• 5
  • 6
2019-09-23, 12:11
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Trump? Det här började långt innan Trump.

Eller menade du Joseph Trumpeldore?

Absolut men retoriken har absolut blivit till att USAs armé går att hyra
Citera
2019-09-23, 13:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Trump? Det här började långt innan Trump.

Eller menade du Joseph Trumpeldore?
Nä, det kan vi garantera att vi inte gör.

Dock är trumpen vid rodret nu, så varför deflektera istället för diskutera?
Citat:
Ja, den där Beto vill att staten ska kunna köpa tillbaka vapen, en s.k "buyback-lag". Ett problem med den idén är att staten inte sålt några vapen [to begin with]..
Spelar ingen roll över nått.
Och intressant att du inte förstår principen bakom bayback-lag och dess syfte.
Men visst har staten fått pengar för dessa köp och genom skatt, så buyback-lag funkar utan problem.
Det är rätt intressant att du använder argumentationstekniken semantik, vad inbillar du dig denna lek ska ge dig, undrar då ingen går på det.

Betos idé är enkel och billig.
Det räcker med man hindrar en större skjutning, så är denna betald med råge.
Vi ser vad vapenlagen gjorde med, och att de inte ska finans för vanliga personer att köpa.
Den mest tydliga lag någonsin som bevisar att det räddade liv.
Kolla nu alla den selektivitet som nu kommer som svar, om de vågar, får sak komemr direkt efter igen.
Citera
2019-09-25, 00:07
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jasså, kan du vänligen hänvisa till direkta videoklipp där de säger att de vill bannlysa alla vapen eller åtminstone avskyr vapen?

Det må vara olagligt att agera bulvan och det må finnas kontroller men så fort politikerna vill införa krav på utbildning där det enda kravet är att du ska veta hur du hanterar vapen och hur du rengör dem utan att skada eller döda dig själv eller någon annan när du gör det så börjar det skrikas om att man vill förbjuda vapen.

Som sagt, NRA kör stenhård propaganda vid varje större massksjutning eller när det pratas om vapenlagarna för att folk blir maniska och köper så mycket vapen som möjligt vilket NRA gynnas av.

Problematiken ligger i hur NRA systematiskt får folk att horda vapen samt göder paranoia.

Spela inte dum; givetvis har ingen presidentkandidat vågat säga det öppet inför kamerorna, eftersom det i detta skede skulle vara politiskt självmord. Däremot försäger de sig titt som tätt, som t.ex. återigen Beto som gått längst häromdagen. En överlevande från Columbine-massakern pressade Beto om han ville förbjuda fler sorters vapen än bara sådana som ser farliga ut. Beto svarade, *nudge nudge wink wink*, att han visst kunde tänka sig att "förbättra" sitt förslag. Ett problem bara: Columbine-överlevaren är själv vapenägare och stödjer helhjärtat 2A.

Sen får du tycka vad du vill om NRAs reklam. Jag varken är eller har varit medlem i NRA, och har allmänt rätt låga tankar om reklam öht. Men om man nu ska reta sig på något tycker jag det är mer störigt att precis varenda jävla reklamsnutt som produceras på död och pina bara måste ha en svart man och en svensk kvinna, i direkt strid med samhällets faktiska demografi. PK-propagnda som på övertydligt vis ska skriva alla på näsan stör mig; du verkar störa dig på att NRA uppmanar till vaksamhet mot "woke" politiker. Reklam suger. Längre än så kommer vi nog inte i denna fråga.
Citera
2019-09-25, 00:21
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Spela inte dum; givetvis har ingen presidentkandidat vågat säga det öppet inför kamerorna, eftersom det i detta skede skulle vara politiskt självmord. Däremot försäger de sig titt som tätt, som t.ex. återigen Beto som gått längst häromdagen. En överlevande från Columbine-massakern pressade Beto om han ville förbjuda fler sorters vapen än bara sådana som ser farliga ut. Beto svarade, *nudge nudge wink wink*, att han visst kunde tänka sig att "förbättra" sitt förslag. Ett problem bara: Columbine-överlevaren är själv vapenägare och stödjer helhjärtat 2A.

Sen får du tycka vad du vill om NRAs reklam. Jag varken är eller har varit medlem i NRA, och har allmänt rätt låga tankar om reklam öht. Men om man nu ska reta sig på något tycker jag det är mer störigt att precis varenda jävla reklamsnutt som produceras på död och pina bara måste ha en svart man och en svensk kvinna, i direkt strid med samhällets faktiska demografi. PK-propagnda som på övertydligt vis ska skriva alla på näsan stör mig; du verkar störa dig på att NRA uppmanar till vaksamhet mot "woke" politiker. Reklam suger. Längre än så kommer vi nog inte i denna fråga.

Så ditt bevis är att en politiker lovar att denne kan tänka sig att förbättra sitt förslag?

Det låter lite som att du är naiv och vill att politiker ska hålla det de säger och lovar, rörande NRA reklam så är det inte bara reklam utan de donerar pengar till politiker som ska hindra att en dialog ens skall öppnas och det är inte för att politikerna vill ta bort rätten till vapenägande utan för att NRA tjänar pengar på att hålla vapendisskusionen polariserad, ju mer folk skriker på varandra och skriker om att de ska bli av med sina vapen och så fort något händer så springer de och köper 1-5 nya vapen, desto gladare och rikare blir NRA.

Det bör understrykas att jag inte nekar att det finns några politiker som vill kraftigt begränsa tillgängligheten till att likna den svenska modellen i form av jaktlicens eller enbart jaktvapen men de är knappast en majoritet, utan det majoriteten av politikerna genuint vill är att se över hur regler och lagar är strukturerade och sedan se vad man kan fixa, bland annat så finns det precis som du själv har nämnt ett enormt problem med försäljning av vapen på marknader osv, det finns nog betydligt fler problem likt hur många, extremt många genuint saknar grundläggande kunskap inom vapenhantering och vapenvård. (Saker som borde vara självklara)

Det är inte direkt ett problem om man lägger in ett krav på att för att få köpa vapen så måste du visa (Om det är ett intyg eller om det är genom att göra det praktiskt spelar ingen roll) att du har grundläggande kunskap inom bägge områdena så jag är inte ens inne på samma område som den svenska modellen med poängsystem osv, utan bar en grundläggande vapenvård och vapenhantering så att personen som köper/äger vapnet sedan inte skjuter skallen av sig eller något barn av misstag.

Sedan skulle man i vissa fall kanske behöver se över vissa krav när det kommer till ålder precis som när det kommer till körkort där du inte får köra bil när du blir för gammal just för att dina sinnen klarar helt enkelt inte lika skarpa längre, så kanske införa tester för att se om personen i fråga verkligen orkar hålla i ett vapen eller om den klarar av att se ordentligt osv.

Det bör dock understrykas att jag personligen avskyr att 5 åringar får rosa skarpladdade skjutvapen med blommor på, det gör vapnet till en leksak vilket det absolut inte är men jag förstår varför det finns och hur efterfrågan har uppstått då det är en skapad efterfrågan av vapentillverkare och säljare för de vet hur lätt det är att sälja söta små semiautomatvapen till småbarnen just för att det finns mammor och pappor som är så lättlurade, det är ren och skär kapitalism.

Så för att summera, alla politiker vill fortfarande inte förbjuda vapen, du utgår att en politiker som lovar att denne ska tänka på något är bevis för att ett förbud mot vapen är på väg från vänsterkanten vilket jag anser är naivt och att jag fortfarande anser att NRA bär en enorm skuld i att debattklimatet är förstört.
Citera
2019-09-25, 17:49
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Så ditt bevis är att en politiker lovar att denne kan tänka sig att förbättra sitt förslag?

Det låter lite som att du är naiv och vill att politiker ska hålla det de säger och lovar, rörande NRA reklam så är det inte bara reklam utan de donerar pengar till politiker som ska hindra att en dialog ens skall öppnas och det är inte för att politikerna vill ta bort rätten till vapenägande utan för att NRA tjänar pengar på att hålla vapendisskusionen polariserad, ju mer folk skriker på varandra och skriker om att de ska bli av med sina vapen och så fort något händer så springer de och köper 1-5 nya vapen, desto gladare och rikare blir NRA.

Det bör understrykas att jag inte nekar att det finns några politiker som vill kraftigt begränsa tillgängligheten till att likna den svenska modellen i form av jaktlicens eller enbart jaktvapen men de är knappast en majoritet, utan det majoriteten av politikerna genuint vill är att se över hur regler och lagar är strukturerade och sedan se vad man kan fixa, bland annat så finns det precis som du själv har nämnt ett enormt problem med försäljning av vapen på marknader osv, det finns nog betydligt fler problem likt hur många, extremt många genuint saknar grundläggande kunskap inom vapenhantering och vapenvård. (Saker som borde vara självklara)

Det är inte direkt ett problem om man lägger in ett krav på att för att få köpa vapen så måste du visa (Om det är ett intyg eller om det är genom att göra det praktiskt spelar ingen roll) att du har grundläggande kunskap inom bägge områdena så jag är inte ens inne på samma område som den svenska modellen med poängsystem osv, utan bar en grundläggande vapenvård och vapenhantering så att personen som köper/äger vapnet sedan inte skjuter skallen av sig eller något barn av misstag.

Sedan skulle man i vissa fall kanske behöver se över vissa krav när det kommer till ålder precis som när det kommer till körkort där du inte får köra bil när du blir för gammal just för att dina sinnen klarar helt enkelt inte lika skarpa längre, så kanske införa tester för att se om personen i fråga verkligen orkar hålla i ett vapen eller om den klarar av att se ordentligt osv.

Det bör dock understrykas att jag personligen avskyr att 5 åringar får rosa skarpladdade skjutvapen med blommor på, det gör vapnet till en leksak vilket det absolut inte är men jag förstår varför det finns och hur efterfrågan har uppstått då det är en skapad efterfrågan av vapentillverkare och säljare för de vet hur lätt det är att sälja söta små semiautomatvapen till småbarnen just för att det finns mammor och pappor som är så lättlurade, det är ren och skär kapitalism.

Så för att summera, alla politiker vill fortfarande inte förbjuda vapen, du utgår att en politiker som lovar att denne ska tänka på något är bevis för att ett förbud mot vapen är på väg från vänsterkanten vilket jag anser är naivt och att jag fortfarande anser att NRA bär en enorm skuld i att debattklimatet är förstört.

Jag tycker det är du som är naiv. Politiker som håller vad de lovar? Typ, "Jo, efter den här lilla inskränkningen är vi klara och kommer aldrig mer att försöka tumma på det som är kvar av din rättighet!"? Det händer inte. Vänstern ger sig aldrig, och fuskar gärna för att nå sina mål. Misslyckas de med schyssta och demokratiska metoder, så försöker man bara något annat. Ragatan Ann Coulter har sammanfattat ett antal exempel här: https://townhall.com/columnists/annc...t-you-n2552621

Men för att göra en sista återknytning till exemplet Beto:
Senatvalet i Texas 2018: "You can keep your AR-15!"

Citat:
"If you own a gun, keep that gun. Nobody wants to take it away from you — at least I don’t want to do that.”

Presidentvalet 2019: "Hell yes, we're gonna take your AR-15!"

Denna 180-graders sväng på ett år. Men du menar alltså att det är "naivt" att tro Demokraterna skulle försöka flytta fram sina positioner när de fått lillfingret? Beto är en outlier i det att han försöker rädda sin kampanj genom att bryta den tysta överenskommelsen hos Dems, men notera att de övriga kandidaterna inte protesterade. Snarare förbannade för att han rusar händelserna i förväg för egen vinning. Att slutmålet för vänstern är fullständig avskaffning av 2A behöver du bara lyssna på det progressiva fotfolket för att inse.

Var du sett femåringar med skarpladdade vapen vet jag däremot inte. Hur vanligt förekommande tror du det är? Och hur länge skulle de föräldrarna få vara vårdnadshavare? Jag tror inte ens socialtjänsten i Texas skulle se med blida ögon på att ge skarpladdade vapen till barn som leksaker, som du påstår. Jag har sett vapen med rosa camo-mönster, men inga blommor. Och när frugan skaffade sitt conceal carry permit var det NRA som tillhandahöll den obligatoriska heldagskursen i säker vapenhantering. Det känns som att du svalt en del anti-NRA propaganda här.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in