Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-17, 09:08
  #589
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Så här ligger det till: Ni påstår ett antal saker som motsäger det som större delen av världens etablerade forskare med flera är överens om. Vem har då bevisbördan? Just det, den som vill rubba på den rådande synen på hur världen fungerar. Alltså, ni i RCB behöver bevisa följande innan ni kan hävda att resten av världen har fel:

* Raketdrift i vakuum är inte möjlig.
* Raket- och jetmotorer drivs via gasexpansion.
* Vi har aldrig varit på månen.
* Samtliga historiska och aktuella rymdprogram - exempelvis marsfärder - är fejk.
* Satelliter finns inte heller.
* Virus existerar inte.
* HIV och mässlingen orsakas inte av virus.
* Covid-19 finns inte.
* Kvantfysik är fejk.
* Relativitetsteorin och Einstein är också påhitt.
* Tychosmodellen är en bättre beskrivning av vårt solsystem än den heliocentriska beskrivningen.
* Solens massa är felbedömd och kan inte utgöra 99.9% av hela solsystemets massa p.g.a. att den består till största delen av Väte och Helium. (Hört talas om densitet?)
* Solen kretsar kring jorden men övriga planeter kretsar kring solen. Logiskt?
* Planeter rör sig längs cirkulära banor i konstant hastighet.
* Gravitation fungerar inte så som den formuleras idag.
* etc.

Mycket bra inramning av våra huvudsakliga frågeställningar! Och om du nu är hungrig efter kunskap behöver du bara efterforska och fundera rationellt kring dessa saker och se vad de konkreta bevisen stödjer. Att flera auktoriteter anser något, är inte rätt tillvägagångssätt. Undersök i stället bevisningen som sagt.
Citera
2021-03-17, 10:03
  #590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Mycket bra inramning av våra huvudsakliga frågeställningar! Och om du nu är hungrig efter kunskap behöver du bara efterforska och fundera rationellt kring dessa saker och se vad de konkreta bevisen stödjer. Att flera auktoriteter anser något, är inte rätt tillvägagångssätt. Undersök i stället bevisningen som sagt.

Äntligen börjar vi komma någonstans

Listan med punkter ni brukar ta upp i podden är ju sådant jag är övertygad om finns eller fungerar enligt dagens förklaringsmodeller. Jag är alltså nöjd.

Det är ju ni i RCB som inte köper dessa förklaringsmodeller då är det så klart också ni som måste visa/bevisa varför det inte fungerar så. Om ni inte kan det, då är det rådande förklaringsmodeller som gäller tills vidare, eller hur?

Sedan undrar jag varför du aldrig kan vara seriös? I en mogen dialog om vetenskap lyssnar man på varandra. Man vrider och vänder på teorier och försöker vara så neutral som möjligt. Om man inte vill acceptera en teori så måste man komma med motbevis som falsifierar den. Sådant som konspirationer och propaganda hör inte hemma i en sådan diskussion, anser jag. Fakta framför tro. Inte en massa förutfattade meningar om att NASA luras eller att skolsystemet lär ut fel saker medvetet. Det är för låg nivå, suck!
Citera
2021-03-17, 10:17
  #591
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Mycket bra inramning av våra huvudsakliga frågeställningar! Och om du nu är hungrig efter kunskap behöver du bara efterforska och fundera rationellt kring dessa saker och se vad de konkreta bevisen stödjer. Att flera auktoriteter anser något, är inte rätt tillvägagångssätt. Undersök i stället bevisningen som sagt.

Jag har sett diskussionen som förts i er Spreakerchatt mellan Balm och John Blaid. Jag önskar onska du kunde peka ut var någonstans i domstolsprotokollet dom 3 domarna enhälligt dömer ut den vetenskapliga metoden man använder för att bevisa virus.

Jag förstår att detta kommer bli en av dina käpphästar framöver men då ska ni faktiskt bevisa detta och inte blint bara tro på det John Blaid sagt.
Citera
2021-03-17, 13:23
  #592
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Mycket bra inramning av våra huvudsakliga frågeställningar! .. efterforska och fundera rationellt kring dessa saker och se vad de konkreta bevisen stödjer. .
Så lägg fram bevisen här då!
Citera
2021-03-19, 16:27
  #593
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Jag har sett diskussionen som förts i er Spreakerchatt mellan Balm och John Blaid. Jag önskar onska du kunde peka ut var någonstans i domstolsprotokollet dom 3 domarna enhälligt dömer ut den vetenskapliga metoden man använder för att bevisa virus.

Jag förstår att detta kommer bli en av dina käpphästar framöver men då ska ni faktiskt bevisa detta och inte blint bara tro på det John Blaid sagt.

Det är en konsekvens av domen eftersom samma medod som för mässlingviruset använts för all "isolation" av virus.
Citera
2021-03-19, 16:38
  #594
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Det är ju ni i RCB som inte köper dessa förklaringsmodeller då är det så klart också ni som måste visa/bevisa varför det inte fungerar så. Om ni inte kan det, då är det rådande förklaringsmodeller som gäller tills vidare, eller hur?

Den logiska fallasin att vända bevisbördan. Jag kan inte motbevisa att enhörningar eller sjukdomsskapande mikroskopiska partiklar finns, och det är den som hävdar detta som har bevisbördan.

Fysiken motsäger att raketer skapar framdrift i vakuum. NASA har konstruerat sin egen pseudofysik som hävdar att det går men det finns inga demonstrationer som visar när dom upphäver experimentiellt bekräftade fysiska lagar.
Citera
2021-03-20, 00:06
  #595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Den logiska fallasin att vända bevisbördan. Jag kan inte motbevisa att enhörningar eller sjukdomsskapande mikroskopiska partiklar finns, och det är den som hävdar detta som har bevisbördan.

Fysiken motsäger att raketer skapar framdrift i vakuum. NASA har konstruerat sin egen pseudofysik som hävdar att det går men det finns inga demonstrationer som visar när dom upphäver experimentiellt bekräftade fysiska lagar.

För det första har du fel i att det är vi andra som har bevisbördan eftersom vi redan har tillämpningar som bygger på virusteorin samt teorin bakom raketers framdrift. Vi, alltså majoriteten av jordens vuxna och tänkande befolkning, är fullständigt övertygade om att virus finns och att raketer fungerar även i vakuum. Om ni som inte kan ta till er det vill slå hål på de rådande förklaringsmodellerna får ni anstränga er lite mera. En sak som ni måste bli bättre på är att formulera era fysikaliska teorier matematiskt. Det spelar ingen roll hur mycket ni tjatar om fysikaliska lagar hit eller dit om ni själva inte kan ställa upp en ekvation som ni anser vara korrekt.

För det andra, det har inte med NASA att göra. Det är typiskt för konspirationsteoretiker att haka upp sig på NASA. Det tycks vara ett modeord som ni bara måste få med när ni beskriver hur "lurade" vi andra är. Glöm NASA, det var inte de som först formulerade raketekvationen eller de fysikaliska lagar som beskriver raketers framdrift i rymden. Dessutom har vi numera flera andra organisationer och stater som bedriver rymdfart, inte minst till mars. Håller ni med om att det pågår forskning på mars yta eller tror ni att även det är rent påhitt? Det är i alla fall fler än NASA som bedriver sådan forskning.

Säg mig, varför finns det inte en enda seriös referens som beskriver att raketers framdrift baseras på gasexpansion, så som ni i RCB felaktigt brukar påstå? När jag skriver referens menar jag antingen en bok med sidhänvisning eller ännu hellre än peer rewiead artikel.

Tittade förresten på er senaste video om raketdrift på Lawful Rebel och den är verkligen ett lågvattenmärke. Jag blev mycket besviken på Nigel som ni säger är pilot men som tydligen inte ens förstår grundläggande fysik. Ni är pinsamma när ni försöker vrida och vända på sådant ni egentligen inte förstår. Fabian Fjälling är också pilot men han kunde minsann sin fysik.
Citera
2021-03-20, 10:09
  #596
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
För det första har du fel i att det är vi andra som har bevisbördan eftersom vi redan har tillämpningar som bygger på virusteorin samt teorin bakom raketers framdrift.

Och där blev det fel direkt. Marsresor, månlandningar och satelliter är illusioner du anser är verkliga. Vacciners sk effektivitet syftar på deras förmåga att ge en reaktion i kroppen man kallar immunsvar. Men det är okänt om denna reaktion har någon sjukdomsförebyggande effekt.

Den seriösa referens jag hänvisar till är experimentiellt bekräftad fysik. En fri gasexpansion utför inget arbete. Därför kan inte framdrift medelst en sådan åstadkommas i rymdens obegränsade vakuum.
__________________
Senast redigerad av patrixx 2021-03-20 kl. 10:15.
Citera
2021-03-20, 12:09
  #597
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Och där blev det fel direkt. Marsresor, månlandningar och satelliter är illusioner du anser är verkliga. Vacciners sk effektivitet syftar på deras förmåga att ge en reaktion i kroppen man kallar immunsvar. Men det är okänt om denna reaktion har någon sjukdomsförebyggande effekt.

Den seriösa referens jag hänvisar till är experimentiellt bekräftad fysik. En fri gasexpansion utför inget arbete. Därför kan inte framdrift medelst en sådan åstadkommas i rymdens obegränsade vakuum.

Den referens du hänvisar till har inget med raketers framdrivning att göra.
Har du möjligen någon form av diagnos eftersom du fortsatt påstår något som helt enkelt inte stämmer enligt vetenskapens alla rön, vilket inbegriper fysik på grundskolenivå du helt enkelt inte är kapabel att sätta dig in i och förstå?!
Citera
2021-03-20, 14:14
  #598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Och där blev det fel direkt. Marsresor, månlandningar och satelliter är illusioner du anser är verkliga. Vacciners sk effektivitet syftar på deras förmåga att ge en reaktion i kroppen man kallar immunsvar. Men det är okänt om denna reaktion har någon sjukdomsförebyggande effekt.

Den seriösa referens jag hänvisar till är experimentiellt bekräftad fysik. En fri gasexpansion utför inget arbete. Därför kan inte framdrift medelst en sådan åstadkommas i rymdens obegränsade vakuum.

Vad snackar du om egentligen? Marsresor och månfärder är ett faktum och det finns hur mycket dokumentation som helst. Bara i år kommer ett flertal länder att på ett eller annat sätt besöka mars och redan nu finns både bilder och filmer från mars. Hur förklarar du det?

Självklart utför en gasexpansion inget arbete på rymdens vakuum, men det är ju inte det vi diskuterar här. Det är vad som sker innan gasen expanderar ut i rymden som är intressant. Vilken referens syftar du på? Har du en bok med sidhänvisning eller kanske en peer rewievad artikel?
Citera
2021-03-20, 14:48
  #599
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Vad snackar du om egentligen? Marsresor och månfärder är ett faktum och det finns hur mycket dokumentation som helst. Bara i år kommer ett flertal länder att på ett eller annat sätt besöka mars och redan nu finns både bilder och filmer från mars. Hur förklarar du det?

Självklart utför en gasexpansion inget arbete på rymdens vakuum, men det är ju inte det vi diskuterar här. Det är vad som sker innan gasen expanderar ut i rymden som är intressant. Vilken referens syftar du på? Har du en bok med sidhänvisning eller kanske en peer rewievad artikel?

Jag kan berätta vad hans svar kommer bli.

Mars och månfärder är trickfilm och fejkfoto.

Angående raket i vakuum så har han fått det förklarat många gånger att arbetet sker innan gasen når vakuumet i rymden. Jag tror han innerst inne förstår det men är alledes för hjärntvättad av "alternativ" fakta för att ta in det. Han är som en som bara läser Aftonbladet och tror allt är sant, fast tvärtom. Han är ingen sanningssökare, han vill bara ha sin världsbild bekräftad.

Jag köper inte heller all officiell information men håller mig ödmjuk till att jag kan ha fel och nöjer mig med att säga "Jag vet inte" om det inte finns möjlighet att bevisa.
Har man som Patrixx irrat ner sig i kaninhålet och tror Hindenburgkatastrofen var fejk, drottninggatan var fejk, månfärder fejk, raketdrift fejk, kärnkraft fejk, virus fejk, 911 förinspelat och solsystemet fel så kan man ju omöjligen tro på någon officiell etablerad vetenskap eller källa.
__________________
Senast redigerad av oldtimedrunk 2021-03-20 kl. 14:56.
Citera
2021-03-20, 16:01
  #600
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Jag kan berätta vad hans svar kommer bli.

Mars och månfärder är trickfilm och fejkfoto.

Angående raket i vakuum så har han fått det förklarat många gånger att arbetet sker innan gasen når vakuumet i rymden. Jag tror han innerst inne förstår det men är alledes för hjärntvättad av "alternativ" fakta för att ta in det. Han är som en som bara läser Aftonbladet och tror allt är sant, fast tvärtom. Han är ingen sanningssökare, han vill bara ha sin världsbild bekräftad.

Jag köper inte heller all officiell information men håller mig ödmjuk till att jag kan ha fel och nöjer mig med att säga "Jag vet inte" om det inte finns möjlighet att bevisa.
Har man som Patrixx irrat ner sig i kaninhålet och tror Hindenburgkatastrofen var fejk, drottninggatan var fejk, månfärder fejk, raketdrift fejk, kärnkraft fejk, virus fejk, 911 förinspelat och solsystemet fel så kan man ju omöjligen tro på någon officiell etablerad vetenskap eller källa.

Vänta, tror de även att kärnkraft är fejk? Vilket då, gissar jag, även inkluderar kärnvapen och kärnkraftsolyckor som Fukushima och Chernobyl? Eller är det bara ett från dig påhittat exempel?

Någon från Cui Bono som har lust att utveckla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in