Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-07, 11:52
  #1
Medlem
zoombos avatar
Det här är en hypotetisk fråga. Har en ytlig bekant som driver en stor Facebookgrupp med rätt många medlemmar. Det är en s k Köp- och säljgrupp som har funnits rätt länge och den har femsiffrigt antal medlemmar. Det är rätt livlig aktivitet i gruppen och den betraktas nog som rätt välskött.

Nu påstår administratören att han fått ett bud på gruppen från ett seriöst företag. Inte speciellt högt dock. Han säger att dom ska använda gruppen främst för att marknadsföra sina egen produkter (dom har butiker) och att hela övertagandet är godkänt och sanktionerat från Facebook.

Jag betvivlar detta. Visst skulle det teoretiskt sett gå att överföra alla adminrättigheter till någon som sen blir ägare till gruppen men att FB skulle godkänna att detta görs mot betalning (som givetvis inte dom har insyn i) förefaller rätt otroligt. Att företaget sen behöver nåt slags kvitto som verifikat för betalningen är väl också rätt uppenbart och den biten blir ju lite luddig i detta fall.

Att FB-grupper blivit så stora att dom börjar bli kommersiellt intressanta är väl inte mera konstigt än att man kan köpa filtrerade kundregister men frågan är om det är tillåtet? Om det inte är det kan man undra vad FB skulle göra om dom fick nys om detta.
Citera
2019-10-07, 11:55
  #2
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det här är en hypotetisk fråga. Har en ytlig bekant som driver en stor Facebookgrupp med rätt många medlemmar. Det är en s k Köp- och säljgrupp som har funnits rätt länge och den har femsiffrigt antal medlemmar. Det är rätt livlig aktivitet i gruppen och den betraktas nog som rätt välskött.

Nu påstår administratören att han fått ett bud på gruppen från ett seriöst företag. Inte speciellt högt dock. Han säger att dom ska använda gruppen främst för att marknadsföra sina egen produkter (dom har butiker) och att hela övertagandet är godkänt och sanktionerat från Facebook.

Jag betvivlar detta. Visst skulle det teoretiskt sett gå att överföra alla adminrättigheter till någon som sen blir ägare till gruppen men att FB skulle godkänna att detta görs mot betalning (som givetvis inte dom har insyn i) förefaller rätt otroligt. Att företaget sen behöver nåt slags kvitto som verifikat för betalningen är väl också rätt uppenbart och den biten blir ju lite luddig i detta fall.

Att FB-grupper blivit så stora att dom börjar bli kommersiellt intressanta är väl inte mera konstigt än att man kan köpa filtrerade kundregister men frågan är om det är tillåtet? Om det inte är det kan man undra vad FB skulle göra om dom fick nys om detta.

Nej det var lagligt, numera olagligt och det finns trådar här på forumet om du söker
Citera
2019-10-07, 11:56
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det här är en hypotetisk fråga. Har en ytlig bekant som driver en stor Facebookgrupp med rätt många medlemmar. Det är en s k Köp- och säljgrupp som har funnits rätt länge och den har femsiffrigt antal medlemmar. Det är rätt livlig aktivitet i gruppen och den betraktas nog som rätt välskött.

Nu påstår administratören att han fått ett bud på gruppen från ett seriöst företag. Inte speciellt högt dock. Han säger att dom ska använda gruppen främst för att marknadsföra sina egen produkter (dom har butiker) och att hela övertagandet är godkänt och sanktionerat från Facebook.

Jag betvivlar detta. Visst skulle det teoretiskt sett gå att överföra alla adminrättigheter till någon som sen blir ägare till gruppen men att FB skulle godkänna att detta görs mot betalning (som givetvis inte dom har insyn i) förefaller rätt otroligt. Att företaget sen behöver nåt slags kvitto som verifikat för betalningen är väl också rätt uppenbart och den biten blir ju lite luddig i detta fall.

Att FB-grupper blivit så stora att dom börjar bli kommersiellt intressanta är väl inte mera konstigt än att man kan köpa filtrerade kundregister men frågan är om det är tillåtet? Om det inte är det kan man undra vad FB skulle göra om dom fick nys om detta.

Att Facebook godkänt försäljningen stämmer inte och är något den potentiella köparen säkert lurat i din kompis för att få igenom affären. Facebook förbjuder försäljning av grupper/administratörsrättigheter:

https://www.bbc.com/news/technology-46442029

https://www.digitalfodder.com/buy-sell-facebook-group/
Citera
2019-10-07, 13:17
  #4
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigglerNick
Nej det var lagligt, numera olagligt och det finns trådar här på forumet om du söker

OK. Som jag misstänkte. Sökte faktiskt efter såna trådar utan framgång innan jag skapade en egen.
Sen är frågan om vad som händer om det ändå upptäcks, det enda FB kan göra är ju att spärra alla inblandades konton och det kan dom kanske leva med.
Citera
2023-04-18, 20:16
  #5
Medlem
Hijackar den här tråden eftersom att det kanske inte är en stor nog fråga för att skapa en ny.

Har en stadsdelsgrupp om en av Stockholms/Sveriges rikaste stadsdelar.

Över 5000 medlemmar (och växer ständigt även om jag inte lägger ner någon tid alls på den), och de allra flesta är riktiga medlemmar som postar riktiga saker även om jag inte lagt ner någon större möda på att ta bort spamkonton och botkonton och skit.

Nivån i gruppen är låg (många som gör reklam för sin skit, men det mesta handlar faktiskt om saker som finns i den stadsdelen) men inte usel - finns gott om genuina postare också.

Jag undrar några saker:
1. Det är ju otillåtet att sälja Facebook-grupper men jag vill göra detta ändå pga sån är jag. Finns det någonstans man kan göra detta utan att riskera att gruppen blir bannad osv?

2. Vad skulle värdet på en sådan här grupp vara? Gruppen är ju inte asbra omhändertagen men det är ju en jävligt köpstark samling fjollträskare jag ramlat över.
Citera
2023-04-18, 22:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Hijackar den här tråden eftersom att det kanske inte är en stor nog fråga för att skapa en ny.

Har en stadsdelsgrupp om en av Stockholms/Sveriges rikaste stadsdelar.

Över 5000 medlemmar (och växer ständigt även om jag inte lägger ner någon tid alls på den), och de allra flesta är riktiga medlemmar som postar riktiga saker även om jag inte lagt ner någon större möda på att ta bort spamkonton och botkonton och skit.

Nivån i gruppen är låg (många som gör reklam för sin skit, men det mesta handlar faktiskt om saker som finns i den stadsdelen) men inte usel - finns gott om genuina postare också.

Jag undrar några saker:
1. Det är ju otillåtet att sälja Facebook-grupper men jag vill göra detta ändå pga sån är jag. Finns det någonstans man kan göra detta utan att riskera att gruppen blir bannad osv?

2. Vad skulle värdet på en sådan här grupp vara? Gruppen är ju inte asbra omhändertagen men det är ju en jävligt köpstark samling fjollträskare jag ramlat över.
Ingen idé då alla grupper som säljs anmäls och sedan bannas/arkiveras.
Citera
2024-03-26, 20:38
  #7
Medlem
Det har uppstått en situation med en grupp som tidigare var en indisk cricketgrupp. Den har nu sålts till ett par falska konton, det vill säga konton på personer som inte existerar, och de driver gruppen som en öppen grupp där de bedrar svenskar.

Deras metod är att "köpa" föremål från ett spel, där de instruerar användarna att gå först och sedan tar de deras föremål och blockerar dem.

Jag undrar hur man går tillväga för att anmäla denna grupp? När man klickar på alternativet att anmäla visas flera alternativ, men det verkar inte finnas något sätt att lägga till egen text och ingenting verkar hända.

De har fortsatt sina bedrägerier i flera månader nu.
Citera
2024-04-03, 19:31
  #8
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hur fungerar det har med att man inte får sälja FB-grupper i verkligen? Om jag driver TBs ved och porr AB med tillhörande FB-grupp. Får inte FB-gruppen då ingå om jag väljer att sälja aktiebolaget?
Citera
2024-04-07, 20:12
  #9
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Hur fungerar det har med att man inte får sälja FB-grupper i verkligen? Om jag driver TBs ved och porr AB med tillhörande FB-grupp. Får inte FB-gruppen då ingå om jag väljer att sälja aktiebolaget?
Krasst sett, nej

Grupper ägs av Meta, ditt företag kan ha rätt att administrera en grupp men allt innehåll och liknande är Metas.

Med det sagt tror jag inte ens villkoren tillåter en juridisk person att administrera en grupp.

Skulle Meta bry sig ett skit, antagligen inte.

Jag kör stenhårt på att neka alla såna förfrågningar, men det finns pengar i det om man är lite driven.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback