Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-25, 23:08
Medlem
Hej

Har en singer 766.
Köpt för att jag ska sy skin till en motorcykel sadel. Den består av ett lager konstskinn. 3 mm Stoppning sen bakpapper underst för att inte dra in Stoppningen i maskin. Första stygnen gick bra men nu krullar undertråden hela jäkla tiden. Har trätt om den X antal gånger. Justerat övertrådens spänning men samma fel. Tips?
Citera
2019-10-25, 23:27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Symaskinen jag köpte åt frun, men som jag mest använder, jag tror att det är en bernina, tål inte för tjock tråd i underspolen.

Den tjorvade inte, men tråden kärvade fast på nåt sätt så att hela maskinen låste sig.

Jag höll på att bryta ihop innan jag fattade det.

Inte samma problem som du, men alla uppslag kan vara värda att ta i beaktande
Citera
2019-10-25, 23:30
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Nu var det 100 år sedan jag hade syslöjd. Men minns att när det var damm och trådrsester i div skrymslen kunde det tjorva sig (därför bör det finna en liten borste till)
Citera
2019-10-26, 01:00
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Nu var det 100 år sedan jag hade syslöjd. Men minns att när det var damm och trådrsester i div skrymslen kunde det tjorva sig (därför bör det finna en liten borste till)
Ja, en gång höll jag på att bli galen på problemen, som berodde på trådrester innanför undertråden.
Citera
2019-10-26, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mysk
Hej

Har en singer 766.
Köpt för att jag ska sy skin till en motorcykel sadel. Den består av ett lager konstskinn. 3 mm Stoppning sen bakpapper underst för att inte dra in Stoppningen i maskin. Första stygnen gick bra men nu krullar undertråden hela jäkla tiden. Har trätt om den X antal gånger. Justerat övertrådens spänning men samma fel. Tips?
Har du rätt nål? Rätt tråd? Och vad menar du med "krullar sig", har nog aldrig hört det uttrycket om tråd haha!
Citera
2019-10-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleasson.johanna86
Har du rätt nål? Rätt tråd? Och vad menar du med "krullar sig", har nog aldrig hört det uttrycket om tråd haha!

Krullar sig. Är kanske inte svenska🤔 13 år I Norge har nog satt sina spår. TRASSLAR är ordet: köpte nål och extra stark tråd för skinn. Undertråden ligger som ett felvänt P.
Citera
2019-10-28, 22:15
Medlem
gatyftfs avatar
Min erfarenhet av undertråd som tjorvar brukar vara något av följande eller en kombo av allt: 1) Trådspänningen är fel. 2) Smuts, damm, trådrester i det lilla facket där undertrådsspolen sätts fast 3) Tråden är dåligt upprullad på undertrådsspolen. Ibland får jag bara dra upp hela skiten och fylla på med ny på spolen.
Citera
2019-11-02, 23:39
Medlem
Att sy är inte så lätt
Jag syr i kapelltyg då och då
Jag använder mig av en tråd som heter Guterman tera 40
med 100 nål ev 110 undertråd samma (kanske du skall ha större nål så att tråden får plats i nålens slits)
Jag har testat andra trådar som inte fungerat lika bra

Det är svårare att få balans i tjocka tyger el motsv än i klänningstyg

Det är ju som de andra skriver
Byt nål
ställ undertrådsspänning alltså så att spolen är i balans (gäller gamla)
Gör ren allt som har med trådens bana att göra
Övertråden skall ställas så att tråden kommer att orka dra upp undertråden, den skall vara mer sträckt än normalt, dra i mer i övertråden tills undertråden ser riktig ut.
För läder använd skärande nål för kapell jeansnål
Symaskinen får inte stampa

Vad använder du för tråd och nål

Är du säker på att du inte har en för tunn nål?
Senast redigerad av batshake 2019-11-02 kl. 23:47. Anledning: komplettering
Citera
2019-11-03, 09:42
Medlem
Har du monterat nålen riktigt (ej bakfram) map slits
Har du lyckats sy i tunnare tyg

Det är ju ingen ny maskin direkt, fungerar den riktigt

Hur tjockt är det totala materialet som skall sys igenom
Citera
2019-11-04, 12:04
Medlem
LeifD2s avatar
Rätt sorts undertråd? På en del maskiner går det inte att ha för tjock undertråd. Det brukar också finnas möjlighet att justera trådspänningen även på undertråden. På min maskin gör det med en liten jävla skruv på en kapsel som man liksom lägger underståden i. Kan vara ett drängjobb innan man får det riktigt.
Citera
2019-11-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Symaskinen jag köpte åt frun, men som jag mest använder, jag tror att det är en bernina, tål inte för tjock tråd i underspolen.

Den tjorvade inte, men tråden kärvade fast på nåt sätt så att hela maskinen låste sig.

Jag höll på att bryta ihop innan jag fattade det.

Inte samma problem som du, men alla uppslag kan vara värda att ta i beaktande

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Rätt sorts undertråd? På en del maskiner går det inte att ha för tjock undertråd. Det brukar också finnas möjlighet att justera trådspänningen även på undertråden. På min maskin gör det med en liten jävla skruv på en kapsel som man liksom lägger underståden i. Kan vara ett drängjobb innan man får det riktigt.

Ni skriver om undertråd som inte kan vara för tjock, brukar man inte ha samma tjocklek på under som övertråd på normala sömmar?
Både på kapell och läder arbeten bör det vara ganska kraftig tråd, och normalt har man väl likadan tråd uppe som nere.
Det kan vara bra med en relativt blank tråd då den löper lättare i skåran.
https://www.youtube.com/watch?v=XSjoOkDr2GU

https://www.youtube.com/watch?v=kJBkxOFdGSA
Citera
2019-11-06, 22:49
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Ni skriver om undertråd som inte kan vara för tjock, brukar man inte ha samma tjocklek på under som övertråd på normala sömmar?
Både på kapell och läder arbeten bör det vara ganska kraftig tråd, och normalt har man väl likadan tråd uppe som nere.
Det kan vara bra med en relativt blank tråd då den löper lättare i skåran.
https://www.youtube.com/watch?v=XSjoOkDr2GU

https://www.youtube.com/watch?v=kJBkxOFdGSA

Man brukar ha samma tråd uppe och nede, ja. Men vanliga konsumentsymaskiner är inte gjorde för riktigt tjock tråd, även om man kan köra med sådan ändå.

Till kapell och läderarbeten så används speciella maskiner för just dessa typer av arbeten. Dessa maskiner kallas ibland nåtlingsmskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in