mitt liv som småföretagare.

Edit: Idag har för övrigt "bankrånarna" istället hittat ut på nätet.
Var och varannan dag så läser man i lokala tidningar hur naiva och godtrogna människor blir av med allt dom äger och har från sitt bankkonto när slipade bedragare via telefon lurar av dom allt.

Tveksam om det finns småbanker i Norrland alls, bor i Umeå, här finns då inget i den vägen.
Just detta med transporten av kontanter lär också vara svårare och mer tidsödande i större städer och i många fall inget som bör göras av någon butiksanställd.
Citera
2023-09-27, 20:34
Moderator
RostigHinks avatar
Tråden handlar om butiker och kontanter, inte banker. Tillbaka till ämnet.

/Moderator
Citera
Idag, 00:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burre24
Nej... Kontantköp är avgjort dyrast. Kortavgifter för handlaren ligger på mellan 0.3-0.4% av transaktionsbeloppet inom EU. Kontanthanteringen är dyrare och ordentligt mer riskabel att hålla på med...

Prova att råna en kontantfri butik på pengar...

Låt oss reda ut vissa missförstånd apropå kontant betalning vs kortbetalning.

Kontant betalning går snabbare att genomföra än betalning med kort, i genomsnitt gick det 7 sekunder snabbare med kontanter och det är dessutom billigare för handeln enligt en studie. De butiker och handlare som inte accepterar kontanter idag borde definitivt läsa denna artikel.

https://www.breakit.se/artikel/18550...abbare-an-kort

Och betalar man 500 kr med kort så går1,5 procent till banken.

Det går förövrigt att råna en kontantfri butik fast på varor.

Nu är det snart också dags att presentera utredningens förslag gällande kontanternas framtid i Sverige.

Regeringen vill stärka möjligheten att handla med kontanter. Utredningen ska vara klar 31 december 2024

https://www.aftonbladet.se/minekonom...-kopas-kontant

De butiker och handlare som idag inte tar emot kontanter kommer med stor sannolikhet att bli tvingade att göra detta inom en snar framtid.

H&M är en av de butikskedjor i nuläget som inte tar emot kontanter precis som många av Åhlens butiker och NK Stockholm för att nämna några exempel men de förlorar alltså både pengar och tid (kortbetalning
tar längre tid) genom att inte acceptera kontant betalning om vi ska lita på studien längst upp.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in