Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-12, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Morden begicks ju 1963, 66 år efter 1917. Hur kom det sig att du tittade i just den utgåvan av dödsboken? (Karlsson är också ett rätt vanligt namn, hade det varit något unikt namn, kanske din källa varit mer användbar?)

Aurora menar nog dödboken 1860-2017.
Citera
2020-03-12, 06:31
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
"Man kan ju undra lite hur det står till i huvudet på en kvinna som gifter sig och skaffar barn med en man som har begått ett så brutalt mord på sin tidigare hustru och ett av sina barn...jag förstår det i alla fall inte..."

Det är väl bara att se på Juha Valjakala, Anders Eklund och Tony Olsson m.fl. kvinnor bara äälskar hårda män.

Och trebarns-mamman som gifte sig med Fossmo.
Citera
2020-03-12, 06:33
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Den som har hoppas på att denna osedvanligt vidriga gärningsman fick tillbringa sitt livstidsstraff ensam, övergiven och föraktad blir kanske besviken nu.

Lennart gifte nämligen om sig, mindre än 5 år efter det att han fått sin dom, med en 15 år yngre kvinna bosatt i Knutby av alla ställen. Med den nya kvinnan fick han i rask följd tre nya små barn, inom loppet av fyra år faktiskt! Anstalten måste ha varit väldigt generös med att bevilja besök från hustrun, för att hon skulle kunna bli gravid så många gånger på kort tid.

Jag tror inte att han behövde sitta i fångenskap särskilt många år heller, åtminstone är han redan 1974 mantalsskriven med sin sprillans nya familj OCH även den yngsta sonen från sin första barnkull. Jag hoppas att pojken valde själv att flytta hem till pappa, och att det inte var ett påtvingat beslut från någon myndighet.

Man kan ju undra lite hur det står till i huvudet på en kvinna som gifter sig och skaffar barn med en man som har begått ett så brutalt mord på sin tidigare hustru och ett av sina barn...jag förstår det i alla fall inte...

Jag ser nu att ett av barnen i den nya kullen är verksam som någon sorts frikyrkopastor. Kanske var hustru nr 2 någon sorts religiös godhetsknarkare som besökte "stackars" livstidsdömda fångar på fängelser och kärade ner sig i Lennart där...Bara spekulation från min sida, förstås...

Lennart avled 1989.

Intressant! Tack!
Citera
2020-03-12, 06:46
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Familjen bodde på adressen Timmervägen 15 i Sundsvall enligt Sveriges dödbok 1860-1917.

Timmervägen ligger i Birsta som numera inhyser ett köpcenter med b.la. Ikea. På den tiden ett villaområde om jag gissar rätt.
Citera
2020-03-12, 08:33
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Morden begicks ju 1963, 66 år efter 1917. Hur kom det sig att du tittade i just den utgåvan av dödsboken? (Karlsson är också ett rätt vanligt namn, hade det varit något unikt namn, kanske din källa varit mer användbar?)

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Aurora menar nog dödboken 1860-2017.
Självklart menade jag Sveriges dödbok 1860-2017! Slarvigt av mig, jag ber verkligen om ursäkt!
Citera
2021-03-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor
Finns det någon information om var i Sundsvall detta hände?
Mordet skedde på Rebetskygatan 25 i Sundsvall.
Citera
2021-03-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Timmervägen ligger i Birsta som numera inhyser ett köpcenter med b.la. Ikea. På den tiden ett villaområde om jag gissar rätt.
Familjen bodde på Rebetskygatan 25, Södermalm, Sundsvall
Citera
2021-03-12, 11:35
Medlem
Citat:
Intressant! Tack!
Lennart Karlsson blev frisläppt 1968-69 och han och hans nya hustru fick en fin nybyggd villa i Gimo, av staten eller frivården.Han hade senare i livet en ganska hög post på ett statligt verk. Hans nya fru var INTE från Knutby utan från Örnsköldsvik och dom hade brevväxlat en tid innan Karlsson blev frisläppt. Den yngste sonen från första äktenskapet var omyndig när han fick flytta till sin far p.g.a att hans dåvarande vårdnadshavare (mormodern) avled. Mellansystern bodde hos sin moster och den äldre brodern var då myndig och på väg att skaffa egen familj. Det har gått bra för alla 6 barnen och dom lever nu utspridda runtom i Sverige men sina familjer.
Citera
2021-03-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet inte heller hur det gick för dem men vi får hoppas att det bra för dem.

Även om de i praktiken blev föräldralösa så hoppas jag att släktingar tog hand om dem.

Lennart Karlsson blev frisläppt 1968-69 och han och hans nya hustru fick en fin nybyggd villa i Gimo, av staten eller frivården.Han hade senare i livet en ganska hög post på ett statligt verk. Hans nya fru var INTE från Knutby utan från Örnsköldsvik och dom hade brevväxlat en tid innan Karlsson blev frisläppt. Den yngste sonen från första äktenskapet var omyndig när han fick flytta till sin far p.g.a att hans dåvarande vårdnadshavare (mormodern) avled. Mellansystern bodde hos sin moster och den äldre brodern var då myndig och på väg att skaffa egen familj. Det har gått bra för alla 6 barnen och dom lever nu utspridda runtom i Sverige men sina familjer.
Citera
2021-03-12, 12:06
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretadenheta
Stort tack för denna intressanta information. Det var verkligen ett billigt ”straff”, för att slakta sin familj. Kan du avslöja vilket statligt verk som valde att sätta denne Djävul i ledningen?
Citera
2023-05-09, 20:00
Medlem
Citat:

Timmervägen som namnet var på 60-talet heter numera Brädgatan.
Namnbytet skedde när Timmervägen vid Birsta byggdes.
Citera
2023-05-09, 20:32
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha5678
Timmervägen som namnet var på 60-talet heter numera Brädgatan.
Namnbytet skedde när Timmervägen vid Birsta byggdes.

Vad yrar du om? Brädgatan ligger i Sundsvall. På Södermalm. https://www.google.com/maps/@62.3789...7568,17z?hl=sv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in