Citat:
Ursprungligen postat av
onerider
Jag tror inte att det är realistiskt att oroa sig för att dricka
för rent vatten i längden. Om du inte kan få tag på salt från annat håll än från dess rena form kommer du råka illa ut oavsett ifall du inte tillreder mat från kött och blod från djur du dräper. Jag tycker det du skriver om lutar åt som att gå runt och oroa sig på förhand för kaninsvält vilket går att undvika, precis som saltbrist. Sno åt dig en saltsten någon jägare trätt upp ute i skogen så har du salt för en halv livstid.
https://www.bole.se/saltsten-sp-universal-10-kg
Flera i tråden skriver att det inte fungerar att filtrera vatten med hjälp av pumpfilter, det gör det visst utan problem. Man blir dock inte av med alla bakterier(klor ordnar den biten) eller toxiner(ta inte fulvatten som stinker och smakar fan om du inte ska destillera). Det är inget konstigt att få fram 3-5 liter vatten för en person genom antingen pump-filtrering och klortablett på tio minuter. Kokning tar ungefär samma tid plus att göra upp elden. Mängden räcker 1-3 dagar beroende på temperatur och ansträngningsgrad när man förflyttar sig.
I värsta fall kan man ju också fortfarande dricka ur de flesta vattendrag utan någon som helst förberedelse och utan oro bara man är smart(tänk, lukta, smaka och kolla på kartan!).
Edit: Du kanske tänker dig en apokalyps där någon eller något har gjort att nästan alla vattendrag blivit otjänliga? I detta fall dör alla djur som dricker samt alla grödor(eller för vidare giftet) som bevattnas eftersom de konsumerar samma vatten som du tänkt att dricka. Ett fullständigt orealistiskt scenario i större skala(tänk, lukta, smaka, kolla kartan!)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Ett sätt borde vara att gräva en egen brunn, ni som har tomt. Jag har tillgång till en sådan och det blir många liter per dygn, den brunnen kan producera rent vatten utan tillsatser.
Jag vet förstås inte vilka geologiska egenskaper som krävs för att någon ska kunna gräva en brunn. Kanske att berg måste finnas i närheten? Eller att marken i området måste luta mot brunnen, så att vatten överhuvudtaget kan fylla brunnen? Jag vet heller inte hur djup en grävd brun måste vara?
Citat:
Ursprungligen postat av
NegerStryparen
Öhh, det där är självklart för alla lantisar, inte stadsbor. Det är sk grundvatten. Som har bildats av regnet.
Du får gräva en 2-3 meter ner så hittar du vatten. Finns överallt.
Om det i stället är fast berg så får man leta upp en spricka,
sprickzoner fylls med grundvatten.
Man kan utöka sprickzonerna med så kallat fracking, en gammal teknik som inte alls är ny.
Trots att MSM inbillar sig det.
Förr så skickade man bara ner dynamit i hålet och smällde en hålighet i det.
Idag har man högtryckspumpar, ungefär som högtryckstvättar,
fast maffigare pjäser.
Fast i öknarna kan grundvattnet ligga på typ 80-100 meters djup.
Så då blir det att gräva eller borra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Messerschmittzz
Som syrrans minsta unge sa, om vattnet tar slut !?. Drick läsk vetja.
Frågan är ju mycket, hur rent vatten behöver vi
Börja se på kartan, undersök rena sjöar, bäckar, brunnar källor i närheten
På den tiden jag var uppe i Dalsland och paddlade sade man att vattnet ovanför Bengtsfors är drickbart utan kokning, och det finns nog många liknande sjöar
En gång i tiden fick jag lära mig att det gick att dricka porlande vatten, men man kanske skall rena det i vissa fall ändå.
I äldre villaområden eller ödetorp finns det i regel en brunn på varje tomt, dessa kan vara dåligt underhållna, men där finns ju fint vatten om man underhåller dessa , det är bara att fråga, arbeta och ta upp.
Finns det någon källa i närheten, där finns i regel rent vatten.
Lycka till