• 4
  • 5
2019-09-30, 22:46
Avstängd
Drozds avatar
Vedeldade badtunnor - uteslutande tjänstemän, akademiker och medelklass. Samma klientel som känner flygskam, mustar äpplen och kör långfärdsskridskor, typ. Knegare kör hellre eluppvärmda badtunnor eller utomhus-jacuzzi med undervattenbelysning.
Lägger ingen värdering i detta, det är inte min åsikt, bara en observation....
Senast redigerad av Drozd 2019-09-30 kl. 23:02.
Citera
2019-10-01, 08:54
Medlem
Öhh.. de som gillar bada, oavsett klasstillhörighet/kast.

Fattar inte vissa svar i tråden.

"Markör i trädgården"
Säger någon.
Idiot! De kanske inte har plats i huset, eller palla bygga ut våtrums utrymme, eller gillar tanken på bad ute under stjärnorna t.ex.

Störda svar. Många låter väldigt bittra.
Senast redigerad av mangalam 2019-10-01 kl. 08:56.
Citera
2019-10-03, 13:07
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vilken samhällsklass /grupp /kategori människor är det som tydligast inkluderat den vedeldade badtunnan och gjort den till en ingrediens i sin livsstil?

Köper man den för att bada i eller för att ha som en installation/markör i trädgården?

Min dröm är ett sommarhus vid havet någonstans runt Orust i Bohuslän.

En vedeldad bastu och en vedeldad badtunna å så en brygga som man kan springa ut naken på och hoppa i havet för några frustande simtag. Fluffiga morgonrockar ingår i drömmen, kalla öl och ett fat med torkat kött... helst ren, bison eller älg.

En fantasi i 15 mkr klassen, men drömma är ju gratis.
Citera
2019-10-04, 05:51
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Vedeldade badtunnor - uteslutande tjänstemän, akademiker och medelklass. Samma klientel som känner flygskam, mustar äpplen och kör långfärdsskridskor, typ. Knegare kör hellre eluppvärmda badtunnor eller utomhus-jacuzzi med undervattenbelysning.
Lägger ingen värdering i detta, det är inte min åsikt, bara en observation....
Du har fan inte koll för för fem öre. Växte upp bland arbetare och det är uteslutande hos dessa jag har sett vedeldade badtunnor.
Citera
2019-10-25, 12:18
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Nej, året runt.

38 grader är testet gjort med, såg jag nu.

Läs på länken.

Det är ett test som bygger på ett visst antal poolbad om året och att temperaturen höjs inför varje bad. Jag tror att det är väldigt beroende av vilka utomhustemperaturer som är aktuella. Det kan ju lätt bli flera decimeter med is under ett halvår eller så, om det är i Lappland till exempel.

En badtunna under sådana betingelser vill man antagligen tömma på vatten så att den inte fryser sönder. Sedan tar man en vattenslang med varmvatten genom badrumsfönstret tills varmvattensberedaren säger stopp. Eller eldar upp med ved om man har gott om det.
Senast redigerad av Alessia.Osvensk 2019-10-25 kl. 12:31.
Citera
2019-10-25, 12:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Folk med gott om tid. Det tar för satan en halv dag att värma upp en vedeldad tunna.
Citera
2019-10-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Det är ett test som bygger på ett visst antal poolbad om året och att temperaturen höjs inför varje bad. Jag tror att det är väldigt beroende av vilka utomhustemperaturer som är aktuella. Det kan ju lätt bli flera decimeter med is under ett halvår eller så, om det är i Lappland till exempel.

En badtunna under sådana betingelser vill man antagligen tömma på vatten så att den inte fryser sönder. Sedan tar man en vattenslang med varmvatten genom badrumsfönstret tills varmvattensberedaren säger stopp. Eller eldar upp med ved om man har gott om det.

Nej, du missförstår

Hela idén med ett spabad är att det är badtemp hela tiden, så att man kan ta ett spontanbad. Sen kan man såklart sätta ner tempen på underhållsvärme om man inte ska använda den på ett tag. Om du fyller badet med vatten från kranen (ca 7-8 grader) så tar det lätt 10 timmar att nå badtemperatur med en 3 kw-värmare.

Själv har jag 40 grader året runt. Förra året drog badet ca 4500 kWh och då badar vi mycket. Bor i Mellansverige så det är hyfsat milt här.
Citera
2019-10-29, 22:16
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Nej, du missförstår

Hela idén med ett spabad är att det är badtemp hela tiden, så att man kan ta ett spontanbad. Sen kan man såklart sätta ner tempen på underhållsvärme om man inte ska använda den på ett tag. Om du fyller badet med vatten från kranen (ca 7-8 grader) så tar det lätt 10 timmar att nå badtemperatur med en 3 kw-värmare.

Själv har jag 40 grader året runt. Förra året drog badet ca 4500 kWh och då badar vi mycket. Bor i Mellansverige så det är hyfsat milt här.

Jag återgav bara vad som stod (som du inte nämnde). Temperaturen höjs inför varje bad, det framgår. Det framgår också att antalet bad begränsats i undersökningen. Minns inte hur många per år det stod. Annars drar det mer.

Det är inte mycket för fattiglappar, men det kanske är billigare med vedeldade tunnor. Mindre vattenvolym om inte annat, men du lär byta vatten betydligt mer. Tror det stod två byten om året i den länk du postade.
Senast redigerad av Alessia.Osvensk 2019-10-29 kl. 22:33.
Citera
2024-04-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vilken samhällsklass /grupp /kategori människor är det som tydligast inkluderat den vedeldade badtunnan och gjort den till en ingrediens i sin livsstil?

Köper man den för att bada i eller för att ha som en installation/markör i trädgården?

Min kompis köpre en för att tillsammans med grannen och hans fru få fart på både vänskap och kärlek tillsammans
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in